'Kraljica dvoumnosti' Annie Leibovitz je s svojimi fotografijami slavnih od nekdaj znala ujeti kulturno ozračje svojega časa. Američanka, ki je pri 23 letih postala odgovorna urednica fotografije pri Rolling Stoneu, zvezdnike lahko spravi v tako rekoč kateri koli položaj, ki ji pade na pamet - najbrž zato, ker se zavedajo, da je njen podpis za fotografijo pomeni zagotovljeno vstopnico v zgodovino. Foto:
'Kraljica dvoumnosti' Annie Leibovitz je s svojimi fotografijami slavnih od nekdaj znala ujeti kulturno ozračje svojega časa. Američanka, ki je pri 23 letih postala odgovorna urednica fotografije pri Rolling Stoneu, zvezdnike lahko spravi v tako rekoč kateri koli položaj, ki ji pade na pamet - najbrž zato, ker se zavedajo, da je njen podpis za fotografijo pomeni zagotovljeno vstopnico v zgodovino. Foto:
Lahko se zgodi, da bo Leibovitzeva izgubila svoje hiše v New Yorku.
Miley Cyrus
Lani je Leibovitzeva Miley Cyrus, zvezdnico nadaljevanke Hannah Montana, slikala v postelji, z zmršenimi lasmi, zgoraj brez (ampak zakrito z rjuho) in nedvomno zapeljivim pogledom čez ramo. Nič pretresljivega - če ne bi bila Miley stara 15 let. Zaradi jeznih protestov staršev, češ da vzornica njihovih 9-letnikov ne bi smela biti tako seksapilna, se je portretiranka izgovarjala, da je 'mislila, da bodo fotografije umetniške'. Disney je Liebovitzevo javno obtožil, da je z njihovo zvezdnico manipulirala, a je fotografinja vztrajala pri svojem: na snemanju so bili navzoči tudi igralkini starši in nad slikami se ni nihče pritožil. Foto: Annie Leibovitz
Vogue (levo) in King Kong
Lani je razburila tudi z aprilsko številko Vogua, prvo v vsej zgodovini revije(!), ki se je lahko pohvalila s fotografijo temnopoltega moškega na naslovnici; čast je pripadla košarkarju Lebronu Jamesu. Na prvi pogled nedolžna fotografija možatega atleta z režečimi zobmi, ki okrog pasu objema nežno Gisele Bündchen v svileni obleki, je marsikoga razjezila - češ da poudarjanje kontrasta med športnikom in manekenko samo še poglablja predsodke 'animalističnega' značaja temnopoltih atletov, ki so že tako ali tako zakoreninjeni v ljudeh. Foto: Annie Leibovitz

Annie Leibovitz je tik pred tem, da izgubi avtorske pravice za svoje življenjsko delo: samo še do torka ima čas, da poplača dolgove 24 milijonov dolarjev. Finančna družba Art Capital Group, ki ponuja kratkoročna finančna posojila v zameno za umetnine ali nepremičnine (in z oderuškimi obrestmi), je že julija proti njej vložila tožbo zaradi 16 milijonov dolarjev, ki jih ni nikoli vrnila. Zanje je zastavila nekaj precej dragocenejšega: avtorske pravice za svoje fotografije, ocenjene na 35 milijonov dolarjev. Če jih izgubi, ne bo imela nadzora nad morebitno (zlo)rabo nekaterih najbolj reprezentativnih prizorov popkulture zadnjih treh desetletij, med katerimi so na primer akt visokonoseče Demi Moore, zadnji portret Johna Lennona in Yoko Ono pred njegovo smrtjo, prva fotografija Suri Criuse in tako dalje. Če ACG pravice proda, se novi lastnik lahko mirno odloči, da bo fotografije namesto v omejenih, visokokakovostnih izdajah tiskal množično ali pa celo na zvezkih, majicah, razglednicah in tako dalje.

