Ruski futurizem je bil bolj kot italijanski usmerjen v literarno produkcijo. Foto:
Ruski futurizem je bil bolj kot italijanski usmerjen v literarno produkcijo. Foto:
David Burljuk
David Burljuk je sledil maniri avantgardističnih voditeljev, ki so tudi iz svojega življenja naredili umetniški projekt. Vsak njihov vstop v javnost je bil že tudi nastop.
El Lisitski: plakat za opero Zmaga nad soncem
Operno delo Zmaga nad Soncem je bila označena kot kubofuturistična opera, kot libretist je sodeloval Kručenik, scenografijo pa je zasnoval poznejši utemeljitelj suprematizma Kazimir Malevič.
Z razstave Aleksandra Rodčenka in Ljubov Popove
Na slovensko umetniško produkcijo je ruski futurizem oziroma njegova izpeljava v suprematizmu in konstruktivizmu vplivala bolj kot pa italijanski futurizem. Foto: EPA

Preteklost je pretesna. Akademija in Puškin sta manj razumljiva kot hieroglifi.

Iz manifesta Klofuta javnemu okusu

Ukazujemo, da častite pesnikove pravice: 1. Do povečanja poetovega vokabularja z arbitrarnimi in izpeljanimi besedami. 2. Do občutenja nepremostljivega sovraštva do jezika, ki je obstajal pred njegovim časom. /.../

Iz manifesta Klofuta javnemu okusu

Pred dnevi smo že pisali o italijanskem futurizmu kot o povsem prvem avantgardnem gibanju, naracijo tokrat nadaljujemo pri ruski veji futurizma, ki poleg italijanske velja za edino avantgardistično smer, ki je v 20. stoletju dejansko postala politično vplivna. V besedah Draga Bajta: "Futuristi (v Sovjetski zvezi) so bili edino avantgardistično gibanje izpred revolucije, ki je organizacijsko vztrajalo tudi v novem družbenoekonomskem in političnem redu, čeprav pod drugim imenom (lefovci)."

To brezkompromisno vztrajanje mož, ki so v manifestu Klofuta javnemu okusu med drugim zapisali: "Zabrišite Puškina, Dostojevskega, Tolstoja, etc., etc. s krova ladje modernosti,", pri svojih revolucionarnih idealih je tudi tisto, zaradi česar Matjaž Berger pravi: "Moje srce seveda bije za ruski futurizem. Vsi ruski futuristi z Majakovskim na čelu so bili ljudje logike srca in so se absolutno zavestno, reflektirano in z veliko emocije in intuicije borili za vse ideale ruskega futurizma in na koncu to tudi plačali s svojim lastnim življenjem."

Futurizem ne bi mogel nastati v ZDA
Da se je druga najpomembnejša veja futurističnega gibanja razvila v Rusiji, morda vendar ni tako zelo nenavadno. Oglejmo si misel Leva Trockega: "Zaostale dežele, ki posedujejo določeno raven duhovne kulture, jasneje in močneje odražajo v svoji ideologiji dosežke naprednih dežel. Tako je nemška misel 18. in 19. stoletja odrazila ekonomske dosežke Angležev, politična pa Francozov. Tako je futurizem dobil najmočnejši izraz v Italiji in Rusiji, ne pa v Ameriki ali v Nemčiji." V času delovanja ruskega futurizma, ki je v svoji poznejši izpeljavi v formi konstruktivizma tudi močneje kot italijanski futurizem zaznamoval slovensko kulturno produkcijo, velja obdobje med letoma 1910 in 1930, kot 'uradni' začetek pa je pogosto privzet december leta 1912, ko je izšel že zgoraj citirani manifest, ki so ga so podpisali David Burljuk (Burljuk je pogosto imenovan tudi kot oče ruskega futurizma), Aleksander Kručenik, Vladimir Majakovski in Viktor Hlebnikov.

Marinetti ima Ruse za psevdofuturiste
Enako kot italijanski futuristi so bili tudi ruski futuristi navdušeni nad hitrostjo, dinamizmom in tehnologijo. Vendar pa njihova umetnost ni bila tako zelo urbana kot umetnost Italijanov in tudi Bajt piše o razklanosti ruskega futurizma med primitivizmom in urbanizmom, zaradi česar je tudi Marinetti ob svojem obisku v Moskvi pozimi 1914 dejal, da ruski 'psevdofuturisti' bolj kot v futuru živijo v pluskvamperfektu. Če je bil pri italijanskih futuristih domoljubni dejavnik zelo poudarjen, pa so se ruski futuristi kmalu razklali na dve krili - nastali sta nacionalno in kozmopolitsko krilo. Čeprav je bil član zadnjega Šeršenevič, kot v svojem delu Ideologija in umetnost modernizma piše tudi Aleš Erjavec, velik občudovalec Marinettija, pa so Rusi vedno znova zatrjevali, da Marinettiju ne dolgujejo ničesar in da so svojo različico futurizma izpeljali povsem sami. Zato tudi naslednjih Marinettijevih besed, zapisanih v besedilu Onstran komunizma iz leta 1920 niso jemali resno: "Vsi futurizmi sveta so otroci italijanskega futurizma, ki smo ga ustvarili mi v Milanu pred 12 leti. Kljub temu pa so vsa futuristična gibanja avtonomna."
Ruski futuristi bolj literati kor likovniki
Za ruski futurizem velja, da je bil bolj kot italijanski literarno giba

nje, čeprav so podobno kot italijanski futuristi, ki so v pesniški tehniki paroliberismo (svobodne besede) zapisovali grafične pesmi, ki so terjale tako imenovano dinamično branje, ustvarjali tudi neke vrste risano poezijo. S tem pa so tudi vplivali na akterje drugih smeri ruske avantgarde, kot so začetnik suprematizma Kazimir Malevič, kubofuturistka Natalija Gončarova in Mihail Larionov. Futuristična estetika pa se je izrazila tudi v avantgardističnem projektu par excellence, v avantgardistični operi Zmaga nad soncem, za katero je glasbo napisal Mihail Matjušin, libreto Kručenik, sceno pa je oblikoval Malevič.

Lenin prekine pisanje in postane 'futurist'
Podobno kot so italijanski futuristi v prvih letih vzpona fašizma v Mussoliniju videli političnega vodjo, ki bo Italijo za vedno odrešil 'pasatizma' in jo naredil za moderno velesilo, so tu di ruski futuristi sprva z radostjo sprejeli novo boljševiško oblast in v začetnem obdobju njene vladavine skušali tudi povsem 'kolonizirati' sovjetsko kulturno življenje. To je še posebej veljalo za krog okoli Majakovskega, čigar patron je bil Anatolij Lunačarski, Leninov minister za izobraževanje. A tudi v Sovjetski zvezi se je še enkrat izkazalo, da se vsak, ki predolgo 'ždi' na oblasti 'skisa'. Boljševiki z Leninom, ki je v futurističnem duhu nekoč sicer zapisal, da "prekinja rokopis, ker je prijetneje in koristneje sodelovati v izkustvu revolucije kot pa o njem pisati," na čelu so se začeli bati radikalnosti avantgardistov in so jih 'postavili na stran'. To pa je bil tudi začetek konca politizirane avantgarde, katere protagonisti so se bodisi eliminirani fizično (=naredili samomor) ali pa so se eliminirali zgolj duhovno in ustvarjali po nareku oblasti ali pa v zasebnosti.

Polona Balantič

Preteklost je pretesna. Akademija in Puškin sta manj razumljiva kot hieroglifi.

Iz manifesta Klofuta javnemu okusu

Ukazujemo, da častite pesnikove pravice: 1. Do povečanja poetovega vokabularja z arbitrarnimi in izpeljanimi besedami. 2. Do občutenja nepremostljivega sovraštva do jezika, ki je obstajal pred njegovim časom. /.../

Iz manifesta Klofuta javnemu okusu