Ponekod v Düsseldorfu plinske svetilke nadomeščajo z električnimi, ki pa ohranjajo izvirno podobo. To ni najboljša rešitev, saj LED-svetilke bolj privlačijo mrčes in posledično se na steklo lepijo trupelca žuželk. Električne luči je zato treba pogosteje čistiti. Foto: Initiative Düsseldorfer Gaslicht
Ponekod v Düsseldorfu plinske svetilke nadomeščajo z električnimi, ki pa ohranjajo izvirno podobo. To ni najboljša rešitev, saj LED-svetilke bolj privlačijo mrčes in posledično se na steklo lepijo trupelca žuželk. Električne luči je zato treba pogosteje čistiti. Foto: Initiative Düsseldorfer Gaslicht

"Gre za spomenik industrijske kulture v svetovnem merilu. Poleg tega je zgodovina Düsseldorfa tesno povezana z razvojem plinske razsvetljave," pravita Carolyn Eickelkamp in Lutz Cleffmann iz iniciative Düsseldorfska plinska luč. Odprava srednjeveških določil o skladiščenju in prekladanju tovora, vzpostavitev svobodnega pristanišča, prihod železnice – vse to je v tridesetih letih 19. stoletja spodbudilo razvoj Düsseldorfa v industrijsko središče. Del te zgodbe pa je bil tudi lokalni prispevek k razvoju plinske razsvetljave.

Prav zaradi izumov bratov Mannesheim, kot sta brezšivna jeklena cev in tehnika visečih svetlobnih teles, o čemer je denimo pisala tudi skladateljica in pianistka z mednarodno kariero Clara Schumann, veljajo plinske svetilke za spomenik düsseldorfske industrijske dediščine.
Vendar v düsseldorfskem sporu glede plinskih svetilk ne gre zgolj za vprašanje ohranjanja dediščine. Gre tudi za spor glede kakovosti svetlobe. Mnogo Düsseldorfčanom se zdi svetloba, ki jo oddajajo sodobne LED-svetilke, presvetla, spet drugim pa se zdi, da atmosfersko ugodnejša, topla svetloba iz plinskih luči premalo osvetljuje ceste. Eickelkamp in Cleffmann pa izpostavljata tudi enakomernejšo osvetlitev s plinskimi lučmi.

Ohranjanje historične oblike svetilk za vsako ceno ni smiselna
Seveda je pomemben tudi dizajn. V uporabi so še vedno luči modela iz leta 1850, vendar večkrat izražena namera, da bi to obliko ohranili tudi po zamenjavi načina osvetlitve, torej po vpeljavi električnih luči, ni na mestu. Ohranitev starega modela po vpeljavi električne osvetlitve je lahko celo problematična.

V Düsseldorfu deluje delavnica, ki še vedno izdeluje plinske svetilke. Pridobila je tudi certifikat za plinske svetilke z električnim vžigalnikom. Foto: Initiative Düsseldorfer Gaslicht
V Düsseldorfu deluje delavnica, ki še vedno izdeluje plinske svetilke. Pridobila je tudi certifikat za plinske svetilke z električnim vžigalnikom. Foto: Initiative Düsseldorfer Gaslicht

Eickelkamp in Cleffmann sta nam zadevo pojasnila tako: "Ne gre nam za ohranitev historične oblike, temveč za tehnologijo. Imitacije plinskih luči so v nasprotju s klasičnim oblikovalskim vodilom 'oblika sledi funkciji' in so pravzaprav košček Disneylanda na naših ulicah. Predelava zgodovinskih svetilk ob vpeljavi LED-tehnologije zares ne funkcionira in svetilke oropa njihove izjemnosti in neponovljivosti."

LED-svetilke privlačijo mrčes in pajke
V svojem zadnjem sporočilu za javnost pa je iniciativa opozorila tudi na težave z vzdrževanjem svetilk, če se predelajo v električne svetilke. LED-svetilke privlačijo mrčes in pajke, povzročajo kondenz na steklih svetilke in ta tako hitro postanejo zelo umazana. To dokazujejo svetilke na 'vzorčnem' odseku ulice Kündgensweg v düsseldorfskem predelu Eller. Zato tudi svetilkam, ki so postale električne svetilke, odstranjujejo stekla in predvsem v Južni Evropi so tako uveljavljene svetilke, pri katerih so ohranili zgolj skelet. Ko so bile to še plinske svetilke, je zadostovalo čiščenje enkrat letno, po vpeljavi električne tehnologije pa postane vzdrževanje zahtevnejše in biti mora pogostejše.

Nadomeščanje svetilk ni težava
Velja omeniti, da tudi ne obstaja težava, da bi plinskih svetilk v primeru potrebe po zamenjavi zmanjkalo. Düsseldorfski obrtni obrat oziroma v dobesednem prevodu delavnica plinskih luči mestnih obratov (Gaslichtwerkstatt der Stadtwerke) je leta 2017 pridobila certifikat za izdelovanje plinskih svetilk starega modela, vendar z električnim mehanizmom za prižiganje. Že skoraj stoletje je sicer v uporabi sistem prižiganja in ugašanja plinskih svetilk s kratkotrajnim povečanjem pritiska plina v ceveh. Kako zahteven je bil proces pridobivanja certifikata, ponazarja že to, da so morali uradu za certificiranje predati več kot 200 risb sestavnih delov svetilk.

Okoli 200 plinskih svetilk naj bi ohranili v mestnem parku Hofgarten. Foto: Wikipedia
Okoli 200 plinskih svetilk naj bi ohranili v mestnem parku Hofgarten. Foto: Wikipedia

Nekaj predelov s plinskimi svetilkami naj se ohrani
Spomin na legendarne plinske svetilke naj bi se sicer ohranil v mestnem parku Hofgarten. Tam naj bi tudi v prihodnje ohranili okoli 220 plinskih svetilk. Iniciativo za ohranitev plinske razsvetljave sicer podpirata tudi Nemško društvo za kulturno zgodovino in Nemška fundacija za spomeniško varstvo.

Düsseldorf pa ni edino nemško mesto z delno ohranjeno javno plinsko razsvetljavo. V Berlinu na primer še vedno deluje več kot 20.700 plinskih svetilk, okoli 4000 jih je v Frankfurtu na Majni in nekaj manj kot 1200 v Dresdnu, najti pa jih je mogoče tudi v Lübecku in v nekaterih manjših mestih. Sogovornika sta poudarila, da so mestne oblasti tako rekoč povsod odločile, da bodo plinske svetilke odstranili. So pa v več krajih sklenili, da 'za spomin' v kakšnem manjšem mestnem predelu ali ulici plinske svetilke vendarle ohranijo.