Slikala je vse od Arnolda Schwarzeneggerja na konju, Michaela Moora in Georga Busha do gole Scarlett Johansson in Keire Knightley, Mikhaila Baryshnikova in Suri Cruise. Foto:
Slikala je vse od Arnolda Schwarzeneggerja na konju, Michaela Moora in Georga Busha do gole Scarlett Johansson in Keire Knightley, Mikhaila Baryshnikova in Suri Cruise. Foto:
Arnold Schwarzenegger
Asociacija na estetiko Leni Riefenstahl najbrž ni naključna. Razgaljeni Arnold Schwarzenegger s cigaro in na belem žrebcu - več testosterona se na eno samo fotografijo skoraj ne bi dalo spraviti.

Najprej je Annie Leibovitz "udarila" s težko pričakovano aprilsko številko Vogua, prvo v vsej zgodovini revije (!), ki se je lahko pohvalila s fotografijo temnopoltega moškega na naslovnici; čast je pripadla košarkašu Lebronu Jamesu. Na prvi pogled nedolžna fotografija možatega atleta z režečimi zobmi, ki okrog pasu objema nežno Gisele Bündchen v svileni obleki, je marsikoga razjezila - češ da poudarjanje kontrasta med športnikom in manekenko samo še poglablja predsodke v zvezi z "animalistično" naravo temnopoltih atletov, ki so že tako ali tako zakoreninjeni v ljudeh.

Po Lebronu še "afera Miley Cyrus"
Prah se še ni dobro polegel, ko se je že "zgodila" naslovnica Vanity Faira z Miley Cyrus. Leibovitzeva je zvezdnico nadaljevanke Hannah Montana slikala v postelji, z zmršenimi lasmi, zgoraj brez (ampak zakrito z rjuho) in nedvomno zapeljivim pogledom čez ramo. Nič pretresljivega - če ne bi bila Miley stara 15 let. Zaradi jeznih protestov staršev, češ da vzornica njihovih 9-letnikov ne bi smela biti tako seksapilna, se je Miley izgovarjala, da je "mislila, da bodo fotografije umetniške". Disney je Liebovitzevo javno obtožil, da je z njihovo zvezdnico manipulirala, a je fotografinja vztrajala pri svojem: na snemanju so bili navzoči tudi igralkini starši in nad slikami se ni nihče pritožil.

Na čelu "Sejma ničevosti"
"Kraljica dvoumnosti" Annie Leibovitz je s svojimi fotografijami slavnih od nekdaj znala ujeti kulturno ozračje svojega časa. Američanka, ki je pri 23 letih postala odgovorna urednica fotografije pri Rolling Stoneu, že veliko let pa slika tudi portrete predvsem za Vogue in Vanity Fair. Zvezdnike lahko spravi v tako rekoč kateri koli položaj, ki ji pade na pamet - najbrž zato, ker se zavedajo, da je njen podpis za fotografijo pomeni zagotovljeno vstopnico v zgodovino (zakaj bi se sicer Sting slikal gol in blaten v položaju, ki najbrž brije norce iz njegove tantrične poduhovljenosti?). O njeni slavi navsezadnje priča tudi to, da so jo ulili v vosek za muzej Madame Tussauds in jo "porumenili" za animirano gostovanje v Simpsonovih.

Nanizali smo le nekaj najbolj kontroverznih fotografij iz tridesetletne kariere, ki jih imamo vsi "spravljene" nekje v podzavesti.

Ana Jurc





















Fotografija Miley Cyrus vsekakor naslavlja eno osrednjih protislovij sodobne družbe: po eni strani nam je všeč, da nas mediji 'dražijo' z erotično sugestivnimi slikami, po drugi strani pa se trudimo, da pri mladoletnicah ne bi izpostavljali seksapila. V času, ko so neprimerni vzorniki tipa Britney Spears na vsakem koraku, je Mileyina fotografija morda simptomatična, gotovo pa ne šokantna. Dekletovi javni podobi vsekakor niso pomagale fotografije v modrčku, ki so se le nekaj dni pred tem pojavile na MySpaceu. Foto: Vanity Fair
Je aprilska naslovnica Vogua res le nadaljevanja stereotip o nasilnem črnem moškem? Teoretiki zarote so se takoj spomnili na prizor iz King Konga, filma s številnimi rasističnimi implikacijami, kjer gorila okoli prenaša Fay Wrey (na desni). Treba je omeniti, da je Lebron sam še po izbruhu škandala izjavil, da se mu fotografija ne zdi sporna.
8. decembra 1980 je Annie Leibovitz v njunem newyorškem stanovanju slikala Johna Lennona in Yoko Ono. Ker je John vztrajal, da mora biti na sliki tudi Yoko, Yoko pa se s predlogom, da bi si poleg zgornjega dela slekla tudi hlače, ni strinjala, jo je Annie pustila povsem oblečeno, slekla pa le Johna. Ko so posneli eno samo fotografijo, so vedeli, da je to 'to'. John je od Leibovitzove izsilil obljubo, da bo na naslovnici, ker 'je ujela bistvo najinega odnosa'. Dogodek je pozneje na žalost dobil še eno, tragično razsežnost: to je zadnja uradna Lennonova fotografija. Še isti dan je bil pred vrati svoje zgradbe ustreljen. Fotografijo je združenje ameriških časopisnih urednikov leta 2005 izbralo za najboljšo naslovnico zadnjih štiridesetih let. Foto: Rolling Stone
Ljubezen četrt stoletja pozneje: po mesecih ugibanja o rojstvu skrivnostne Suri Cruise, ki sta jo starša skrivala pred javnostjo - Je otrok morda posvojen? Bolan? Prispel na Xenujevi vesoljski ladji? - se je deklica 'predstavila' na naslovnici Vanity Faira. Slike, ki so že skoraj neznosno idilične, je seveda posnela Annie Leibovitz. Foto: Vanity Fair
Avgusta 1991 je Leibovitzeva za naslovnico Vanity Faira slikala golo Demi Moore - nič posebnega, če ne bi bila Demi takrat zelo zelo noseča (s hčerko Scout). Odzivi na za tisti čas revolucionarno fotografijo so bili deljeni; enim se je zdela revolucionarna, drugim seksistična, nekateri kioski pa so revijo celo prodajali v papirnatih vrečkah z napisom More Demi Moore (Več Demi Moore) na prvi strani. Foto: Vanity Fair
Golima Scarlett Johansson in Keiri Knightley bi se morala pridružiti še Rachel McAdams, vendar se na snemanju 'ni počutila sproščeno'. V zadnjem hipu jo je tako nenačrtovano zamenjal modni oblikovalec Tom Ford. Fotografija se je februarja 2007 znašla na naslovnici tradicionalne 'hollywoodske številke' Vanity Faira, v kateri predstavlja vse zvezdnike 'težke kategorije' zadnjega leta. Foto: Vanity Fair
Najnovejši odmevnejši projekt Annie Leibovitz je nastal po naročilu giganta Disney: nekaj največjih zvezd je za serijo The Year of a Million Dreams slikala v vlogah pravljičnih junakov. Jessica Biel je postala Pocahontas, Scarlett Johansson Pepelka, Jennifer Lopez in Marc Anthony Jasmine in Aladin, Beyoncé Alica v Čudežni deželi, Roger Federer Kralj Artur, Rachel Weisz Sneguljčica in tako dalje. Med bolj 'pompoznimi' je David Beckham kot princ iz pravljice o Trnuljčici.
Maja 2007 so se Britanci zgražali nad Leibovitzevo, ker naj bi med fotografiranjem britansko kraljico Elizabeto II. prosila, naj sname krono. Svet so obkrožili posnetki Njenega visočanstva, kako jezno odkoraka s prizorišča - za kar se je moral BBC opravičiti, ko se je izkazalo, da so svoje posnetke malce zmontirali, da je bilo tako videti. Glede fotografije si komentatorji niso bili enotni: nekaterim se je zdela primerno kraljevska in dostojanstvena, drugi pa so v njej videli (ironičen?) postmodernističen komentar filma Kraljica s Helen Mirren v glavni vlogi.
Leta 1985, ko je še delala za Rolling Stone, je Leibovitzova Stinga v dolini Lucerne v Kaliforniji slikala v položaju iz joge (drevo). Da se je njegovo telo zlilo z barvo presušenih tal, ga je prekrila z zasušenim blatom. Ker se je prvi mož The Police svoje čase rad hvalil, da se svojemu obvladanju joge lahko zahvali za neverjetne tantrične posteljne izkušnje, je fotografija še posebej pomenljiva.
Leta 1999 je Leibovitzeva v sodelovanju s svojo dolgoletno partnerico Susan Sontag pripravila obsežno razstavo in monografijo s preprostim naslovom Women (Ženske). Vanju je vključila več kot sto portretov sodobnih ameriških žensk, od igralk, pevk in striptizet do prve dame, astronavtk, političnih aktivistk in brezdomk. Na sliki je seveda igralka Meryl Streep.
Leta 2000 je postala šele tretja ženska, ki je v 35-letni zgodovini izhajanja slovitega Pirellijevega koledarja posnela svojo dvanajsterico golih lepotic (pred njo sta to storili le Sarah Moon leta 1972 in Joyce Tennyson leta 1989). Na sliki je francoska manekenka Laetitia Casta. Foto: EPA
Preden sta The Blues Brothers postala filmska uspešnica, je bila to bluzovska in soulskupina, ki sta jo za skeč na Saturday Night Live ustanovila Dan Akroyd in Jon Belushi. Skupina je kmalu presegla meje malih zaslonov in izdala ploščo.
Fotografija takrat še mlade vzhajajoče zvezde Whoopi Goldberg, potopljene v mleko, je bil eden njenih prvih provokativnih podvigov za Vanity Fair. Foto: Vanity Fair