Najbolj znana rdeča pika na svetu, nagrada Red Dot, ki nagrajuje odličnost produktnega oblikovanja, oblikovanja znamčenja in komunikacije ter oblikovni koncept, je letos dobila dve novi kategoriji. Rdeči piki po novem podeljuje tudi za pametno tehnologijo in inovativni proizvod.
Kar štiri rdeče pike je letos odnesel Apple za telefon iPhone 11 Pro, slušalke Air Pods Pro, računalnik MAC Pro in zaslon Pro Display WDR. Med drugim je bil za pametno rešitev nagrajen sistem Linus (Fuseproject, Yale), ki lahko samodejno odklene ali zaklene vrata, hkrati pa ima nadzor nad tem, kdo prihaja v prostor. Funkcija za samodejno zaklepanje je narejena tako, da se vrata odklenejo tudi, ko se jim nekdo približa.
V kategoriji inovativnih proizvodov pa je bil nagrajen pametni transportni robot Gita (Piaggio Fast Forward), osebni asistent, ki prenaša prtljago, torbico ali malico za v službo, pa tudi nekoliko večji nakup v trgovini. Kotaleči modri robotek se po urbanih prostorih giblje z zaznavanjem, saj ima vgrajene 360-stopinjsko kamero in senzorje. Čeprav beseda gita v italijanščini pomeni kratko pot, je zmogljivost tega asistenta robota s tankima velikima kolesoma, ki lastniku sledi na vsakem koraku, do osem ur.
Komisija je ocenjevala več vidikov proizvoda
Mednarodno priznana nagrada, katere začetki segajo v leto 1955, njena dokončna uveljavitev pa je bila po zaslugi profesorja doktorja Petra Zeca v devetdesetih letih prejšnjega stoletja, ima letos tudi rekordno število prijavljenih del v kategoriji produktnega oblikovanja, in sicer več kot 6500 ali 18 odstotkov več kot lani. Prijavljena dela so iz več kot 60 držav.
Strokovna komisija, v sestavi 40 izvedencev, je vse proizvode tudi lastnoročno testirala. To pomeni, da niso le salonsko ocenjevali same estetike in izbora materialov, ampak tudi njihovo izdelavo, strukturo, ergonomijo in funkcionalnost. Tako so se vozili s kolesi in avtomobili, z noži sekljali zelenjavo in v sokovnikih stiskali sadje. Med vsemi prijavljenimi proizvodi so jih z rdečo piko nagradili 1644, le 76 med njimi pa tudi z laskavim nazivom najboljši med najboljšimi (Best of the Best).
Glede na to, da so bili letošnji zmagovalci znani 6. aprila, sredi svetovne pandemije koronavirusne bolezni 19, smo ustanovitelja in direktorja rdeče pike profesorja doktorja Petra Zeca vprašali za komentar glede trenutnih razmer. Seveda pa predstavljamo tudi vseh osem slovenskih nagrajencev:
Kako komentirate napovedi recesije in krize, ki ne bo zaobšla niti industrijskega oblikovanja?
Posledic pandemije še ni mogoče napovedati. Tako gospodarstvo kot družabno življenje sta v preteklih mesecih obstala – nekaj, kar se do zdaj še ni zgodilo. Že zdaj pa lahko vidimo, da bodo v tej krizi tudi priložnosti: kreativni in inovativni pristopi v oblikovanju lahko razvijejo rešitve za vsakodnevne težave, te so lahko pomembne in dragocene tudi po samem koronaobdobju.
Kako pa se bo okoliščinam prilagodilo samo oblikovanje?
Vloga oblikovanja lahko postane vedno bolj in bolj pomembna, še posebej na področju digitalizacije. To lahko vidimo v samem načinu dela: zaradi pandemije je veliko delodajalcev svoje zaposlene preselilo v domače pisarne, kar je podjetja prisililo k razmisleku. Pozitivne posledice – večja prilagodljivost v vsakodnevnem življenju, uporaba digitalnih kanalov in več individualnega dela v domačem okolju – so bile hitro občutene in bodo zagotovo pustile pomembno sled v vsakodnevnem delu.
