Z Guggenheimovim muzejem v Bilbau je Frank Gehry postavil skoraj temelje nove paradigme v sodobni arhitekture. Foto: EPA
Z Guggenheimovim muzejem v Bilbau je Frank Gehry postavil skoraj temelje nove paradigme v sodobni arhitekture. Foto: EPA
Frank Gehry: Francoska kinoteka
Frank Gehry je pečat pustil tudi v Parizu. Foto: EPA
Frank Gehry: Dysneyjeva dvorana v Los Angelesu
Med Gehryjevimi naročniki je tudi Disneyjev medijski imperij. Foto: EPA

Od danes bo ustvarjalni proces Franka Gehryja prikazan na dokumentarcu Sydneyja Pollacka. O Gehryjevi ustvarjalni filozofiji morda največ pove prizor, v katerem je Gehry končno zadovoljen s skico, ob čemer izjavi: "To izgleda tako neumno. Odlično je."

Naj nič ne ostane skrito
V Evropi Franka Gehryja verjetno najbolje poznamo po njegovem futurističnem muzeju Guggenheim, ki je ena izmed prvih stavb s prevleko iz titana in ki v Bilbao privablja tisoče radovednežev. Tudi sloviti muzej je ena izmed "neumnih" Gehryjevih domislic. Arhitekt, ki si je leta 1989 prislužil Pritzkejevo nagrado za arhitekturo, svoje občutke ob prvem pogledu na srebrno gmoto opisuje: "Zelo mi je bilo nerodno. Pomislil sem: 'Moj Bog, kaj sem naredil?'"

Tudi sicer dokumentarec Sketches of Frank Gehry (Skice Franka Gehryja) "zajedljivo" razkriva osebnost slovitega arhitekta, ki se mora v zadnjem mestu za eno izmed prestižnih mest v skupini elitnih arhitektov vedno bolj boriti z Evropejci. V filmu tako spoznamo, tudi Gehryjevega psihiatra Miltona Wexlerja. Ko se je razvedelo, da si pri njem "duševno zdravje obnavlja" Frabnk Gehry, so ga začeli oblegati še drugi arhitekti, ki so bili prepričani, da jim lahko seansa z Wexlerjem odpre pot do navdiha.

Za boljše počutje ljudi
Z duševnostjo ljudi pa se ukvarja tudi režiser Sydney Pollack. Ta je navdušen nad tem, da je Frank Gehry pred kamero prostodušno spregovoril o svojem večnem dvomu o svojem delu. Pollack je namreč prepričan, da lahko ravno takšna priznanja pomagajo ljudem stopiti na pravo pot in jih popeljati do uspeha.

Na natečaj pa že ne!
Film Skice Franka Gehryja je nastajal kar pet let. Sydney Pollack je namreč popotoval od arhitekta do arhitekta ter od umentika do umetnika, "skočil" pa je tudi do oseb iz sveta zabave. Med zadnjimi najdemo tudi Disneyjevega izvršnega direktorja Michaela Eisnerja, ki ga tudi navdušuje Gehryjevo delo.

Ob trumah častilcev Gehryjevega dela je skoraj težko verjeti, da se Frank Gehry vedno znova ustraši vsakega novega projekta. Gehry se tako nikoli ne udeleži natečajev, ampak vedno počaka, da pridejo naročniki sami do njega. Zavrnitev na natečaju bi lahko namreč močno načela njegovo notranje ravnovesje. A še vedno mu ostane obisk pri Miltonu Wexlerju.