Foto: BoBo
Foto: BoBo

2. oktobra se je začel stečajni postopek Adrie Airways, ki ima več kot 60 milijonov dolgov do upnikov. Zaposelnim dolguje četrtino plače za avgust in prispevke, skupno okoli 600.000 evrov. Če običajno stečajni upravitelj še išče možnosti za ohranitev zdravega jedra podjetje, je stečaj v primeru Adrie dokončen, saj ji je Agencija za civilno letalstvo odvzela operativno licenco.

Sorodna novica Stevardesa pri Adrii: V zadnjem času nismo imeli niti vode, kozarcev. Ničesar.

Večina 558 zaposlenih pri Adrii Airways je že prejela odpovedi pogodb o zaposlitvi. Kdaj bodo odpovedi prejeli vsi zaposleni, Pustatičnik še ni mogel napovedati, saj je nekaj Adrijinih zaposlenih trenutno v tujini in bodo odpovedi prejeli po pošti. Delavcem je s tem začel teči 15-dnevni odpovedni rok. Stečajni upravitelj je v sodelovanju s predstavniki zavoda za zaposlovanje predstavil prihodnje postopke. Iskanje novih zaposlitev v letalskem sektorju za pilote in kabinsko osebje ne bo preprosto.

To je eden najbolj žalostnih dni v zgodovini Adrie, je za Radio Slovenija povedala Gordana Boberič, predstavnica sindikata kabinskega osebja. "Najprej smo dobili obvestilo, naj pridemo po odpovedi, zdaj pa še, da naj prinesemo vse uniforme, kovčke, ključke, identifikacijske kartice."

Stečajni upravitelj je nekdanjim zaposlenim pojasnil postopek prijave terjatev. Toda kot opozarja Boberičeva, tu lahko nastanejo težave, saj je delodajalec prekinil pogodbo z zunanjim računovodskim podjetjem: "Obračuna zadnjih plač nismo dobili, ne vem, kako bomo prijavili v stečajno maso, če nimamo dokumentacije," je novinarki Radia Slovenija, Tjaši Škamperle, povedala Boberičeva.

Ustanovitev Air Slovenia?
Ob bankrotu Adria Airways ni izgubila le letal in osebja, ampak tudi članstvo v evropskem letalskem združenju Star Alliance in vsa dovoljenja za pristajanje na letališčih. Ob morebitni ustanovitvi nove letalske družbe bi morala tako vlada pridobiti nova dovoljenja. Tudi zato še vedno preračunava, ali je ustanovitev sploh smiselna. Po neuradnih podatkih, kot je poročala TV Slovenija, bi novi prevoznik, najpogosteje se omenja ime Air Slovenia, najel deset ali dvanajst letal ter vzpostavil 15 za Slovenijo najpomembnejših letalskih povezav.
Nekatere pomembne povezave so sicer že prevzele Lufthansine letalske družbe. In prav nemška družba Lufthansa se omenja kot morebitna poslovna partnerica novega slovenskega nacionalnega prevoznika.

Tisti Adrijini zaposleni, ki bodo želeli vložiti zahtevek za denarno nadomestilo za brezposelnost, se bodo morali na Zavod RS za zaposlovanje prijaviti in zahtevek za nadomestilo vložiti najpozneje v roku 30 dni.

Po podatkih zavoda za zaposlovanje denarno nadomestilo za brezposelne prve tri mesece znaša 80 odstotkov, v naslednjih devetih mesecih 60 odstotkov, po izteku enega leta pa 50 odstotkov povprečne mesečne plače, ki jo je delavec prejel v zadnjih 8 mesecih (mlajši od 30 let pa v obdobju 5 mesecev) pred nastopom brezposelnosti. Med tem pa izplačano denarno nadomestilo ne more biti nižje od 350 evrov in ne višje od 892,50 evrov bruto.

Trenutno prihodnost nekdanjih zaposlenih v Adrii ni videti svetla, doma potreb po letalskem osebju ni veliko. Poleg tega morajo piloti pogosto obnavljati licence in ne smejo biti predolgo prizemljeni. Kabinsko osebje pa licence obnavlja enkrat letno. "Težko bo pridobiti licence, težko bo ohraniti poklic, ne vem, ali bo v Sloveniji še kdaj potreben. Upam, da ja," pove Boberičeva.

Najtežje se bodo znašli starejši, mlajši so se že organizirali, nekaj jih je z razgovori že poskuša na Wiiz Airu, osebje iščeta tudi Lauda Motion in Lufthansa, ki pa zahteva aktivno znanje nemščine.

Pilota in stevardese leta 2007 stojijo ob novem letalu Adrie Airways tipa Canadair Regional Jet CRJ900. Foto: BoBo
Pilota in stevardese leta 2007 stojijo ob novem letalu Adrie Airways tipa Canadair Regional Jet CRJ900. Foto: BoBo

Po neuradnih informacijah Financ je tudi poljski letalski prevoznik Lot že opravil pogovore z Adrijinimi piloti. Iskal naj bi vsaj deset pilotov za manjša letala, kar Adrijinim pilotom, ki imajo licence za v svetu že redkeje uporabljana letala proizvajalca Canadair, ustreza.

Ob začetku stečaja so nekatere pomembnejše linije Adrie Airways že prevzeli tuji prevozniki. Vlada je medtem sprejela spremembe zakona o letalstvu, po katerih ta izjemoma omogoča vzpostavitev gospodarske javne službe za opravljanje posameznih letalskih linij. To bi lahko država vzpostavila, če bi zaradi nezanimanja letalskih prevoznikov Slovenija izgubila pomembne letalske povezave.

V javnosti se ugiba tudi o možnosti ustanovitve nove letalske družbe. Po poročanju nekaterih medijev bi lahko vrzel zapolnila tudi tuja, že obstoječa letalska družba, ki bi zaposlila vsaj del osebja Adrie.

Odpovedi za zaposlene v Adrii Airways
Delavci Adrie prejeli odpovedi
Zaposleni na Adrii prišli po odpovedi