Sicer bo britanska premierka Theresa May zaprosila Bruselj za preložitev brexita do 30. junija z možnostjo podaljšanja za daljši čas. Kljub temu so številne britanske galerije in druge umetnostne ustanove začele izvajati poteze v skladu z možnostjo, da bo Združeno kraljestvo zapustilo EU brez dogovora.
Manj kot dva meseca do Beneškega bienala
Delno na podlagi nasvetov, ki jih je britansko ministrstvo za digitalizacijo, kulturo, medije in šport objavilo v dokumentu, naslovljenem Izvoz predmetov v kulturnem interesu, če ne bo dogovora glede brexita, so se nekateri, da bi se izognili morebitnim zamudam, odločili za pospešeno pošiljanje umetniških del med EU-jem in Združenim kraljestvom.
Med temi umetniškimi deli po pisanju The Art Newspaper najdemo denimo stvaritve umetnice Cathy Wilkes, ki bo predstavljala britanski paviljon na letošnjem Beneškem bienalu, ki se začne 11. maja.
Glede del umetnice Eve Rothschild, ki bo v Benetkah predstavljala irski paviljon, pa so se odločili drugače. Kuratorka tega paviljona Mary Cremin, sicer tudi direktorica galerije Void v Derryju na Severnem Irskem, je za The Art Newspaper povedala: "Ne vemo, kaj se bo zgodilo po 29. marcu, vendar ni vredno tveganja, da se stvari zataknejo na carini." In čeprav Irska želi ostati v EU-ju, Severna Irska ne želi ter je eno od perečih vprašanj v sporazuma o brexitu prav meja med njima.
Po drugi strani pa se predčasno zapira razstava v galeriji Tornabuoni Art London, da se bodo lahko še pred 29. marcem dela Alberta Burrija in Lucia Fontane vrnila v Italijo ter se bodo tako izognili zabeljenemu znesku, ki bi ga lahko doživeli za pravzaprav vnovičen uvoz njunih slik.
Pospeševanje priprav na scenarij brez dogovora
V dokumentu s prej omenjenimi nasveti ministrstva, ki je bil nazadnje posodobljen v prvem tednu februarja, med drugim beremo: "Vsakokrat je bilo tako, da bolj kot smo se približevali temu datumu, bolj so se morale pospešiti priprave na scenarij izstopa brez dogovora."
Kaj sodi med te priprave? Gre predvsem za predvidevanje dolgih zamud med postopki uvoza oziroma izvoza, če se EU-ju in Združenemu kraljestvu ne bo uspelo pogoditi o pogojih izstopa. Ob tem v dokumentu opozarjajo tudi, da bi lahko posamične države EU-ja uporabile lastne carinske tarife.
Počakati in videti, kaj se bo zgodilo
Vendar tudi na evropski strani izvajajo tako rekoč previdnostne ukrepe, je povedal vodja kölnske dražbene hiše Kunsthaus Lempertz in generalni direktor Evropske federacije dražiteljev (EFA) Henrik Hanstein. Bolj ali manj zagovarja, da je najbrž najpametneje počakati in videti, kaj se bo zgodilo.
Opomnil je, da je težko predvideti, kakšen je lahko vpliv brexita, tudi zaradi dejstva, da že samo londonski trg umetnin predstavlja petino svetovnega. Kljub temu pa je poudaril bojazen, da bi lahko neenakomerna trgovina med EU-jem in Združenim kraljestvom privedla do "pobrexitovskega" eksodusa blaga. "Z veseljem kupijo od tretjine do 40 odstotkov blaga na celini, vendar prodajo samo 20 odstotkov na celino," je za Deutsche Welle čez palec ocenil Hanstein.
Premik umetnin na celini v skladiščne prostore z nadzorovanimi temperaturami
Vodja nemškega podjetja za prevoze umetnin Hasenkamp Hans-Ewalda Schneider pa je povedal, da so nekateri vplivni zbiralci in lastniki galerij izkoristili prednosti premika blaga pred brexitom. "Številni zasebni zbiralci prinašajo svoje dragocenosti v EU, tako da se ne soočajo z ovirami," je povedal.
Kot je še dejal za Deutsche Welle, se njegovo logistično podjetje pripravlja na vse mogoče nepredvidene dogodke. Med te ukrepe sodita denimo premik umetniških del na celini v skladiščne prostore z nadzorovanimi temperaturami in najem dodatnih skladiščnih prostorov za primer, da jih bodo potrebovali.
Glede nečesa pa je Schneider prepričan, in sicer da se bodo prevozi umetnin podražili, saj se bodo soočali z dodatnimi carinskimi formalnostmi in dolgotrajnim čakanjem pri preverjanju na mejnih prehodih. "Če bomo morali, se bomo vrnili k temu, kar smo počeli pred 40 leti, odpeljali se bomo v Calais, tam opravili carinjenje, se s trajektom odpeljali po kanalu in potem poravnali carino na drugi obali. Vsak na meji izgubljen dan stane prevoznika od 1.500 do 2.000 evrov. Ta brexit je nesmiselno zapravljanje virov," je sklenil Schneider.
Morebiten zamik brexita za kar 20 mesecev
Britanski poslanci so ločitveni sporazum zavrnili že dvakrat, in sicer prvič 15. januarja z zgodovinsko večino 432 glasov proti 202, drugič pa prejšnji torek s 391 glasovi proti 242. Nekateri britanski mediji te dni pišejo, da bi se lahko zaradi novih zapletov izstop Združenega kraljestva iz EU-ja zavlekel ne le za tri, temveč za kar 20 mesecev.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje