Tri tarče za kalibracijo fotografij ob jezeru Cuddeback v južni Kaliforniji so ostanki revolucije v opazovanju iz zraka. Preizkusni vzorci, ki so jih so jih za meritve in kalibriranje kamer na vohunskih letalih zarisali še v časih analogne fotografije, so danes zastareli in razpadajo. Foto: Center za tolmačenje rabe tal
Tri tarče za kalibracijo fotografij ob jezeru Cuddeback v južni Kaliforniji so ostanki revolucije v opazovanju iz zraka. Preizkusni vzorci, ki so jih so jih za meritve in kalibriranje kamer na vohunskih letalih zarisali še v časih analogne fotografije, so danes zastareli in razpadajo. Foto: Center za tolmačenje rabe tal

Osrednja značilnost raziskovanja vesolja je odsotnost osebne izkušnje opazovanja. Človeška zaznava je omejena na čutila, ki so se razvila za potrebe preživetja v zemeljskih razmerah, tako da z njimi neposredno ni mogoče zaznavati zunajzemeljskega prostora. Zato se je razumevanje prostora zunaj osebne izkušnje skozi zgodovino spreminjalo vzporedno z razvojem filozofije mišljenja, tako v znanosti kot v umetnosti. Današnje razumevanje vesolja tako navidezno temelji predvsem na znanstvenih podatkih, pridobljenih z znanstvenimi metodologijami in tehnologijami. Pridobivajo se v širšem elektromagnetnem spektru, ki ga človek s svojimi čutili ni sposoben zaznati. Tudi sami astrofizikalni pojavi so tako zelo drugačni od fizikalnih pojavov na Zemlji, da se jih ne da ilustrirati z izkustvenimi prispodobami. Zato se za potrebe znanstvene vizualizacije uporabljajo različne reprezentacijske oblike, računalniške animacije podatkov ali algoritmov, računalniške simulacije, informacijske vizualizacije, površinski in prostorninski renderji ter kompozitne fotografije. Kako torej človek vidi nevidno? Kakšne so razlike med znanstveno in umetniško abstrakcijo? Predvsem pa, zakaj določene podobe tako izrazito vplivajo na človeštvo? Vse to raziskuje Kulturno središče vesoljskih tehnologij (KSEVT) skozi program Vesoljski vid. Ker gre za vprašanja širšega polja od astrofizike in opazovalnih tehnikalij, nanje poskušajo odgovoriti in jih reflektirajo skozi strokovnjake različnih polj znanosti, humanistike in umetnosti. Ikone nevidnega so gostje MMC-ja vsako soboto.


Večina jih je bila ustvarjena v petdesetih in šestdesetih letih 20. stoletja, nekaj jih je nastalo kasneje, nekaj pa jih je celo še vedno v uporabi, ne glede na njihovo nejasno zgodovino. Večina tarč je narejenih po zgledu tistih, ki sta jih zasnovala ameriško letalstvo in ameriška vesoljska agencija Nasa (pred letom 1958 njena predhodnica NACA).
To so ploščadi iz betona oziroma asfalta, ki merijo 23,78 × 16,15 metrov ter so na debelo prekrite s plastmi črne in bele barve. Vzorec, s katerim je poslikana vsaka tarča, sestavlja niz vzporednih in pravokotnih črt, ki se ponavljajo v približno 15 različnih velikostih, občasno jih spremlja tudi bel kvadrat. To postavitev včasih imenujejo "skupina Tribar v razmerju 5:1".
Podobno razmerje uporabljajo pri običajnem preizkusu ločljivosti, ki se imenuje "Tarča ameriškega letalstva (USAF) za preizkušanje ločljivosti iz leta 1951". Tovrstne preizkusne vzorce v tiskani obliki navadno uporabljajo kot diagrame v optičnih laboratorijih; z njimi preizkušajo ločljivost mikroskopov, teleskopov, kamer in optičnih bralnikov. Njihovi precej večji sorodniki v naravi pa sodelujejo v laboratoriju pokrajine.

Tarče delujejo podobno kot optometrična tabela: skupina najmanjših črt, ki jih je še mogoče razločiti, določi ločljivost optičnega instrumenta. Zračna fotografija uporablja tovrstno testiranje kot osnovo za kalibriranje in fokusiranje zračnih kamer, ki potujejo z različnimi hitrostmi in na različnih višinah. Na podoben način lahko te tarče uporabljajo tudi sateliti.

