"Spletni trol" je nekdo, ki namensko piše provokativna ali žaljiva sporočila na spletu, in sicer na družbenih omrežjih, v komentarjih novic, v klepetalnicah itd., da bi z draženjem dosegel pri sogovornikih čustvene oziroma jezne reakcije, je za MMC "trolanje" opisal Marko Puschner, ki se v okviru Centra za varnejši internet raziskovalno ukvarja s tematiko, in hkrati potrdil, da je na medmrežju veliko 'plačanih agitatorjev'.
.
.
Za trolanje, ki ga opažamo v komentarjih in blogih na spletni strani MMC-ja, so značilni prav zgoraj omenjeno pobalinsko provociranje, poniževanje oziroma norčevanje brez razloga, kar troli vidijo zgolj kot eno veliko šalo oziroma igro. Za nekatere je to res zgolj »zabava«, a kot vsako spletno vedenje tudi to lahko zasvoji uporabnika, ki nato pri takšnem brezplodnem početju izgublja ure in ure in se hkrati sploh ne zaveda, da počne kar koli narobe.
A težava s troli je v resnici mnogo manjša, kot se včasih predstavlja v javnosti, češ komentarje je treba kar ukiniti, ker so zgolj ena sama poplava sovražnega govora. Velika večina ljudi odda resne in normalne komentarje, neko mnenje, pa tudi če je še tako "čudno", ni nujno trolanje. Vodja MMC-jevih administratorjev je tako navedel, da je 'trolov' v resnici relativno malo, so pa zelo glasni, poleg tega se isti pojavi večkrat z več uporabniškimi imeni in se tako včasih zdi, kot da provocira deset ljudi, gre pa za enega ali dva z več uporabniškimi imeni. Gre za blokirane povratnike, ki jih je administratorska ekipa s portala blokirala že ničkolikokrat, a se vedno znova vračajo, saj obstajajo številni načini, da vsak, ki ni popolnoma računalniško nepismen, pride takoj "anonimno" nazaj. Ena možnih rešitev za ta problem bi bila potrditev registracije z osebno mobilno telefonsko številko, je opozoril.
"Plačanci" med troli
Nobenega dvoma ni, da se po spletu potikajo troli, ki v imenu različnih podjetij ali političnih strank in akterjev smetijo javni prostor na spletu z do naročnika prijaznimi oziroma 'pravimi' mnenji in vsebinami. "Ne smemo pozabiti na načrtno trolanje, ki ga lahko izvajajo različna podjetja ali politični akterji z namenom škodovanja nasprotnikom," je Puschner potrdil prisotnost 'plačancev' med troli.
Koliko "plačancev" se potika po slovenskem delu svetovnega spleta, je težko ugibati in dokazovati, opaziti pa je, da imajo predvsem nekatere politične stranke močno zaledje agitatorjev. Je nekdo plačan agitator ali res pristen zagovornik neke politične stranke ali ideje? Odgovor ni enoznačen in po navadi gre za mešanico obojega. Vse od zmage Donalda Trumpa čez lužo se je na spletu pojavila množica podpornikov, ki jih nasprotniki Trumpa označujejo za "Trumpove trole", povsem enako velja tudi za podpornike Vladimirja Putina in Rusije, a v obeh primerih gotovo ne gre za plačance, pač pa za pristne navdušence nad enim in drugim ali pa dejanske trole, ki hlinijo podporo in s tem provocirajo ljudi.
Politični in športni troli
Velika delitev med političnimi komentatorji so tako "prorusi" in "proameričani", potem tudi klasični in že malce zastareli "levi" in "desni". Pri komentiranju športa pa se skupine oblikujejo na podlagi podpore za nekega športnika ali ekipo ali proti njima. Politični in športni troli tako po navedbah vodje moderatorjev daleč najbolj izstopajo na portalu MMC-ja.
