El Greco: Portret neznanega gospoda, 1570. Foto: EPA
El Greco: Portret neznanega gospoda, 1570. Foto: EPA
Klimt
Marca je Avstrijski posvetovalni odbor za restitucijo umetnin zavrnil vrnitev znamenitega Klimtovega Beethovnovega friza dedičem prvotnega lastnika. Umetnino, ki je na ogled v slavni dunajski Secesiji, so nacisti zasegli po tem, ko je lastnik Erich Lederer po aneksiji Avstrije pobegnil v Švico. Po vojni mu je bilo delo sicer vrnjeno, ni pa dobil dovoljenja, da odpelje več drugih umetnin, dokler ni friza prodal Avstriji. V sedemdesetih letih ga je nato zares prodal. Foto: Reuters
El Greco
Za Priesterjeve dediče srečno sklenjena zgodba priča tudi o tem, kako dolgotrajen in zapleten proces je vračanje umetnin, ki so jih nacisti zaplenili med drugo svetovno vojno. Na fotografiji vidimo, kako je slika nekoč visela v jedilnici Juliusa Priesterja. Foto: EPA

S tem je urejeno lastništvo še ene od množice slik, ki so jih nacisti bodisi ukradli bodisi pridobili po neprimerno nizki ceni predvsem od judovskih zbirateljev. Portret moškega, ki ga je znameniti El Greco naslikal leta 1570, je gestapo na Dunaju zasegel leta 1944, piše poroča The Art Nespaper. Lastnik slike Julius Priester je takoj po aneksiji Avstrije leta 1938 pobegnil v Mehiko in od tam poskušal urediti vse potrebno, da bi zbirko pravočasno skril na varno. Obrnil se je na špedicijsko podjetje Max Föhr, vendar ga je gestapo prehitel. S poznavalci so si najprej novembra 1938, zatem pa še maja 1939 ogledali njegovo stanovanje. Umetnine, med katerimi je bila tudi El Grecova slika, so nacisti nato uskladiščili prav pri podjetju Max Föhr, dokler ga leta 1944 niso odpeljali v državno pisarno za pridobljeno umetnost.

Dolga pot do slike
Po koncu vojne je Priester začel iskati odtujene umetnine. Njegov odvetnik je s podjetjem Max Föhr na avstrijske oblasti vložil zahtevek po vrnitvi umetnin, dunajska policija je tudi objavila fotografije izginulih del, a trud je bil zaman.

Priesterjevim dedičem, ki danes živijo v Veliki Britaniji, je šele zdaj s posredovanjem Komisije za odtujene umetnine v Evropi uspelo doseči dogovor z newyorškim trgovcem, ki zadnji hranil sliko v lasti. Ta jo je lani v konsignacijo prejel od nekega londonskega trgovca, sliko pa so takoj po vloženem zahtevku komisije vrnili lastnikom.

"Veseli smo, da se je trgovec, kjer se je končno pojavila slika, takoj zavedal pomena primera in vrnil sliko," je dejala Anne Webber iz evropske Komisije za odtujene umetnine. "Zgodba zasega umetnine in trgovanje z njo pokaže, kakšen obseg ima preprodaja umetnin, ki so jih odtujili nacisti, in kako težko jih dediči najdejo in pridobijo nazaj," še dodaja. Slika je od konca vojne zamenjala kar nekaj lastnikov. V petdesetih in šestdesetih letih se je selila iz V New York, London in Stockholm. Zatem se je vrnila v ZDA in tam ostala, dokler je 2003 ni, kot je tedaj poročal The Sunday Times, kupilo švicarsko podjetje Sinitus.

Preden je El Greco "osvojil" Španijo
Portret moškega je na Kreti rojeni Doménikos Theotokópoulos, ki se ga je pozneje zaradi izvora prijelo ime El Greco, naslikal, ko je bil star 29 let. Relativno zgodnje obdobje njegove kariere tudi pojasni klasični koncept portreta, ki kaže vplive Benetk, kamor je pripotoval pri 26 letih. Beneški renesančni mojstri so na mladega umetnika naredili močan vtis, ki njegove umetnosti ni nikoli zapustil, vseeno pa je na Iberskem politiku El Greco razvil edinstven manieristični slog s hladnim koloritom, ujetim v velike barvne ploskve in prepoznavne podolgovate figure.