Mnogo takšnih tarč za preverjanje ločljivosti je v puščavi Mojave v ameriški zvezni državi Kaliforniji, ki je eno od najpomembnejših območij za razvoj in preizkušanje nadzornih letal. Nekatera najbolj napredna letala, ki so jih proizvedli v ZDA, npr. modeli A12, SR-71 Blackbird in U-2, niso oborožena, temveč so pravzaprav zasnovana kot leteče kamere. Letalo X-15, ki še danes ohranja rekord najhitrejšega letala s posadko, je v petdesetih letih 20. stoletja letelo nad temi tarčami, opremljeno s kamerama Fairchild in Hycon, ki sta bili usmerjeni proti tlom. Tudi brezpilotna letala, ki so jih prav tako precej razvijali in preizkušali v puščavi Mojave, so zasnovali kot nosilce za kamere. Vsaj na začetku.

Tarče s triprožnim razmerjem sicer še vedno uporabljajo za nekatere preizkuse in umeritev optičnih kamer, a pravzaprav sodijo v preteklost. Tabela za preizkušanje ločljivosti iz leta 1951, na podlagi katere so narejene, je stara več kot 60 let in je bila v začetku zasnovana za filmske kamere, še pred pojavom visokoločljivostnih digitalnih sistemov in CCD-kamer (kamer s svetlobno občutljivim detektorjem, op. prev.). Razporeditev črt in presledki med njimi namreč niso najbolj ustrezni za računalniško analizo (ne gre za eno samo vrsto, temveč za dve ali tri vrste parov), poleg tega pa ima še določene druge težave s frekvenco in modulacijo, zaradi katerih določanje ostrine z digitalnimi sredstvi ni natančno. Leta 2006 je ameriško letalstvo tabelo, znano tudi pod oznako MIL-STD-150A, uradno nehalo uporabljati za fotografske leče, ne da bi jo nadomestilo z drugo. Preizkusni vzorci v naravi tako večinoma samevajo in propadajo.

Danes so te analogne tarče, ki so jih zgradili za tajna vohunska letala in ki so prostemu očesu skrite, neuporabne, a vendar na ogled celemu svetu, saj jih razkrivajo satelitski posnetki digitalne dobe.
Center za tolmačenje rabe tal, Kalifornija, ZDA















Osrednja značilnost raziskovanja vesolja je odsotnost osebne izkušnje opazovanja. Človeška zaznava je omejena na čutila, ki so se razvila za potrebe preživetja v zemeljskih razmerah, tako da z njimi neposredno ni mogoče zaznavati zunajzemeljskega prostora. Zato se je razumevanje prostora zunaj osebne izkušnje skozi zgodovino spreminjalo vzporedno z razvojem filozofije mišljenja, tako v znanosti kot v umetnosti. Današnje razumevanje vesolja tako navidezno temelji predvsem na znanstvenih podatkih, pridobljenih z znanstvenimi metodologijami in tehnologijami. Pridobivajo se v širšem elektromagnetnem spektru, ki ga človek s svojimi čutili ni sposoben zaznati. Tudi sami astrofizikalni pojavi so tako zelo drugačni od fizikalnih pojavov na Zemlji, da se jih ne da ilustrirati z izkustvenimi prispodobami. Zato se za potrebe znanstvene vizualizacije uporabljajo različne reprezentacijske oblike, računalniške animacije podatkov ali algoritmov, računalniške simulacije, informacijske vizualizacije, površinski in prostorninski renderji ter kompozitne fotografije. Kako torej človek vidi nevidno? Kakšne so razlike med znanstveno in umetniško abstrakcijo? Predvsem pa, zakaj določene podobe tako izrazito vplivajo na človeštvo? Vse to raziskuje Kulturno središče vesoljskih tehnologij (KSEVT) skozi program Vesoljski vid. Ker gre za vprašanja širšega polja od astrofizike in opazovalnih tehnikalij, nanje poskušajo odgovoriti in jih reflektirajo skozi strokovnjake različnih polj znanosti, humanistike in umetnosti. Ikone nevidnega so gostje MMC-ja vsako soboto.