Po njegovih besedah je za politične trole značilno, da navidezno sodelujejo v neki debati z lažnim ustvarjanjem poznavalskega mnenja, podatkov ali konteksta, ki ne dopušča dvoma o pravici in resnici, v resnici pa gre zgolj za blefiranje in provokacijo drugih sogovornikov.
"Športni trol, recimo, prireja statistiko, npr. o nekem košarkarju, in ga prikazuje v boljši ali slabši luči, če vsi navijajo za slovenskega športnika, trol navija za nasprotnika in pri tem piše slabšalno o domačem športniku in njegovih navijačih, še več, veseli se neuspehov tistih, za katere navija večina, daje negativne napovedi za domače športnike, njihove dobre rezultate prikazuje kot posledico spleta naključij, sreče, slabe forme sotekmovalcev, ne pa kot posledico sposobnosti, znanja, dobre forme, neuspehe pa nasprotno kot razumljive in pričakovane itd.," je naštel značilnosti športnih trolov.
Zapis anonimneža lahko zelo prizadene
"Nekdo je zaradi tega lahko zelo prizadet, in če ima morda kakšne druge težave, lahko trolanje deluje zelo negativno. Predvsem ljudje, ki imajo težave v življenju, so bolj dovzetni za trolanje in se jim lahko pojavilo ali okrepijo psihološke težave," je Puschner izpostavil eno od negativnih posledic trolanja na okolico.
Puschner je ob tem poudaril, da vedno več ljudi uporablja internet prek mobilnih naprav, kot so pametni telefoni, tablice … itd., te naprave pa so zelo osebnega značaja, zato vse, kar prek njih počnemo, jemljemo bolj osebno. "Tako lahko neprijeten zapis nekega anonimneža nekje na spletu veliko bolj prizadene, saj marsikdo takšen zapis vzame kot napad v varnem osebnem okolju. Ravno zaradi tega, ker so te naprave tako osebnega značaja, ljudje pozabljajo, da so dejansko okno v svet interneta, ki pa je javni prostor," je opozoril na to, da veliko ljudi pozablja, da je internet javni prostor, in se ne obnašajo temu primerno.
Onemogočanje drugih ljudi "za zabavo"
Cilj internetnih trolov ni zgolj provokacija ali žaljenje, ampak se jim zdi "zabavno" tudi onemogočanje drugih ljudi, bodisi v spletni igri ali v komunikaciji. "V množičnih spletnih igrah troli pogosto delujejo tako, da motijo ali preprečujejo napredek drugih igralcev za lastno korist. Troli lahko s svojimi objavami tudi preprečijo delovanje forumov, spletnih portalov in mobilnih aplikacij, ki temeljijo na medsebojni komunikaciji uporabnikov," je pojasnil Puschner in dodal, da v takšnih primerih velikokrat lahko nastane tudi gospodarska škoda.
Vzrokov, zakaj nekdo to počne, je veliko, in sicer lahko gre res za lahkotno zabavo ob draženju ljudi, lahko pa nakazuje osebno stisko in frustracijo, ali pa gre za prikrito nestrpnost do soljudi v obliki rasizma, homofobije, seksizma … itd. "Med bolj problematičnimi vzroki so osebne stiske posameznikov, ki se nato zatečejo v trolanje in tako iščejo pozornost ali izražajo frustracije. Prav tako se pojavlja trolanje, kjer se posameznik ali skupina posameznikov loti nadlegovati nekoga, ki ga imajo za drugačnega in na ta način izražajo svojo nestrpnost ali ga želijo izločiti iz neke družbe," je problematične vzroke povzel Puschner.
Trolajo strateško in priložnostno, stari in mladi
Priložnostno trolanje je po njegovih besedah daleč najbolj razširjena oblika, ko nekdo po trenutnem navdihu nadleguje naključne žrtve ali skupino ljudi, zato takšno nadlegovanje traja kratek čas, število objav pa je omejeno. V veliki večini 'priložnostno' trolajo mladostniki, in sicer večinoma na družbenih omrežjih in v večigralskih spletnih igrah, je dodal.
