Zgodba sega v leto 2014, ko je Ruska federacija napadla Ukrajino, na precejšnje ogorčenje zahodnega sveta. ZDA in druge države so odgovorile s sankcijami, ki so udarile tudi po ruski raketni industriji. Rusija je v odziv zagrozila, da ne bo več prodajala svojih raketnih motorjev RD-180, kar je precej zabolelo ZDA. Motorji RD-180 namreč ženejo pomembne ameriške rakete Atlas V, na katerih leti večina tovorov z oznako nacionalne varnosti, za ameriško vojsko zelo pomembnih satelitov. O prepovedi uvoza je začel razpravljati tudi ameriški kongres, na pladnju je bil še Antares, ki se je prav tako zanašal na tuje motorje.
Proizvajalki Atlasov V, družbi United Launch Alliance (ULA), ni preostalo drugega, kot da se reši tega mlinskega kamna. Napovedala je razvoj nove rakete z domačimi motorji BE-4, za katere je povprašala družbo Blue Origin v lasti Jeffa Bezosa, bolj znanega po Amazonu. S tem je precej tvegala, saj je izbrala družbo brez oprijemljivih rezultatov, zavrnila pa sicer dražji, a zelo zanesljivi Aerojet Rocketdyne.
In ker se je tedaj že začel cenovni pritisk družbe SpaceX, se je ULA odločila še za občutno rezanje stroškov. Novi Vulcan bo za polovico cenejši od primerljive rakete Delta IV Heavy, so takrat napovedali. Letnico prve izstrelitve so postavili na 2019. Pričakovano se je zamikala in oddaljevala, tako zaradi težavnega razvoja izboljšane vrhnje stopnje Centaur kot tudi zaradi polžje priprave motorjev BE-4, kar je botrovalo širjenju nekaterih spletnih memov.
A naposled smo prišli do leta 2024 in Vulkan je prvič izbruhnil.
ULA: Popoln uspeh
Motorji so se prižgali v ponedeljek točno ob 8.18 po našem času in ob vzletu iz Cape Canaverala (Florida, ZDA) zagotovili dobrih 900 ton potiska. Stranska potisnika sta delo opravila po dobri minuti in odpadla, medtem ko je prva stopnja ugasnila po petih minutah. Takrat je štafeto prevzel dobri stari Centaur z dvema motorjema RL10, ki služi že več kot 60 let, dosegel orbito, ugasnil, se 43 minut pozneje znova prižgal in tako pognal tovor proti Luni (več o tem pozneje). S tretjim prižigom se je naknadno odpravil v heliocentrično orbito, kjer bo "vekomaj" hranil pepel več kot 200 ljudi. Iz družbe so sporočili, da je bil polet popoln uspeh in da je bila raketa izjemno natančna.
Video 1: Posnetek izstrelitve
Video 2: Alternativna kamera
Video 3: Nasin posnetek
Primerljiv s precej dražjo Delto IV Heavy, a cenejši
Vulcan je 61 metrov visoka in 5,3 metra dolga težkonosilna raketa. Zmogljivost je odvisna od števila stranskih potisnikov (od nič do šest). Do nizkozemeljske tirnice lahko pošlje največ 27 ton tovora. S tem precej prekaša predhodnico Atlas V, ki zmore prenesti največ 19 ton v nizko zemeljsko orbito, in skoraj pokrije drugo predhodnico, Delto IV Heavy, ki se je ponašala z 29 tonami zmogljivosti.
In res je veliko cenejši. Primerjamo cene po podatkih Wikipedije (strokovni portali navajajo precej različne postavke). Primerljivi Delta IV Heavy je zahteval 350 milijonov dolarjev, državi so zaračunavali celo 450 milijonov dolarjev na polet. Za nekoliko šibkejši Atlas V je bilo treba odšteti do 150 milijonov dolarjev. Sam Vulcan pa stane od 100 do 200 milijonov dolarjev.
Kako se pa kaj primerja s SpaceX-om? Falcon Heavy, ki se ponaša z dvakratno zmogljivostjo 64 ton v nizkozemeljsko tirnico (brez pristanka), stane 150 milijonov dolarjev, če pa stopnje pristanejo, slabih 100 milijonov dolarjev. Falcon 9 z enkratno uporabo zmore do 22 ton tovora v nizkozemeljsko tirnico, s pristankom 13 ton, stane pa slabih 70 milijonov ameriških dolarjev. Vulcan bo z njimi še vedno težko tekmoval, a je vseeno nekoliko privlačnejši kot rakete predhodnice.
ULA namerava ceno Vulcanov dolgoročno znižati z večkratno uporabnostjo na inovativen način. Spodnji odsek rakete z motorji bi se po uporabi ločil in se pri padanju zaščitil z napihljivim toplotnim ščitom. Ta bi ga tudi obdržal na gladini morja in preprečil stik s škodljivo slanico. Tako naj bi prihranili do 90 odstotkov pri vsaki prvi stopnji.
Zakupljenih že več kot 70 poletov
Vulcan se je na prvem poletu bleščeče izkazal in s tem ohranil 100-odstotno uspešnost družbe United Launch Alliance. Pred njim je svetla prihodnost, vsaj srednjeročno. Kupci so razgrabili že več kot 70 poletov, od tega 26 ameriška vojska, preostanek pa Amazonov projekt Kuiper (poglavje 4). Največja težava bo pravočasna izdelava tolikšnega števila raket; Kuiperju se namreč mudi zaradi licence. Kakšna pa bo usoda Vulcana po projektu Kuiper in kako se bo tedaj spoprijel z obsežno konkurenco New Glenna, Ariane 6, Falcona 9, še posebej pa Starshipa, bo povedal čas.
Northrop Grumman in Boeing sta ga imela za kravo molznico
Zanimiva je tudi sama zgodba družbe United Launch Alliance.
Na prelomu tisočletja sta v ZDA tekmovala dva industrijska velikana, Boeing z Deltami in Northrop Grumman z Atlasi. Ker na mednarodnem trgu nista bila konkurenčna – tam so kraljevali Rusi in evropski Arianespace –, sta se toliko bolj ravsala za dobičkonosne državne posle doma. Bitka je bila umazana, polna nizkih udarcev, tožb ter industrijske špijonaže. Ameriška vojska je nezadovoljno opazovala dogajanje in naposled posegla kot posrednik. Leta 2005 je poskrbela, da sta Boeing in Northrop Grumman združila svoje raketne oddelke v novo družbo, United Launch Alliance, in navrgla milijardo evrov na leto za "vzdrževanje pripravljenosti" kapacitet, čemur nekateri rečejo tudi subvencija. ULA je postala monopolist na področju izstrelitev satelitov za ameriško vojsko. Northrop Grumman in Boeing sta skoraj 10 let nemoteno, mastno služila, kaj malo vlagala in na družbo gledala bolj kot na kravo molznico.
Zabavo je, kot že vemo, pokvaril SpaceX. Veliko je vlagal, ponudil občutno nižje cene in povrhu leta 2014 tožil državo, ki je naposled dopustila, da lahko tudi ta družba tekmuje za izstrelitve satelitov s področja nacionalne varnosti. ULA je še vedno dobila večino, 60 odstotkov pogače, a ne več cele. Tudi to je bil eden izmed razlogov, da se je odločila za razvoj rakete Vulcan, ki naj bi bila konkurenčnejša. A ne Northrop Grummann ne Boeing z novo realnostjo nista zadovoljna, še manj s potrebo po občutno višjih vložkih, da bi se lahko spoprijela z grožnjo Starshipa. To so najbrž razlogi, da se po neuradnih podatkih medija ArsTechnica želita znebiti družbe United Launch Alliance in iščeta kupca. ULA je na prodaj.
Peregrine ne bo pristal na Luni
Glavni tovor tokratne izstrelitve je bil lunarni pristajalnik Peregrine ameriškega podjetja Astrobotic. To je bil pravzaprav prvi ameriški poskus pristanka na Luni po letu 1972, ko je bila tam odprava Apollo 17.
Peregrine se je od rakete ločil 50 minut po začetku poleta. Drugega za drugim je vklopil sisteme, vzpostavil komunikacijo z Zemljo in v mladem podjetju Astrobotic so že upali, da jim bo morda le uspelo postati prvo zasebno podjetje s pristankom na Luni. Toda že po nekaj urah je vse šlo po zlu. Peregrine se najprej ni ustrezno nagnil, sončne celice niso bile dovolj osvetljene za zadostno proizvodnjo električne energije, baterije so se hitro praznile. Takšen zaplet je ugonobil že marsikatero vesoljsko misijo.
