"Moja dolžnost je, da stanje v državnih institucijah in pri projektih nacionalnega interesa preverim," pravi predsednik vlade Borut Pahor. Foto: Dars/MMC

DDC deluje povsem na trgu, niti enega projekta ne dobimo na krožniku od svojega lastnika - države!

Ljubo Žnidar, direktor DDC-ja
Mateja Duhovnik
Dars želi postati tudi graditelj prihodnjih projektov, ne samo upravljalec, pravi predsednica uprave Darsa Mateja Duhovnik. Foto: MMC RTV SLO

Imamo vlado, Dars in DDC, med njimi vladajo odnosi znotraj davkoplačevalskega denarja. Naloga vlada je, da te odnose prilagodi in spremeni tako, da bo denar porabljen gospodarno in transparentno.

Predsednik vlade Borut Pahor
Pahor obiskal Dars

Pahor pravi, da je Dars trenutno na prelomni točki, kjer je treba določiti vizijo za desetletja naprej, zato je bil obisk Darsa in DDC-ja (ki je prvi tak obisk predsednika vlade na teh institucijah) "nujnost in dolžnost". Vlada bo o poroštvu odločala že na jutrišnji seji.

"Ne želim institucionaliziranega bermudskega trikotnika"
Pahor je tudi napovedal, da bo preveril in prevetril odnose med DDC-jem, Darsom (ki sta v državni lasti) in državo, "da bo zagotovljena optimalna poraba denarja".

Taka ureditev je po njegovih besedah unikum, zato bo v septembru organiziral sestanek vseh deležnikov in strokovne javnosti, "da ne bo prišlo do finančne entropije in bo davkoplačevalski denar porabljen čim bolj transparentno".

Vstop zasebnega kapitala v cestno omrežje
Predsednik vlade pravi, da bodo preučili "morebiten vstop zasebnega kapitala v morebitno javno-zasebno partnerstvo, ampak samo tam, kjer cestninjenje ni mogoče. Če namreč želimo dobre, varne ceste, jih samo kot davkoplačevalci ne moremo financirati."

Napovedal je tudi prometne naložbe v manj povezane slovenske regije: na Koroško, v Belo krajino in Posočje, da ne bodo gravitirale proti Avstriji in Hrvaški, ampak da bodo prometno dobro povezane s preostalo Slovenijo. "Sloveniji se mora muditi z nadaljnjimi investicijami v prometno infrastrukturo," je še poudaril.

V pripravi obsežne spremembe prometne zakonodaje
Pahorja je spremljal državni sekretar na prometnem ministrstvu Igor Jakomin, ki je predstavil sveženj treh zakonov, ki naj bi bili sprejeti še letos. Prvi bo zakon o Darsu, ki naj bi omogočil polno izpolnjevanje izhodne strategije, še posebej pri zadolževanju, in poenotil poslovanje. Drugi zakon bo Darsu podelil stavbno pravico za avtoceste, kar bo povečalo njegovo vrednost in olajšalo odplačevanje dolgov. Zadnji ukrep vlade (sicer izveden že jutri) pa bo že omenjeno poroštvo države slabih 300 miljonov evrov.

Poroštvo bo, kot pravi predsednica uprave Darsa Mateja Duhovnik, v večji meri porabljeno za uvajanje sistema elektronskega cestninjenja in dokončanje določenih cestnih odsekov, še posebej tam, kjer so se podražili stroški dela. Višje cene naj bi izhajale predvsem iz nujnih dodatnih del na določenih odsekih (kot protivetrna zaščita na Rebrnicah, odvajanje vode, pa tudi podražitev cen jekla itd.)


Po njenih besedah bo že konec tega meseca končan odsek dolenjske avtoceste, prihodnje leto ob istem času odsek na gorenjskem, v predoru Markovec pa dela potekajo skladno s terminskim načrtom.

Dars ob koncu gradnje avtocestnega križa: kako naprej?
Kot pravi predsednik nadzornega sveta Darsa Milan Medved, je "Dars na mejniku, kjer se je potrebno razgledati, kako naprej. Vsekakor Dars ni družba ki bo prenehala delovati ob koncu gradnje, ampak ima že načrte za vsaj 10 let vnaprej, potem pa pokriva še vzdrževanje, dodatno opremo..." Dars bo tako organiziran po ekonomskih načelih, Duhovnikova pa je zanikala govorice, da bi se lahko preoblikoval v holding.

V bližnji prihodnosti želi Dars vstopiti v naslednje projekte: odsek Draženci-Gruškovje, severni del treje razvojne osi in odsek Divača-Jelšane, nadaljujejo pa se dela na cesti med Hajdino in Ormožem. Duhovnikova pravi, da je Dars kot nosilec umeščanja v prostor v teh projektih nalogo že opravil, težava je v nezagotovljenem financiranju. Če bo Dars koncesionar, tako Duhovnikova, bo "prisiljen poiskati dodatne načine financiranja v javno-zasebnem partnerstvu, pri katerem pa bo morda morala pomagati država v obliki senčne cestnine". To je nadomeščanje razlike premalo pobrane cestnine glede na pričakovan donos zasebnika.

Duhovnikova je še dodala, da trenutno pripravljajo nov razpis za elektronsko cestninjenje prostega prometnega toka, ki naj bi bilo uvedeno v prvi polovici leta 2012.

Darsovi dolgovi pogosto burijo duhove
Dars je na ministrstvo podal predlog, da bi država prevzela 700 milijonov evrov Darsovega dolga, ki izhaja iz podpornih objektov, saj da je Dars dolžan upravljati le z objekti, ki se cestninijo. Sekretar Jakomin je odvrnil, "da za nazaj stvari ne bodo pokrivali."

DDC: Razširjamo področje delovanja
DDC je družba z omejeno odgovornostjo, ki se je razvila iz Družbe za državne ceste, njeni prvenstveni dejavnosti pa sta tehnično svetovanje in projektiranje. Z Darsom sodeluje pri strokovni podpori, organizaciji in svetovanju pri gradnji avtocest, "pokriva" pa tudi preostalo cestno omrežje.

Direktor DDC-ja pravi, da podjetje "ni več osnovni cestar, ampak glavni inženir v Sloveniji, znanje iz dolgoletne gradnje avtocest pa želijo prenesti na druga področja, predvsem gradnjo železniške infrastrukture".

DDC deluje povsem na trgu, niti enega projekta ne dobimo na krožniku od svojega lastnika - države!

Ljubo Žnidar, direktor DDC-ja

Imamo vlado, Dars in DDC, med njimi vladajo odnosi znotraj davkoplačevalskega denarja. Naloga vlada je, da te odnose prilagodi in spremeni tako, da bo denar porabljen gospodarno in transparentno.

Predsednik vlade Borut Pahor
Pahor obiskal Dars