Dobro oblikovano komunikacijsko oblikovanje je, recimo, pomembno pri prijazni uporabi videokonferenčnega sistema, brez katerega si v preteklih dneh življenja ne bi mogli predstavljati. Oblikovanje domače pisarne prav tako dobiva pomembnost, saj je odločilen dejavnik pri določanju produktivnosti zaposlenega. Pri nagradi rdeča pika: produktno oblikovanje 2020 je več proizvodov, ki so namenjeni koncentraciji in zdravju doma. Prepričan sem, da bomo v prihodnjih mesecih in tudi tekmovanjih videli veliko novih tipov ustvarjalnih dosežkov, ki lahko vodijo k inovativnim idejam, proizvodom in komunikacijskim projektom.
Kakšne primere nove prakse bomo videli pri proizvodih, morda je kateri med njimi že med letošnjimi nagrajenci rdeče pike?
V bližnji prihodnosti bi bili na področju tehnologije in zdravja lahko razviti proizvodi, ki bi pomagali zajeziti covid-19. Nekaj takšnih je že med letošnjimi nagrajenci rdeče pike za produktno oblikovanje. Na primer, prstan Megahealth Ring (Hangzou Megasens Technology 2020), ki je bil nagrajen tudi v kategoriji najboljši med najboljšimi. Še posebej v Vuhanu so prstan uporabljali proti covidu-19. Prstan namreč meri fizične parametre, kot je nasičenost krvi s kisikom in srčni utrip, zato lahko s temi informacijami zaznamo morebitna obolenja dihal.
Tudi podjetje Bosch izdeluje proizvod, nagrajen z rdečo piko (op. p. leta 2018), in je vedno bolj pomemben v smislu dinamike razvoja pandemije: to je hitri test Vivalytic. V roku dveh ur in pol so znani rezultati, zaradi njegove oblike pa je izjemno intuitiven in preprost za uporabo.
Še eno področje, ki vse bolj pridobiva veljavo zaradi pandemije, pa so pametne naprave. Letos smo prvič uvedli dve novi kategoriji 'pametni proizvodi' in 'inovativni proizvodi'. Zmagovalci v teh kategorijah kažejo, kako so lahko novi materiali, tehnologija ter sam način razmišljanja v oblikovanju navdih za prihodnje proizvode. Ta novonastali položaj nam prav tako kaže pomembnost zbiranja in obdelave podatkov, da bi našli rešitev, ki omejuje svobodo posameznika čim manj. Prav tako postaja jasen pomen umetne inteligence, ko tehtamo med možnostmi in tem, koliko inovativnosti potrebujejo podjetja za hiter odziv na novonastali položaj. Nedaven primer, ki kaže, kako lahko podatki rešujejo življenja, je bilo sodelovanje dveh nemških podjetij SAP in nemškega telekoma Deutsche Telekom, ki sta razvila aplikacijo Corona Warning App, ki bo v Nemčiji kmalu v uporabi.
SLOVENSKI NAGRAJENI PROIZVODI Z RDEČO PIKO:
Luksuzna počitniška prikolica Adria Astella, Adria Mobil:
Kot so nam pojasnili pri Adrii, poskušajo z vsakim novim proizvodom na trg prinesti inovacijo. Astella je mobilna luksuzna prikolica, delo projektne skupine Adrie Mobil (pod vodstvom Erne Povh) in uveljavljene agencije na področju industrijskega oblikovanja Gigodesign.
Njena posebnost izhaja iz čiste oblikovne linije z velikim volumnom ter elegantnim in funkcionalnim prostorom "brez odvečnih detajlov", pri čemer so še vedno upoštevali osnove aerodinamike. Prikolica ima med drugim funkcionalne elemente, kot je boljši pretok zraka, oblikovana pa je bila tudi v sodelovanju s podjetjem za proizvodnjo zračnih vozil Pipistrel. Velika panoramska okna in panoramska vrata uporabniku omogočajo tako lažji pogled kot sam dostop v naravo. Posebno pozornost so namenili izboru materialov v sami prikolici in elementov, kot je recimo omara s poličniki za kozarce.
Prikolica je bila na trg lansirana avgusta lani in bila že večkrat nagrajena. Poleg rdeče pike je prejela dve nagradi stroke European Innovation Award za koncept in tlorisno postavitev, priznanje žirije nemškega oblikovalskega združenja German Design Council. Zadnja pa je z uveljavljenega tekmovanja Automotive Brand Contest (ABC), kjer je v kategoriji počitniških hiš oziroma mobilnih hišic prejela prvo mesto in naziv najboljši med najboljšimi (Best of the best).
