Marijo z otrokom in sv. Ano je Leonardo naslikal  okoli leta 1508. O njeni restavraciji so v Louvru razmišljali že pred 17 leti, vendar so se bali, da bi bili posegi preveč agresivni. Foto: Wikipedia
Marijo z otrokom in sv. Ano je Leonardo naslikal okoli leta 1508. O njeni restavraciji so v Louvru razmišljali že pred 17 leti, vendar so se bali, da bi bili posegi preveč agresivni. Foto: Wikipedia
Leonardo da Vinci
Zagovorniki intenzivnejših restavratorskih posegov naj bi bili zlasti strokovnjaki iz Narodne galerije v Londonu, ki je z Louvrom v zadnjem letu intenzivno sodelovala pri pripravi velike razstave Leonardovih del. Foto: Reuters
Leonardo da Vinci
Leonardo da Vinci je na sliki upodobil Marijo z otrokom in njeno materjo, sv. Ano. Jezus v rokah drži jagnje, ki je simbolna napoved že napovedanih dogodkov, nič manj pomenljiv ni Marijin poskus, da bi otroka od tega odvrnila. Foto: Wikipedia
Louvre
Očitki o neprimerni restavraciji mečejo slabo luč na enega osrednjih svetovnih muzejev, ki pod svojo streho hrani tudi verjetno najbolj oblegano Leonardovo umetnino Mono Lizo. Foto: Reuters

Na to sta opozorila vodilna francoska strokovnjaka na področju konservatorstva Ségolène Bergeon Langle in Jean-Pierre Cuzin, ki sta zaradi pomislekov odstopila iz posvetovalnega odbora muzeja, odgovornega za restavracijo tega renesančnega dragulja, poroča The Guardian. "Lahko potrdim, da sem izstopila iz mednarodne komisije, razloge pa bom navedla na srečanju s direktorjem louvrskega muzeja, Henrijem Loyrettom," je za časopis pojasnila Bergeon Langlova, ki velja za eno vodilnih francoskih avtoriteto na področju restavratorstva slik.
Tudi Jean-Pierre Cuzin, nekdanji vodja muzejskega oddelka za slikarstvo, je odstop potrdil, razlogov zanj ni želel komentirati. Po neuradnih virih iz muzeja naj bi bila strokovnjaka mnenja, da je šla restavracija predaleč in da so določene postopke izvedli brez predhodnih preiskav.
Je to Leonardova poteza ali nanos poznejših mojstrov?
Restavracija naj bi razdelila strokovnjake na tiste, ki ocenjujejo, da je slika zdaj preveč svetla, in tiste, ki so prepričani, da je čiščenje primerno. Prav tako so imeli ločena mnenja o domnevno naknadno nanesenih barvah, za katere del strokovnjakov ocenjuje, da jih je vendarle nanesel še Leonardo.
Izstopa tako pomembnih imen sta vrgla črno luč tako na sam Louvre kot na preostalih 20 strokovnjakov, ki sedijo v mednarodnem odboru. Med temi sta dva specialista Narodne galerije v Londonu, Larry Keith in Luke Syson, ki sodila med bolj strastne zagovornike restavracije, češ da se zavedajo, da je Leonardo izjemno kočljiv, vendar je dela kljub temu mogoče izvesti brez poškodb slike.
Prepir med strokovnjaki pod streho svetovno znanega muzeja poteka že dlje časa. Lani naj bi se zataknilo pri kemičnih snoveh, ki jih uporabljajo. Nekateri so namreč zagovarjali, da so povsem varne, Ségolène Bergeon Langle pa je bila med tistimi, ki je svarila, da to ni res. Vsekakor je odbor potreboval kar nekaj časa, da je utemeljil njihovo uporabo.
"Na čelu so ljudje, ki zagovarjajo svetlejše tone in močno čiščenje," pojasnjuje vir v Louvru, nič manj zaskrbljen zaradi pretiranega čiščenja. Končna sodba pa bo padla 3. januarja, ko si bodo strokovnjaki ogledali restavrirano delo in se odločili o morebitnih popravkih.
V odboru sedi tudi Jacques Franck, strokovnjak Centra za Leonardove študije na Univerzi v Kaliforniji, ki pravi, da je odstop članov izguba, saj je Ségolène Bergeon Langle kot tehnična strokovnjakinja zares nenadomestljiva.

'Britanski strokovnjaki pretiravajo s čiščenjem'
Že leta na pretirano obsedenost s čiščenjem slik v Narodni galeriji v Louvru opozarja direktor ArtWatch UK Michael Daley, ki vidi v odstopu članov iz louvrskega odbora potrdilo za pravilnost svojih opažanj. Meni, da to dokazuje nezaupanje v restavratorsko politiko londonske Narodne galerije, saj so najbolj aktivni člani odbora prav strokovnjaki iz londonske hiše.

V Louvru so nad restavracijo slike omahovali že pred sedemnajstimi let ravno zaradi bojazni, kako bi lahko raztopilo delovalo na učinek značilnega Leonardovega sfumata. Prav britanska stran pa naj bi imela po navedbah Guardiana vpliv k večji odločnosti Louvra.
Louvre umika obeh strokovnjakov ne želi komentirati, vendar pa vztraja pri strokovnosti muzejskih restavratorskih postopkov. Vodja Oddelka za slikarstvo v Louvru, Vincent Pomarède, vztraja, da so restavratorski projekti redko tako dobro pripravljeni, diskutirani in izvedeni. "Prve ocene navajajo izvrstno stanje, kar potrjuje pravilnost naših odločitev."