Z letno plačo 1,39 milijona evrov bi nekako morala preživeti ...
V prvi polovici letošnjega leta sta bila v ZDA zasežena skoraj dva milijona domovanj. Kdor ne plača, izgubi vse, pa naj bo delavec z minimalno plačo ali (nekdanji) bogataš, ki se ne more ali ne zna odpovedati življenju na veliki nogi. 59-letna fotografinja, ki po poročanju različnih medijev od založniške hiše Condé Nast na leto dobi 1,39 milijona evrov in ki za dan sodelovanja pri nastajanju oglasa računa 175 tisočakov, najverjetneje sodi med zadnje. Njena finančna prihodnost je zdaj odvisna od tega, kako dobro jo bodo odvetniki branili v sodnem boju proti ACG-ju.
Med kolegi Leibovitzova slovi po tem, da se do svojih podrejenih vede tiransko, da na snemanju velikopotezno troši proračun (za portret Kirsten Dunst kot Marije Antoanete je dala denimo igralko in ekipo prepeljati v Versailles) in da ji gre še posebej slabo, ko je treba poskrbeti za lastne finance. Oziroma, kot je za New York Times pripomnil urednik Vanity Faira Graydon Carter, "ni rečeno, da je um, ki je sposoben posneti te neverjetne fotografije, sposoben tudi upravljati denar".

Elementi grške tragedije
Ameriška družba ima le eno stvar raje od naslajanja nad propadom nekoga velikega: veličastno vrnitev odpisanih. Tudi zato so letos poleti pretekle 'cele' reke (virtualnega) črnila v popisovanju finančnih meandrov v karieri umetnice, ki je začela fotografiranje za Rolling Stone v sedemdesetih, ki je kliše "seks, droge in rokenrol" preizkusila na lastni koži in se nato popolnoma na novo definirala kot zvezdniška fotografinja za Vanity Fair. Skoraj dvajset let je bila tudi ljubimka pisateljice, literarne teoretičarke in aktivistke Susan Sontag; prvega biološkega otroka je s pomočjo umetne oploditve rodila pri 51 letih, dva pa je posvojila.
Zastavila tudi vsa prihodnja dela
Leibovitzevo, tako vsaj trdi ena izmed njenih pomočnic, muči želja po "idealnem življenju", kar naj bi jo tudi pripeljalo na rob bankrota. Kaj bi jo sicer gnalo v to, da je na kocko postavila usodo svojih novih in vseh prihodnjih del? Takega tveganja si niso dopustili niti Paul McCartney, Michael Jackson in David Bowie, vsi znani po tem, da so nekoč zastavili svoje avtorske pravice.

Računovodska nočna mora
Junija lani si je Leibovitzeva sposodila 15,37 milijona evrov, vsoto pozneje povečala na 16,8 milijona, s katerimi je kupila dve hiši v Greenwich Villageu (in še eno na severu New Yorka) ter se lotila neznansko drage obnove. Za nameček se je med obnovami v Villageu poškodovala ena izmed sosednjih hiš, ki jo je potem morala prav tako kupiti (da bi se izognila lastnikovi tožbi za 15 milijonov dolarjev). Temu je treba dodati še 1,4 milijona, ki ga je dolgovala davčni upravi, in 700 tisočakov asistentom. V poskusu kopanja iz dolgov ni zastavila le nepremičnin in lastnega fotografskega arhiva, ampak ACG-ju za dve leti prepustila tudi funkcijo svojega ekskluzivnega agenta.

Različni nepremičninski agenti vrednost umetničinih posesti ocenjujejo na 28 milijonov evrov, s čimer bi lahko poplačala dolg, ne da bi bilo treba prodati avtorskih pravic. Kleč je v tem, da sredi recesije in v manj kot mesecu dni (3. oktobra se bosta obe strani soočili na sodišču) hiš ni mogoče prodati. Alternativa bi bila razglasitev bankrota.

Pika na i
Da bi bilo vse skupaj še bolj zapleteno, se je nad Leibovitzevo v petek zgrnila še ena tožba. V tem primeru se je oglasil italijanski fotograf Paolo Pizzetti, ki jo obtožuje, da je v katalogu, ki ga je pozimi naredila za podjetje Lavazza, brez dovoljenja uporabila tudi njegove fotografije pokrajine (na snemanju je bil "lovec na lokacije") in nanje "nalepila" manekenke. Pizzetti zahteva odškodnino 105.000 evrov.
V galeriji si oglejte nekaj najslavnejših portretov s podpisom Annie Leibovitz.