David Černy in avtorji, ki so mu pomagali pri izdelavi dela, so se pripravljeni opravičiti zaradi sodelovanja drugih umetnikov pri projektu, ne pa za samo umetniško delo. Foto: EPA
David Černy in avtorji, ki so mu pomagali pri izdelavi dela, so se pripravljeni opravičiti zaradi sodelovanja drugih umetnikov pri projektu, ne pa za samo umetniško delo. Foto: EPA

Ni pomembno, ali se strinjamo s tem, kar je avtor želel povedati, pomembno je, da je to lahko povedal.

Milena Vicenov, veleposlanica Češke pri EU-ju.

Umetnost je svoboda izražanja, ki je temeljno načelo demokracije. Umetnost nima meja in Evropa brez meja je naše geslo.

Alexandr Vondra, češki minister za evropske zadeve.
Entropa - Slovenija
Detajl Entrope
Nizozemska je skoraj povsem pod vodo, vidni so le vrhovi minaretov. Foto: EPA
Razstava češkega umetniak v Bruslju

Postavitev z naslovom Entropa, ki na humoren način predstavlja stereotipne podobe držav Unije, bo tako v atriju palače Justus Lipsius, kjer zasedajo ministri in voditelji EU-ja, ostala do konca junija. "Entropa je samo umetnost, nič več, nič manj," je ob odprtju razstave v Bruslju povedal češki minister za evropske zadeve Alexandr Vondra. "Umetnost je svoboda izražanja, ki je temeljno načelo demokracije. Umetnost nima meja in Evropa brez meja je naše geslo," je poudaril in dodal, da "20 let po padcu železne zavese v Evropi ne sme biti več prostora za cenzuro".

Podobnega mnenja je veleposlanica Češke pri EU-ju Milena Vicenov, ki med drugim poudarja, da se po toliko letih za železno zaveso zelo dobro zavedamo, da je svoboda izražanja "najvišja vrednota". "Ni pomembno, ali se strinjamo s tem, kar je avtor želel povedati, pomembno je, da je to lahko povedal."

Kljub vztrajanju pri ohranitvi inštalacije, so se češko predsedstvo in avtorji umetnine opravičili Bolgariji, ki je na umetnini predstavljena kot turško stranišče. Če bodo v Sofiji zahtevali umik njihovega dela razstave, bodo po zagotovilih Vondre tega umaknili. Ob tem je poudaril, da to ni "EU skozi oči češkega predsedstva".

Vendar glavna težava razstave niso stereotipne podobe držav, ampak to, da naj bi provokativni češki umetnik David Černy celoten projekt pripravil v sodelovanju z umetniki iz celotne Unije, a je stvari vzel kar v svoje roke. Ob tem pa je v brošuri navedel imena domnevnih umetnikov iz vseh 27 držav. To je sprožilo pritožbo Bolgarije, ki je napovedala, da bo zahtevala umik bolgarskega dela.

Zaradi prevare bo po besedah Vondre umetnik sam kršil stroške razstave. "Neprijetno sem bil presenečen, ko sem ugotovil, da je ustvarjalec umetniškega dela Entropa dejansko David Černy, ne pa 27 umetnikov iz vseh držav članic EU-ja. Šele ko je bila Entropa nameščena, smo ugotovili, da gre dejansko za 'mistifikacijo'."

Umetniško delo, ne politična izjava
V bran svojemu delu je stopil tudi Černy, ki pravi, da je bil projekt od samega začetka mišljen kot umetniško delo, ne kot politična izjava. "Od začetka je bil mišljen kot mistifikacija, za katero smo vedeli, da bo prej ali slej odkrita, je povedal. Želeli smo postaviti pod vprašaj stereotipe in se norčevati iz same umetnosti."

Tudi umetnik sam se je opravičil Bolgariji in pri tem povedal, da nikogar niso želeli užaliti. Opravičil se je tudi predsedniku češke vlade Mirku Topolanku, ker ga je "namerno zavedel". Pravi, da denarja ni porabil in ga bo poslal vladi. "Želeli smo povedati, kako težko je Evropo videti zgolj z ene perspektive, želeli smo izraziti kompleksnost EU-ja," so še pojasnili avtorji.

Vsako predsedstvo s svojim projektom
Vsako predsedstvo pripravi v palači Justus Lipsius svojo razstavo. Slovenija je lani prostor odela v belo-modre barve svojega loga, in želela s tem ustvariti "svež, dinamičen, mlad duh in skozi to tudi slovenski duh mlade in uspešne države". Francija pa je ob prevzemu predsedstva napihnila ogromen balon v barvah svoje zastave.

Stereotipne podobe evropskih držav
Češka si je privoščila bolj drzen korak in se poigrala s stereotipnimi podobami članic Unije. Nizozemska je prikazana skoraj povsem pod vodo, vidni so le vrhovi minaretov, Španija je zacementirana, Italijo so spremenili v veliko nogometno igrišče, Velike Britanije na inštalaciji ni mogoče najti, s čimer namigujejo, da je popolnoma izginila z evropske celine, Nemčija je križišče devetih avtocest, ki se križajo v podobi, podobni kljukastemu križu, Švedska je en velik karton iz Ikee, Romunija je grad grofa Drakule, Belgija je bombonjera, Francijo pa zaznamuje velik napis z besedo »Stavkamo!".

Slovenija je predstavljena z napisom "Prvi turisti so bili tukaj leta 1213", ki namiguje na to, da gledamo nase z vidika tujih obiskovalcev. "To je strategija, povezana z naslado masturbacije: roko, ki jo uporabljamo kot avtoerotično stimulacijo, vidimo kot roko drugega. Našo lastno nacionalno identiteto vidimo podobno: kakor da bi bili turisti na lastni zemlji," so zapisali v brošuri o Entropi.
M. K.









Ni pomembno, ali se strinjamo s tem, kar je avtor želel povedati, pomembno je, da je to lahko povedal.

Milena Vicenov, veleposlanica Češke pri EU-ju.

Umetnost je svoboda izražanja, ki je temeljno načelo demokracije. Umetnost nima meja in Evropa brez meja je naše geslo.

Alexandr Vondra, češki minister za evropske zadeve.
Razstava češkega umetniak v Bruslju
Čez Francijo se razteza napis Stavkamo! Foto: EPA
Nemčija kot križišče devetih avtocest v obliki, podobni kljukastemu križu, in Belgija kot bombonjera. Foto: EPA
Romunija kot grad grofa Drakule. Foto: EPA
Španija, ki so jo njeni gradbeniki popolnoma zacementirali. Foto: EPA
Italija kot nogometno igrišče, ob njej pa še Slovaška (desno zgoraj) in Madžarska (levo spodaj). Foto: EPA
Danska, prekrita z legokockami, ki spominjajo na karikaturo preroka Mohameda. Foto: EPA
Poljska in Estonija. Foto: EPA
Obiskovalci atrija palače Justus Lipsius iščejo na inštalaciji Entropa svojo državo. Foto: EPA