Primarni trg Astelle je nemški in skandinavski. "Nagovarja tiste kupce, ki iščejo luksuzno počitniško izkušnjo, več udobja, več prostora. Hkrati pa ne želijo nujno počitnikovati le na eni lokaciji. Za novo Astello lahko rečemo, da na novo definira počitniško mobilnost in nudi luksuzno počitniško rezidenco ... saj ponuja najboljšo izkušnjo, ki jo lahko nudi prikolica, in najboljše elemente mobilne hišice", doda izvršni direktor sektorja Prodaja in trženje v Adrii Mobil, Matjaž Grm.
Smučarski čevelj Alpina Elite 3.0, Alpina:
"Za imenom Elite 3.0 se skrivajo najlažji in najbolj odzivni smučarskotekaški čevlji na svetu," trdijo v Alpini, saj je to prvi čevelj "v karavani svetovnega pokala, ki se je v celoti poslovil od PVC-materiala in predstavlja revolucionaren zgornji del čevlja", dodajajo. Čevelj zato 'diha', je izjemno lahek in udobno elastičen. Na kritičnih delih, kjer se stikata podplat in zgornji del, pa je nameščena tanka plast posebne membrane, ki preprečuje vdor vode v čevelj. Z uporabo tehnologijo 'Free heel' in 'Active edge', ki temeljita na karbonu, pa so odpravili tudi nepotrebne pritiske na peto. Prav tako jim je uspelo doseči "prilagodljivost različnim tipom in oblikam stopala ter s tem optimalno moč, popoln nadzor in najboljši možen prenos moči pri teku", za MMC pojasnijo v Alpini.
Sam oblikovalski proces smučarskega čevlja je trajal več let, poleg Alpininih razvojnikov in tehnologov (vodja projekta Robert Križnar) so sodelovali z oblikovalskim studiom Miklavc. "Končni izdelek smo tekmovalcem premierno predstavili v letu 2019 in z njimi že osvajali prvenstva."
Na vprašanje, kako težko je biti ustvarjalen pri oblikovanju smučarskega čevlja, pri Alpini odgovarjajo, da še pred samim oblikovanjem razmislijo o vseh lastnostih in potrebah, ki naj bi jih imel končni izdelek. "Treba je upoštevati čim več dejavnikov, v prvi vrsti pa tekmovalce in vrhunske tekače na smučeh, ki jim želimo z vsakim novim proizvodom resnično omogočiti tek v čevljih, ki bodo nekaj posebnega, hkrati pa bodo odgovarjali vsem zahtevam, ki jih "naša" smučarska disciplina postavlja pred tako zapleten in zahteven izdelek, kot so vrhunski čevlji za tek na smučeh."
Izpušni sistem Akrapovič Slip-On Line, Akrapovič:
Namen izpušnega sistema je jasen: v osnovi je namenjen odvajanju vročih plinov iz izgorevalnega prostora motorja z notranjim zgorevanjem in dušenjem zvoka. Ta pomemben del motornih koles pa je tudi estetski modni dodatek, ki ima lahko večjo zmogljivost. "Ravno povečana zmogljivost in estetika izdelkov sta na neki način podpis blagovne znamke Akrapovič," so nam pojasnili iz tega svetovno uveljavljenega podjetja na področju izpušnih sistemov za motorje z notranjim zgorevanjem, pri čemer dodajajo, da je sam dušilec "pogosto neke vrste 'modni dodatek', ki z izredno natančno definiranim zvokom pri uporabniku prebudi čustva".
Nagrajeni izpušni sistem Slip-On Line za enduro motocikle je namenjen terenski vožnji, "za katero velja, da je neprizanesljiva do komponent motocikla. Posledično je bil cilj razvoja izdelka izboljšati njegovo mehansko obstojnost pred udrtinami in odrgninami". Ravno s tem namenom so oblikovali poseben narebren vzorec na stranski površini plašča dušilca, katerega namen je tako sama ojačitev površine, "hkrati pa je to ob odtisu v zaključni rozeti prepoznaven estetski dodatek, ki služi tudi kot ojačitev".
Od zasnove do izvedbe Slip-On Lina je bilo potrebnega pol leta dela. "Ni težko biti kreativen, gre bolj za odvisnost od navdiha. Pri oblikovanju je velik izziv biti izviren," pove Slavko Trstenjak, vodja oddelka Tekmovalne podpore Akrapovič, idejni pobudnik izdelka, končna skica pa je delo Ermina Kosovela, hišnega oblikovalca v podjetju Akrapovič. Izpušni sistem Slip-On Line za enduro motocikle je tudi delo tehničnega razvojnega oddelka, saj so morali pripraviti orodja za preoblikovanje titanove pločevine. "Pri tem je treba vedeti, da ne gre za plastiko in da ima preoblikovanje kovin svoje zakonitosti, ki jih mora oblikovalec upoštevati že pri sami zasnovi."