V Astroboticu niso vrgli puške v koruzo. Našli so vzrok nepravilne usmeritve – napako na pogonskem sistemu – in z "improviziranim manevrom" obrnili plovilo, ki je odtlej proizvajalo dovolj elektrike. Toda: izkazalo se je, da bo kmalu zmanjkalo drugega vira energije.
Zaradi napake na pogonskem sistemu hitro pušča gorivo. Ne bo ga dovolj za pristanek na Mesecu, temveč zgolj za 40 ur poleta, so sporočili v torek popoldne. Napovedali so, da bodo preostanek misije poskušali čim bolje izkoristiti za preizkušanje sistemov in prgišče znanstvenih meritev. Pozneje so sicer sporočili, da se puščanje umirja in začeli so dodajati desetine ur k časovnemu proračunu. V petek zvečer velja naslednje število: še 52 ur. Končna usoda Peregrina sicer ni jasna; morda bo švignil mimo Lune, morda pa bo vanjo treščil, kar bi bilo koristno z znanstvenega vidika. Jasno je le, da pristanka na Luni ne bo. Ta je bil načrtovan šele februarja.
Astrobotic je v četrtek predstavil še domnevni vzrok puščanja: zataknjen ventil.
V vesolju ni težnosti, ki bi vlekla gorivo navzdol, proti napeljavi in motorjem. Zato je treba v rezervoarju nekako ustvariti tlak, ki potiska gorivo ven. To se med drugim počne z dovajanjem helija, tako je bilo tudi na Peregrinu. A kot kaže, se je ventil med rezervoarjema za helij in za oksidant zataknil in heliju pustil prosto pot. Tlak v rezervoarju za oksidant je močno narasel in nekje se je nekaj vdalo.
Kaj vse ne bo končalo na Mesecu
Peregrine bi moral na Mesec dostaviti več ducatov kosov tovora.
V njem je 2-kilogramski ameriški rover Iris, pet resnično miniaturnih, 60-gramskih mehiških vozilc Colmena, nekaj znanstvenih instrumentov Nase in nemškega DLR-ja, ki bi med drugim merili plazmo, sevanje in iskali vodni led; ter nekaj ducatov zadev, ki so si jih plačniki želeli videti na Luni. Med njimi so pepel Gena Roddenberryja, Arthurja C. Clarka, spominki kriptovalut, razne časovne kapsule ... Več o tovoru tukaj.
Astrobotic bi v primeru uspeha postalo prvo zasebno podjetje s pristankom na Luni. A podvig ni od muh. V preteklih štirih letih so propadli štirje poskusi (Berešit, Čandrajan-2, Hakuto-R, Luna-25).
Naslednji bodo poskusili Japonci s SLIM-om, ki je bil izstreljen septembra (poglavje 5) in bo na sivem prahu pristal predvidoma 24. januarja. Sicer pa bo celotno letošnje leto v znamenju raziskovanja Lune, za SLIM-om je načrtovanih kar sedem pristankov na Luni. Med njimi bo Griffin, naslednji poskus podjetja Astrobotic, in sicer novembra. Že februarja naj bi poletela misija IM-1 družbe Intuitive Machines.
Poglavitni vzrok takšnega "robotskega dežja" po Luni je Nasin program CLPS. Nasa v tem programu zgolj najema storitev dostave tovora na Luno in ne razvija svojih pristajalnikov. S tem želi dolgoročno znižati stroške raziskovanja Lune. Sprejema tudi povečano tveganje, ki pride s podjetji, ki pač na Luni še nikoli niso pristala. (Pravzaprav že od leta 1972 na Luni ni pristalo niti eno ameriško vesoljsko plovilo.) Nasa je ocenila, da je možnost uspeha misij CPLS zgolj 50-odstotna.
NOTICE:
Nasa je zamaknila odprave Artemis. To so nove letnice: Artemis II – 2025, Artemis III – 2026, Artemis IV (2028). Glavni razlogi: nezadovoljstvo s toplotnim ščitom Oriona, razvoj lunarnega pristajalnika Starship HLS in skafandrov. Omenja se možnost, da bi vrnitev človeka na tla Lune prestavili z misije III na misijo IV. Več tukaj, posnetek novinarske konference tukaj. | Kitajsko zasebno podjetje OrienSpace je prvič izstrelilo raketo Gravity-1, ki jo opisuje kot "največjo raketo na trdo gorivo na svetu" z zmogljivostjo 6,5 tone v nizkozemeljsko tirnico. Izstreljena je bila z ladje na morju, posnetek pa je tudi vreden ogleda, med drugim zato, ker jo je ladja najbrž malce skupila. | V četrtek je bila izstreljena kitajska raketa Kvajdžov-1A (Kuaizhou-1A). Več tukaj, posnetek tukaj. |
Na raketi Dolgi pohod-2C je bil v torek izstreljen novi kitajski vesoljski teleskop Einstein Probe, ki bo vesolje gledal v rentgenski svetlobi. Več tukaj, video tukaj. Ima tudi evropski prispevek. | SpaceX je v nedeljo izstrelil raketo Falcon 9 z 22 Starlinki, prva stopnja ima 16 poletov. Več tukaj, video tukaj. Opravil je tudi prvi preizkus Starlinkov, zmožnih neposredne komunikacije s prenosnimi telefoni. Test je bil uspešen, pravijo. | SpaceX-ov Starship je na zadnjem testnem poletu zagorel zaradi izpusta odvečnega kisika iz rezervoarjev. Naslednji polet naj bi bil februarja. Podrobnejše pojasnilo Muska tukaj. |
Vega-C bo naslednjič poletela predvidoma 15. novembra, poroča European SpaceFlight. Po pisanju SpaceNewsa pa Evropa razmišlja, ali naj naslednji satelit Copernicus izstreli na Falconu 9 (ker Ariane 6 še ni). | ArianeGroup bo svoj vložek v francosko zagonsko podjetje MaiaSpace povečal na 125 milijonov evrov, poroča European SpaceFlight. | Nasa in Lockheed Martin sta predstavila tiho nadzvočno letalo X-59. Več tukaj in na videoposnetku. |
Jaxa je na raketi H-IIA izstrelila satelit IGS Optical 8. Video tukaj. | Japonska misija na Marsovo luno Fobos se je zamaknila v leto 2026, poroča SpaceNews. Kot razlog navajajo težave nove rakete H3. | Pred 10 leti je na Mednarodno vesoljsko postajo prvič poletela tovorna vesoljska ladja Cygnus. Več tukaj, video tukaj. |
Kitajska bo 3,5 kilometra pod morsko gladino zgradila zaznavalnik nevtrinov TRIDENT. Več tukaj. | Združeni arabski emirati (ZAE) bodo zagotovili modul za prihodnjo lunarno vesoljsko postajo Lunarni portal. Več tukaj. | Kitajska tovorna ladja Tjandžov-6 (Tianzhou-6) se je ločila od vesoljske postaje Tjangong (Tiangong) in bo zgorela v ozračju. Več tukaj in na videu. |
Leto 2023 je bilo najtoplejše v zgodovini meritev, pravi Nasa. Več tukaj. | Astronomi so s pomočjo vesoljskega teleskopa Fermi odkrili "presenetljiv pojav" v svetlobi gama, sporoča Nasa. Več tukaj in v The Astrophysical Journal Letters. | Vesoljski teleskop James Webb je v sistemu Beta Pictoris našel "mačji rep". Več tukaj. V ločenem opazovanju je zaznal tudi sledi morebitne avrore na oddaljeni zvezdi rjavi pritlikavki. |
Novoodkriti eksoplanet HD 63433 d je na eni strani prekrit z lavo, na drugi strani ima trdno površje. Več tukaj. | Inštitut SETI je začel znova iskati signale morebitnega zunajzemeljskega življenja. Več tukaj. | Kitajski marsovski orbiter Tjanven-1 (Tianwen-1) je posnel ogromen peščeni vihar. |
Otoki na metanskih jezerih lune Titan bi lahko bili ledene gore v obliki satovja, pravi tale raziskava. |
NA VIDIKU:
Nedelja, 14. januar – Falcon 9 – Starlink
Nedelja, 14. januar – Falcon 9 – Starlink
Sreda, 17. januar – Falcon 9 – Axiom-3
Petek, 19. januar – SLIM – japonski poskus pristanka na Mesecu
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje