Z razstavo, ki bo na ogled do konca septembra, se hkrati končuje projekt restavriranja fragmentov, ki so jih rešili s pogorišča dvorca.

Josef Mayr, Pomlad (Flora). Foto: Mestni muzej Ljubljana/Blaž Gutman
Josef Mayr, Pomlad (Flora). Foto: Mestni muzej Ljubljana/Blaž Gutman

Znano je, da je freske ustvaril slikar Josef Mayr, saj se je v virih ohranila njegova signatura in datacija. Na razstavi je sicer prikazan manjši del slavnostne dvorane dvorca, ki je bila poslikana leta 1731. Poslikave so se ohranile na fotografijah in v zapisih umetnostnega zgodovinarja Franceta Steleta, njihov naročnik pa je bil Anton Jožef grof Auersperg, ki je bil takrat pomemben plemič na Kranjskem, je na ogledu pred večernim odprtjem povedala kustosinja razstave Ana Pokrajac Iskra.

V takratnem baročnem času so plemiči s tovrstnimi poslikavami poudarili svoj pomen, pa tudi svoj izvor in rodbino, dvorane pa so si okrasili s prizori, ki so jim bili všeč.

Iz dvorca, ki ga je med vojno uničil požar, so rešili nekaj snetih fresk, ki jih zdaj hranijo v Mestnem muzeju Ljubljana in v Narodni galeriji, kjer je ena trenutno postavljena kot del razstave o baročnem slikarstvu in kiparstvu v Sloveniji. Preostale bodo do 26. septembra na ogled v drugem nadstropju mestnega muzeja, medtem ko so še eno večjo fresko, naslovljeno Laktacija, razstavili nadstropje nižje.

V Mestnem muzeju Ljubljana je javnosti prvič skupaj predstavljenih devet Mayrjevih del iz tako imenovane biljardne sobe. Foto: Mestni muzej Ljubljana/Blaž Gutman
V Mestnem muzeju Ljubljana je javnosti prvič skupaj predstavljenih devet Mayrjevih del iz tako imenovane biljardne sobe. Foto: Mestni muzej Ljubljana/Blaž Gutman
Fragmenta freske, ki prikazujeta bitko pri Sisku z Andrejem Auerspergom na konju, so restavratorji združili v celoto s pomočjo fototapete. Foto: Mestni muzej Ljubljana/Matevž Paternoster
Fragmenta freske, ki prikazujeta bitko pri Sisku z Andrejem Auerspergom na konju, so restavratorji združili v celoto s pomočjo fototapete. Foto: Mestni muzej Ljubljana/Matevž Paternoster

Lutnje, girlande in rajanje
Po besedah kustosinje je znano, da sta bila v dvorani dvorca nad kaminom dva velika prizora, od katerih se je ohranil le tisti, ki prikazuje bitko pri Sisku, v kateri je krščanska vojska premagala turško. Preostali prizori so prikazovali "frivolno baročno vzdušje". Šlo je za alegorije letnih časov, od katerih sta se ohranili Pomlad in Jesen.

Potrebne so bile različne konservatorske rešitve
Nad konservatorsko-restavratorskimi posegi pri freskah sta bedeli Saša Snoj in Jelka Kuret, rešitve pa so bile različne. Če so pri Laktaciji uporabili klasično rekonstrukcijo same poslikave, so fragmenta freske, ki prikazujeta bitko pri Sisku z Andrejem Auerspergom na konju, združili v celoto s pomočjo fototapete po Steletovi fotografiji.

Na pričujoči razstavi so freske prvič po restavriranju, ki se je začelo leta 2017, razstavljene skupaj. Pomen stenskih poslikav z dvorca Križ sicer v celoti še ni pojasnjen.

Restavriranju lahko prisostvujete v živo
V sklopu razstave bo do konca maja na razstavišču v drugem nadstropju Mestnega muzeja Ljubljana potekala posebna restavratorska delavnica, kjer bo konservatorka restavratorka Saša Snoj obnovila fragmenta fresk iz sklopa Mayrjevih poslikav.

Ob Mednarodnem dnevu muzejev (18. maja) bo avtorica razstave Ana Pokrajac Iskra dogajanje dopolnila z umetnostnozgodovinskim orisom stenskih poslikav z dvorca.