Na novičarskih portalih, kot je MMC, kjer je mogoče komentirati vsebine, pa po Puschnerjevih ugotovitvah večinoma trolajo starejši uporabniki, ki predstavljajo glavnino trolov tudi na različnih debatnih forumih. Starejši provokatorji so močno dejavni tudi na družbenih omrežjih, kot sta Twitter in Facebook, ustavijo pa jih lahko samo moderatorji, ki nimajo lahkega dela, saj meja med trolanjem in legitimnim mnenjem pogosto ni jasna.
Veliko bolj problematično je taktično ali strateško trolanje, pri katerem se oseba ali več v primeru organiziranega trolanja namensko odloči nekomu škodovati, saj je v tem primeru žrtev neprestana tarča žaljivih, neprimernih ali provokativnih sporočil. "Žrtev je lahko posameznik, skupina posameznikov ali organizacija. Takšno trolanje je pogosto zelo premišljeno in načrtovano z namenom povzročanja čim večje škode. Lahko gre za ustvarjanje osebne stiske, oviranje pri doseganju določenih ciljev ali za povzročanje finančne škode," je dejal Puschner.
Trolanje varuha gledalčevih pravic
Tarče trolov pa so tudi spletni moderatorji in občasno tudi varuh gledalčevih pravic, ki prejemajo različne lažne "resne" prijave. Administratorjem tako poskušajo prikazati sogovornike kot "hude kršitelje", ki jih je treba izbrisati, blokirati itd.
Najhujši primerek je dolgoletni trol, ki je bil na MMC-ju blokiran vsaj že stokrat, a se še vedno vztrajno vrača in še naprej žaljivo napada sogovornike, poskusil pa si je z ustvarjanjem lažnih poštnih predalov privoščiti tudi varuha gledalčevih pravic, saj mu je pisal kot Janez Novak, Metka Gorišek, Anton Kramar itd. (imena so izmišljena), ter se lažno pritoževal nad sovražnim govorom, ki naj bi ga širili "fašistični" komentatorji, admini pa vse to "dovoljevali".
"Varuha trola zgoraj omenjena oseba, ki pošilja lažne prijave, potvarja vsebine drugih uporabnikov in jih predstavlja kot resne kršitve, hkrati na različne naslove prijavlja tudi administratorje, ki naj se ne bi odzivali na njegove prijave, to seveda počne z različnih elektronskih naslovov in ustvarja vtis, da se hkrati pritožuje več različnih oseb," je pojasnil vodja MMC-jevih adminov.
Ne hrani trola – ignoriraj!
"Na številnih družbenih omrežjih je mogoče 'trole' in druge nadlegovalce blokirati ali pa jih prijavimo administratorjem in urednikom. Večina družabnih omrežij, portalov, večigralskih spletnih iger in drugih, ki jim internet predstavlja vir zaslužka, se aktivno bojuje proti trolanju in drugim oblikam spletnega nadlegovanja in nasilja," je svetoval Puschner. Najboljša obramba v primeru spletnih trolov, ki ne prestopijo praga 'dovoljenega' in jih moderatorji ne morejo blokirati, je prav ignoriranje. "Če zadeve presežejo okvire interneta, pa je treba ukrepati bolj aktivno," je sklenil in dodal, da je v skrajnih primerih treba zadevo prijaviti na policijo.
Trola pri življenju prav gotovo držijo odzivi drugih uporabnikov, zato se je na vsebine, ki delujejo neresno ali provokatorsko, najbolje ne odzvati in tako izstradati pregovornega trola do kosti. A za dosego višje ravni razprave in kakovostnejšo komunikacijo bo gotovo treba razmisliti tudi o tehnično bolje izvedenih blokadah uporabnikov, ki bodo preprečevale, da se vsak "norec", ki ima pet minut časa, petkrat prijavi v petih minutah in žali, smeti in provocira dalje.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje