Kot avtor portreta naj bi Leonardo da Vinci pomagal mladenki pri snubitvi neznanega izbranca. Foto: Museo Ideale Leonardo da Vinci
Kot avtor portreta naj bi Leonardo da Vinci pomagal mladenki pri snubitvi neznanega izbranca. Foto: Museo Ideale Leonardo da Vinci
Leonardo da Vinci (domnevno): Portret mladenke (detajl)
Odločilni za identifikacijo avtorstva naj bi bili vozličasti okraski na daminem oblačilu, kakršne je da Vinci pogosto slikal. Foto: Museo Ideale Leonardo da Vinci
Leonardo da Vinci: Dama s hermelinom (1489/1490)
Zadnje z Leonardom da Vincijem povezano veliko odkritje je bila Dama s hermelinom, ki jo hrani muzej v Krakovu.

Danes si zaljubljenci po spletni pošti pošiljajo svoje fotografije. V renesansi je snubec pri umetniku naročil svoj portret in ga dal dostaviti v hišo izvoljenke. Če je bil zares premožen, ga je lahko naročil celo pri tako velikem mojstru, kot je bil Leonardo da Vinci. In ravno nekaj takega naj bi se zgodilo pred okoli 500 leti. Tedaj naj bi portret mladenke velikosti 33 krat 24 centimetrov pomagal omenjenemu dekletu osvojiti srce neznanega moškega.

'Izdajalski' okrasni vozliči
Da gre za delo Leonarda da Vincija, govori več kazalcev. Umetnostni zgodovinar in poznavalec dela Leonarda da Vincija Alessandro Vezzosi tako opozori na za da Vincija značilne ornamente na mladenkinem oblačilu (to okrasje se imenuje tudi da Vincijevi vozli), poleg tega pa je bilo ob preučevanju slikarske tehnike ugotovljeno, da je slika delo levičarja in zelo nadarjenega slikarja. Vse to je Leonardo da Vinci seveda tudi bil. Če vse to drži, v primeru slike, katere avtorstvo je bilo do zdaj pripisano neznanemu nemškemu umetniku, ne gre le za po 19. stoletju prvo novo identifikacijo da Vincijevega dela, pač pa gre tudi za odkritje verjetno povsem prve da Vincijeve slike na pergamentu.

Lepa dama s hermelinom
Omemba 19. stoletja zahteva pojasnitev. Na začetku le-tega so za delo Leonarda da Vincija prepoznali sliko Dama s hermelinom, ki jo danes hrani muzej Czartoryski v poljskem Krakovu. Portret Cecilie Gallerani, ene izmed ljubic milanskega grofa Ludovica Sforze, iz let 1489/90 omeni tudi Carlo Pedretti, direktor centra za študij Leonarda da Vincija na kalifornijski univerzi v Los Angelesu, ki je tudi eden izmed tistih, ki verjame v Vezzosijevo teorijo: "Vsej osuplosti, ki jo utegne odkritje povzročiti, navkljub in kljub pomanjkanju informacij o njenem izvoru, imamo sliko, vsaj v tem trenutku, za najpomembnejše odkritje od identifikacije Dame s hermelinom."

Nekaj drobcev ogljika bo odločilo
Kot poroča časopis Examiner, pa Alessandro Vezzosi svari pred prehitrim navdušenjem. Čeprav vse kaže na novo da Vincijevo delo iz časa njegovega bivanja v Milanu, pa je treba vendarle še počakati na rezultate natančnejših analiz. Najodločilnejši bo seveda test datacije slike, ki ga opravljajo z ogljikovimi izotopi in ki bo potrdil ali zanikal, da je bilo delo zares narejeno konec 15. stoletja. Najbolj vesel morebitne potrditve avtorstva slike pa bo verjetno njen lastnik. Ta je leta 1998 sliko kupil za slabih 15.000 evrov, v trenutku, ko bo portret prepoznan kot da Vincijev, pa bo njegova cena seveda poskočila na več milijonov.

Nova odkritja na obzorju?
Alessandro Vezzosi meni, da bi kmalu utegnilo priti do novih odkritij do zdaj neznanih ali pozabljenih del Leonarda da Vincija. Obstajajo namreč zbiratelji, ki svoje bogastvo hranijo v sefih in ki v svoje zbirke pogledajo le, kadar rabijo denar in hočejo skleniti donosno kupčijo. Vendar pa ravno v teh skladiščih utegnejo biti dela, ki so nekoč dejansko bila dokumentirana kot da Vincijeva in za katerimi se je pozneje izgubila vsaka sled.

Polona Balantič