So nostalgične lade prišle do konca svoje poti? Foto: EPA
So nostalgične lade prišle do konca svoje poti? Foto: EPA
Lada
Na Kubi so različne modele lad uporabljali tudi kot taksije.
Protest
Avgusta so zaposleni v Avtovazu, ki so izgubili delo, šli na ulice. Foto: EPA
Lada
Novejši modeli so sodobnejši, predstavljajo pa se tudi po različnih avtosejmih, a večinoma v Rusiji. Avtovaz sicer kljub globoki krizi ostaja največji ruski izdelovalec avtomobilov. Foto: EPA

Lada še danes odzvanja v ušesih, saj so bili njeni modeli v državah Sovjetske zveze in vzhodnega bloka več let prava uspešnica in ponos vsakega lastnika. Predstavljali so uspešnega posameznika, večinoma meščana, in njegov sodoben način življenja. Mnogi so morali na svojega jeklenega konjička čakati več let, dobili pa so ga le, če so se pred tem vpisali na dolg seznam. Lade, simbol podjetja Avtovaz iz mesta Toljati, so se vozile po cestah od Prage do Kazahstana, od Havane do Antarktike.

A manj kot pet desetletij po tem, ko so v gromozanski tovarni ob reki Volgi začeli kot po tekočem traku izdelovati model VAZ-2101, kopijo takratne Fiatove uspešnice fiat 124, in jih prodajati v ogromnih količinah, je prihodnost Avtovaza negotova.

Proizvodnja sameva, delavci lenarijo
Delavci so obdržali službe tudi po razpadu Sovjetske zveze, delali so navkljub tisoč in eni šali, ki je krožila o njihovih robustnih, neprivlačnih, skromno opremljenih vozilih. Zdaj pa se je zgodba ustavila in eno najbolj neučinkovitih ruskih tovarn pripeljala do roba propada. Avtovaz je že moral odpustiti vsakega četrtega delavca oziroma skoraj 30.000 ljudi, saj je prodaja padla za skoraj polovico. Poleg tega imajo dolgov za skoraj milijardo evrov. Avgusta z njihovih tekočih trakov ni prišel niti en avtomobil, delavci, kar jih je še ostalo, prejemajo polovično plačo, zato se na delovno mesto hodijo predvsem - zabavat. In tega niti ne skrivajo več.

Kraje, pivske urice, ... streha nad glavo
Kot piše britanski Telegraph, je neki anonimni blogar, ki trdi, da je zaposlen v tovarni, odkrito zapisal: "Prva stvar, ki mi pride na misel ob prihodu v službo, so domine. Vsa tovarna jih igra. Poleg tega organiziramo pivske večere. V popoldanski izmeni po malici se povsem prepustimo svobodi in delamo, kar hočemo. To največkrat pomeni hudo 'nacejanje' in prepuščanje igram na srečo." Dodal je, da so mnogi iz tovarne s tovornjaki vozili nakradeno opremo, spet drugi pa so v nekdanjem ruskem ponosu našli kar svoj dom. "Kar nekaj delavcev živi v nekdanjih proizvodnih halah, saj nimajo kam drugam."

Za uspehe različnih modelov lada v 70. in 80. letih je bilo več dejavnikov: konkurenčna cena, preprosto upravljanje vozila in njegova funkcionalnost ter pomanjkanje tekmecev na domačem trgu. Skoraj tri petine avtomobilov so izvozili, večinoma v zahodne države (razen v ZDA), lada pa ima tudi sloves edinega avtomobila, ki je vozil po vseh celinah, tudi na Antarktiki, saj so Rusi na raziskovalni postaji uporabljali model lada niva. Danes je Avtovaz del skupine Renault-Nissan-Lada, ki je tretja največja avtomobilska skupina na svetu, za General Motorsom in Toyoto.

Kriki na pomoč
Lad v nekaterih državah zahodne Evrope ne prodajajo več že celo desetletje, v Rusiji pa so še vidne na cestah, čeprav jih tudi Rusi počasi zamenjujejo z nekaj let starimi avtomobili zahodnih znamk. V reševanje padlega velikana se je sicer vključil tudi Kremelj, a z omejenim uspehom. Avtovaz nadzira konglomerat podjetih v državni lasti, ki je v tovarno vložil že več milijard rubljev. Lani je v reševalno akcijo vstopil še francoski Renault, ki je za 25-odstotni delež namenil okoli milijardo evrov in s tem upal na vnovično obuditev proizvodnje.

Avtomobilski velikan je pač prevelika "živina", da bi jo pustili kar tako "izdihniti". Še vedno namreč daje kruh 102.000 ljudem, kar pol milijona prebivalcev mesta Toljati, ki ima sicer 700.000 ljudi, pa je odvisnih od Avtovaza.