Projekt je navdihnila rdeča četrt v Amsterdamu, ki sta jo umetnika mnogokrat obiskala, da bi začutila pravi utrip, tesnobo in umazanijo ulice. Foto: EPA
Projekt je navdihnila rdeča četrt v Amsterdamu, ki sta jo umetnika mnogokrat obiskala, da bi začutila pravi utrip, tesnobo in umazanijo ulice. Foto: EPA
The Heorengracht, Ed in Nancy Kienholz
Pred zunanjim svetom in pogledi obiskovalcev ščitijo dekleta le steklene škatle, ki jih lahko v vsakem trenutku zaprejo. Foto: EPA

Kurator Colin Wiggins opisuje instalacijo Eda in Nancy Kienholz The Hoerengracht, kot bi stopili v sliko Amsterdama iz nizozemske zlate dobe. "V galeriji imamo sliko skupinskega posilstva, sliko incesta, sliko umora, mučenja in pohabljenja. A ker jih obdaja zlat okvir in prekriva lazura ... jih označujemo za primerne."

Ko so lani napovedali, da bodo v galeriji, ki sicer razstavlja umetnosti starih mojstrov (od srednjega veka, pa nekje do postimpresionizma), gostili projekt Kienholzov, se je kar zgrnilo kritik, češ da se sicer zadržana galerija sama 'prostituira', da bi šokirala in privabila obiskovalce. A v instalaciji, ki rekonstruira amsterdamsko ulico in stavbe ter vključuje celo lutke žensk v naravni velikosti, vidi kurator Wiggins povezavo z delom stalne zbirke Narodne galerije. Tema instalacije po njegovem mnenju ni tako zunaj konteksta programa galerije, kot se zdi na prvi pogled.

V 80. letih uresničen projekt
Zakonca Kienholzes sta začela The Hoerengracht izdelovati leta 1983, desetletje po tem, ko sta se srečala na neki zabavi v Los Angelesu. Umetniški projekt sta izdelovala pet let. Ed Kienholz je že pred skupnim delom slovel po kontroverznih instalacijah, v katerih je obravnaval splav, prostitucijo in duševne motnje. Ed je umrl leta 1994, star 66 let.

Zaprta vratca zunanjega sveta
Projekt The Hoerengracht, za izdelavo katerega so bili potrebni številni obiski in fotografski posnetki amsterdamske rdeče četrti, je v Narodni galeriji postavljen v zatemnjeno sobo, ki jo osvetljuje le rdeča svetloba obarvanih žarnic in senčnikov. Obiskovalci se sprehodijo po ulici mimo stebrov, na katere so priklenjena kolesa, in ozkih uličic, po katerih se lahko tudi sprehodijo in si ogledajo razstavljena dekleta.

Kot bi stali v pravi četrti
Vsako od deklet ima na glavo postavljeno stekleno škatlo z odprtino, ki jo lahko v vsakem trenutku zapre in se s tem odklopi od zunanjega sveta in osebe, ki jo opazuje. Umetnika sta z neverjetno pozornostjo prenesla umazanijo ulic in interjerjev s polnimi pepelniki, s prašnimi revijami ter umazanimi okni.

"Gre za nadvse resno razstavo, ki prostitucije na noben način ne olepšuje ali romantizira," opozarja direktor Narodne galerije Nicholas Penny. Razstava v londonski galeriji bo na ogled do 21. februarja 2010.