V Ljubljani poteka Bienale industrijskega oblikovanja (BIO 21). To je prava priložnost, da si ogledamo nekaj najbolj znamenitih izdelkov iz zgodovine industrijskega oblikovanja.
Termin industrijsko oblikovanje je zelo širok in težko je povsem natančno določiti, kaj vse spada vanj. Prvi je izraz menda leta 1919 uporabil oblikovalec Joseph Claude Sinel, navezoval pa naj bi se na oblikovanje vseh uporabnih reči. Zgodovina industrijskega oblikovanja je vendar starejša, in čeprav se je industrijsko oblikovanje razmahnilo v prvem desetletju 20. stoletja, in sicer predvsem z dejavnostjo Nemške delavske zveze (Deutscher Werkbund), ki je povezovala arhitekte, oblikovalce, umetnike in industrialce, pa tudi že s temu pojavu predhodnim vznikom umetnoobrtnega gibanja (Arts & Crafts Movement) na Otoku.
Slednje je bilo pod močnim vplivom pisanj teoretika in arhitekta Johna Ruskina, ki je v skupnosti rokodelcev in obrtnikov videl možnost za uresničitev njegovega idealizma s socialistično noto. Ruskin je sanjal o (ponovnem) sožitju in sodelovanju proizvodnih dejavnosti in umetnosti, kar je sicer tudi značilnost industrijskega oblikovanja. Tudi prva vsaj pogojno rečena manifestacija industrijskega oblikovanja se je zgodila v Veliki Britaniji. To je bila velika svetovna razstava leta 1851, ki je na ogled postavila tehnološke in industrijske dosežke razvitih držav in jih postavila ob izdelke skrivnostnih kolonij, v katerih so Evropejci tedaj še vedno videli dežele primitivnih ljudstev. Kot nam je povedal Victor Margolin, predsednik žirije BIA 21 in eden od pionirjev na področju teorije oblikovanja, je mogoče opaziti kontinuiteto med temi prvimi svetovnimi razstavami in sodobnimi razstavami, kakršna je BIO. Oba tipa razstav predstavljata industrijske dosežke, razlika pa je v tem, da so bile svetovne razstave izrazito nacionalistične, bile so proizvod vzpona nacionalistične ideologije v 19. stoletju in so bile zato izraz tekmovanja med državami, medtem ko je namen razstav, kot je BIO, predvsem predstavljanje oblikovalskih dosežkov posameznikov. Nacionalna komponenta ne igra nobene vloge več. Svetovne in druge razstave industrijskih izdelkov in industrijskega oblikovanja so bile obenem tudi generatorji novih dosežkov v oblikovanju. Želja, predstaviti se kar z najboljšim proizvodom, je stimulirala evolucijo oblikovanja, in ravno na razstavah so bili tako javnosti povsem prvič predstavljeni nekateri revolucionarni izdelki. nekateri so v uporabi tudi še sto let po njihovi zasnovi. Nekaj vam jih želimo predstaviti, a opozarjamo, da je izsek iz celotnega in zares obilnega korpusa ikoničnih izdelkov industrijskega oblikovanja seveda skop. Polona Balantič
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje