Dinozavrov na razstavi v Volčjem potoku verjetno ni zanimala usoda njihovih kolegov pred 65 milijoni let. Foto: MMC RTV SLO/J. M.

Ko je bila leta 1980 prvič predstavljena teorija o meteoritu, ki naj bi povzročil izumrtje dinozavrov, je med znanstveniki vzbudila veliko dvomov, danes je drugače.

Zadnja spoznanja so raziskovalci pod vodstvom Davida Jolleyja, profesorja na univerzi v Aberdeenu, objavili v reviji Geology (Geologija). Po odkritju prvega kraterja v bližini mesta Chicxulub na jukatanskem polotoku so zdaj končane tudi analize pozneje odkritega kraterja v bližini Boltysha v Ukrajini.

Če je v 80. letih obstajal močan dvom o teoriji o enem meteoritu, ki naj bi povzročil izumrtje dinozavrov, se danes po novih spoznanjih nekateri znanstveniki nagibajo k teoriji, da bi teh meteoritov lahko bilo celo več.

30 let od prvih odkritij
Krater v Chicxulubu je bil odkrit v drugi polovici 70. let prejšnjega stoletja, ko so iskali nafto. Premer kratra je kar 180 kilometrov. Zaradi zahtevnega terena so raziskave in analize potekale vse do marca letošnjega leta. 41 mednarodnih strokovnjakov iz 33 institucij z različnih področij je pregledovalo pridobljene podatke in izrazilo mnenje, da bi meteorit, ki je naredil ta krater, lahko povzročil tudi izumrtje dinozavrov.

Čas izumrtja dinozavrov postavljajo na mejo med mezozoik in kenozoik pred približno 65 milijoni let. Krater, ki je nastal na mestu trčenja meteorita v Ukrajini, so odkrili že leta 2002, vendar do zdaj njegova starost ni bila znana.

Starost trkov ugotovljena s pomočjo praproti
Čas trka so določili z analizo fosilnih ostankov cvetnega prahu in trosov, ki so pripadali določenim vrstam praprotnic. Praprotnice so namreč med trpežnimi rastlinami in njihove trose naj bi v uničeno področje kraterja zaneslo kmalu po samem trku.

Toda znanstvenike je presenetilo odkritje dveh plasti "trosovnih viškov", v katerih so fosilni ostanki praprotnic gostejši. To naj bi nakazovalo, da je v Ukrajino meteorit trčil približno 10.000 let po tistem iz Mehike.

Za dinozavri morda na vrsti mi?
V širši sliki naj bi odkritje odpiralo vrata teoriji, da je za izumrtje dinozavrov zaslužnih več meteoritov, ki so na zemljo padli v razponu nekaj tisoč let. Kaj naj bi povzročilo ta meteorski dež, ni znano. Kot mogoč vzrok znanstveniki omenjajo trčenje nebesnih teles v bližini Zemlje.

Nasa pred leti začela projektom Spaceguard (Vesoljski stražar), ki je namenjen odkrivanju Zemlji bližnjih teles. In če bi se v naši prihodnosti zgodil trk dimenzij tistega, ki je povzročil izumrtje dinozavrov, ga bomo vsaj opazili prej.