Kadilci imajo dvakrat do štirikrat povečano tveganje za srčno-žilne bolezni in možgansko kap. Foto: Pixabay
Kadilci imajo dvakrat do štirikrat povečano tveganje za srčno-žilne bolezni in možgansko kap. Foto: Pixabay

V raziskavi Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ), ki so jo na vzorcu 1207 dijakov 2. letnikov izvedli novembra lani, so ugotovili, da se povečuje delež tistih, ki uporabljajo izdelke z nikotinom. Uporaba tobačnih in nikotinskih izdelkov kadar koli v življenju se je po predhodnem padcu v med letoma 2017 in 2021 zdaj spet zvišala. Šestdeset odstotkov dijakov je vsaj enkrat v življenju že poskusilo izdelke z nikotinom, "kar je posledica tega, da imamo več takih izdelkov na našem tržišču", je na današnji novinarski konferenci dejala Helena Koprivnikar z NIJZ-ja.

V zadnji raziskavi so zaznali tudi velik porast uporabe novih tobačnih izdelkov, med katere spadajo elektronske cigarete, ogrevani tobačni izdelki, nikotinske vrečke in brezdimni tobačni izdelki. Ti novi izdelki običajno vsebujejo zelo visoke vrednosti nikotina in so zato bolj zasvojljivi.

Dekleta kadijo cigarete, fantje uporabljajo brezdimne tobačne izdelke

Mladi uporabljajo različne tobačne izdelke, predvsem pa so razlike vidne po spolu, je povedala Koprivnikar. Dekleta več uporabljajo cigarete in elektronske cigarete, fantje pa brezdimne tobačne izdelke in nikotinske vrečke. "Pri uporabi katerega koli izdelka pa so dekleta vodilna, kar je seveda skrb vzbujajoče, predvsem ker bodo prišle v reproduktivno dobo, imele otroka in zelo verjetno uporabljale ta izdelek. Nikotin pa povzroča škodljive posledice ob uporabi v nosečnosti in po njej za otroka in mamo," je opozorila.

Sorodna novica Kjer je dim, je pljučni rak: najbolj ogroženi so kadilci, starejši od 40 let

Dijaki tobačne in nikotinske izdelke zaznavajo kot lahko dostopne, kot dostopne zaznavajo tudi njihove cene. Ob tem so deležni obsežnega trženja tobačne industrije, sploh na prodajnih mestih, internetu in družbenih omrežjih. Kot so poročali mladi v raziskavi, trgovci pogosto ne zavrnejo nakupa tobačnih izdelkov mladoletni osebi ali ob nakupu sploh ne zahtevajo osebnega dokumenta.

Koprivnikar je poudarila, da je nujno takojšnje ukrepanje, med ključnimi ukrepi pa je naštela znatno zvišanje obdavčitve in cen, strogo regulacijo števila, vrste in lokacije prodajnih mest in omejitev vsebnosti nikotina.

Podatke o tobačnih in nikotinskih izdelkih zbirajo tudi v Nacionalnem laboratoriju za zdravje, okolje in hrano (NLZOH), problematično pa je, da nikotinske vrečke še ne spadajo v obseg obveznega poročanja, kar pomeni nekoliko slabši nadzor nad temi izdelki na trgu, je povedala Lucija Smojver z NLZOH-ja. "Ti izdelki predstavljajo visoko tveganje za otroke in mladostnike ter tudi za odrasle, vsekakor pa se nam zdi problematična sočasna uporaba nikotinskih vrečk z drugimi tobačnimi in povezanimi izdelki, s čimer še bolj ogrožajo svoje zdravje," je dodala.

Otroci začnejo eksperimentirati že v petem razredu osnovne šole

Žanin Kužnik je dejala, da tudi v Mladinski zvezi Brez izgovora Slovenija zaznavajo porast uporabe novih izdelkov, otroci pa začnejo eksperimentirati in te izdelke uporabljati že v petem ali šestem razredu osnovne šole. Osnovnošolci in srednješolci brez težav nove tobačne izdelke uporabljajo na šolskih hodnikih, v toaletnih prostorih, opazili so tudi že uporabo v učilnicah med poukom.

Sorodna novica NIJZ: Interes prodajalcev tobačnih izdelkov ne sme zmagati nad zdravjem otrok

Zdravnica Mihaela Zidarn z Univerzitetne klinike za pljučne bolezni in alergijo Golnik je opozorila, da imajo novi tobačni izdelki velik vpliv na zdravje dihal. Simptomi bolezni dihal pri najstnikih, ki se lahko pojavijo že po približno letu dni uporabe, so piskanje, kašljanje in izkašljevanje, težje dihanje in poslabšanje astme. Tomaž Čakš iz NIJZ-ja pa je dodal še, da nikotin ni nekaj, kar bi telo potrebovalo za delovanje, ampak je snov, ki ima številne škodljive učinke na zdravje celotnega organizma.

Vodja predstavništva Svetovne zdravstvene organizacije v Sloveniji Melita Vujnović je opozorila, da poskuša tobačna industrija povečati uporabo tobaka med mladimi. To poleg oglaševanja med drugim počne z novimi izdelki, privlačno obliko in embalažo, elektronskimi cigaretami z aromami, prodajo v bližini šol, trženjem v digitalnem prostoru, na družbenih omrežjih in na igralnih platformah ter prodajo posameznih cigaret.

Dodala je, da tobačna industrija uporablja spoznanja različnih znanosti, kot so antropologija, sociologija in psihologija, da bi razumela, kako ustvariti odvisne mladostnike, ki bi postali dolgotrajni uporabniki tobačnih izdelkov.

Mladoletniki že v 5. ali 6. razredu osnovne šole začnejo uživati tobačne izdelke