Sesalnik G Force Free, Gorenje:
Nagrajeni Gorenjev sesalnik G·Force Free SuperPower SVC252GFA je oblikoval David Cugelj, sicer produktni oblikovalec v Gorenju. Namen oblike tega brezžičnega pokončnega sesalnika dva v enem (2 v 1) je bilo že vizualno izpostaviti njegovo delovanje in moč.
Motor z aluminijastim ventilatorjem omogoča nizek hrup med delovanjem (75 dB). Sama krtača je nekoliko širša in ima na sprednjem delu integrirana LED-svetila. Sesalnik ima ergonomski ročaj, snemljivo baterija Li-Ion, ki se lahko polni samostojno, in integrirano posodo za prah z dodanim pralnim filtrom HEPA.
Njegova tehnična zasnova je bila oblikovana z mislijo na optimizacijo prostora pri njegovem shranjevanju, saj ga lahko odložimo na manjšo površino, dodatne sesalne šobe pa se lahko z zaskokom pripnejo neposredno na sam sesalnik.
Steklenička All Day Adventure Flask, Hibear Design:
Potovalna steklenica za vodo je večnamenska steklenica, ki ima lahko tako toplo kot hladno vsebino.
Po odstranitvi pokrovčka se lahko zgornji del steklenice odvije in obrne (glej prvo steklenico na fotografiji), kar omogoča pripravo filter kave. V posodico je mogoče vstaviti filter vrečko in samo kavo, ki se prelije z vročo vodo.
Steklenica omogoča tudi pripravo pravega čaja. Iz notranjosti se odstrani jekleni tulec s termostatom. Vanj se natrosijo čaj, narezani kosi limone. Tulec se zapre s perforiranim pokrovom in vanj se natoči vroča voda.
Pokrovček steklenice je oblikovan iz nerjavečega jekla, snemljivo dno iz silikona (svetlorjave barve) pa je prav tako snemljivo in namenjeno pitju kot kozarec. Prostornina steklenice je 750 mililitrov.
Terapevtska miza S-line, Novak M.:
Nova S-linija je rezultat sodelovanja razvojnega oddelka Novak M. in oblikovalskega studia Wilsonic Design. To je že tretja rdeča pika za podjetje, ki je na trgu 40 let. "Pri oblikovanju preglednih, masažnih in terapevtskih miz nas vsa leta vodi predvsem to, da bi zdravniki, terapevti in drugi strokovnjaki dobili popolno podporo za svoje delo ... da njihovo vsakodnevno delo poteka varno, enostavno in učinkovito. Hkrati pa svojim bolnikom zagotovijo varno namestitev na ležišče in popolno udobje med obravnavo."
Ležalna površina je brezšivna, pri preglednih mizah pa tudi nepropustna za vodo, saj je zatesnjena s spodnje strani. Okrog obrazne odprtine so varjeni in lepljeni šivi, ki dodatno preprečujejo vdor tekočin v notranjost.
Oglato zaključeno oblazinjenje nudi širšo ležalno površino, kar je izjemnega pomena pri fizioterapevtskih in masažnih obravnavah. Podnožje ščiti brezvijačno pritrjen pokrov, ki je popolnoma gladek, da omogoča lažje čiščenje. Nagrajena linija miz ima tudi višjo nosilnost, in sicer do 250 kg, pri zahtevnejših modelih pa je možnost nastavljanja delov ležišč električna.
Čitalnik pametnih kartic in pametnega telefon Sigur MR1, Sigur:
Čitalnik Sigur MR1 je oblikovan tako, da omogoča varno odčitavanje pametnih kartic in podatkov s pametnih telefonov. To je prva naprava nove generacije proizvodov Sigur, ki omogoča tehnološko rešitev, preprosto elegantno obliko.
Zobozdravstveni laser SkyPulse, Fotona:
Kompaktni laser SkyPulse je oblikoval industrijski oblikovalec Bojan Klančar, ki je oblikoval kompakten in prenosljiv modularen sistem z edinstveno artikulirano roko. Do uporabnika prijazna zasnova in prilagodljiv grafični vmesnik poglavitno prispevata k preprostosti rabe SkyPulsa.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje