Avstralski bogataš in zbiratelj umetnosti David Walsh bo z razstavo Monanism januarja 2011 odprl svoj nenavadni muzej MONA. Foto: Spletna stran MONA
Avstralski bogataš in zbiratelj umetnosti David Walsh bo z razstavo Monanism januarja 2011 odprl svoj nenavadni muzej MONA. Foto: Spletna stran MONA
MONA
"Betonska krsta" je del muzejske zbirke MONA, ki je razstavljena tudi na prostem. Foto: Spletna stran MONA
Muzej MONA
Muzej MONA je pod zemljo v stavbi brez oken, ki jo je avstralski arhitekt Nonda Katsalidis vstavil v skalnato steno. Vstopnine ni, le pijačo v muzejskem baru si obiskovalci plačajo sami. Foto: Spletna stran MONA

je stvari vedno delal po svoje - zapustil je kolidž in si nagrabil bogastvo s kartanjem, razvil računalniški program, ki napoveduje izide konjskih dirk, in po poti nabral zavidljivo zbirko umetniških del.
"Nemuzej" za 76 milijonov dolarjev
Nekoč je 49-letni Walsh ujezil predstavnike Nacionalne galerije Victorie, ko je na dražbi ponudil več denarja (2,27 milijona ameriških dolarjev) za sliko avstralskega umetnika Johna Bracka in jo tri leta pozneje prodal muzeju za enako ceno. Manj ga je zanimalo podpiranje obstoječih umetniških inštitucij in bolj ustvarjanje lastne zbirke.
Že tri leta v bližini tasmanskega glavnega mesta Hobart postavlja svoj "muzej stare in nove umetnosti", v katerega je vložil 76 milijonov dolarjev, njegovo odprtje pa bo 21. januarja 2011 z razstavo Monanism. Razstavljeni predmeti bodo odražali raznoliki okus bogataša in zbiratelja Walsha, ki ima v zbirki vse od starodavnih kovancev in egipčanskih mumij do del avstralskega modernizma. Če so muzeji po navadi spoštovanje vzbujajoče inštitucije, je Walsh z izpostavljanjem seksualnosti in telesnih izločkov v umetniškem meniju muzeja temu nalašč poskušal odvzeti predznak "visoke kulture". Sam mu pravi tudi "nemuzej".
Gnijoča govedina v kloaki
Muzej MONA stoji na Walshevem zasebnem polotoku, do katerega lahko obiskovalci dostopajo s trajektom, ki jih pripelje do stopnic, po vzoru grškega otoka Naksos vklesanih v skalnato steno. Obiskovalci lahko poleg obiska muzeja obedujejo v restavraciji ali za ceno od 490 do 950 dolarjev najamejo katerega od razkošnih paviljonov.

Walsh dejavno sodeluje tudi pri programu muzeja, saj, kot je povedal za Art Newspaper, trdi, da je "večina kuratorstva sranje". Mogoče s tem geslom v mislih za odprtje muzeja načrtuje nenavadno umetniško sodelovanje: kose usmrajene govedine iz inštalacije Jannisa Kounellisa bodo vstavili v Cloaco, delo umetnika Wima Delvoyeja, vse skupaj pa predstavlja prebavni proces, pri katerem nastaja izloček, ki ga je menda težko razločiti od "človeške različice".

Ob odprtju muzeja Walsh organizira tudi tretji festival glasbe in umetnosti MONA FOMA, ki poteka od začetka gradnje, letos pa bodo nastopili Philip Glass, Judy Collins in Grinderman, skupina Nicka Cava. Walsh je povedal, da vidi svoj "prevratniški Disneyland" kot nekakšno protiutež bolj znanim svetovnim muzejem, njegova vizija muzeja MONA pa pravzaprav ni ravno zapletena: "Nočem deliti modrosti. To sem samo jaz, ki pač delam neke stvari. "