Rafaelova Sikstinska Madonna ne velja le za eno ključnih del renesanse, ampak celotne zgodovine umetnosti. Foto: EPA
Rafaelova Sikstinska Madonna ne velja le za eno ključnih del renesanse, ampak celotne zgodovine umetnosti. Foto: EPA
Sikstinska madona
Rafael je sliko končal nekaj let pred svojo smrtjo in naj bi bila njegova zadnja Madona, pa tudi zadnja slika, ki jo je v celoti naslikal sam. Foto: Wikipedia

Verjetno sta sicer širši javnosti najbolj znana ljubka angelčka, ki sta pogost motiv številnih plakatov in drugih reprodukcij, namenjenih prodaji, a podoba Marije z Jezusom v naročju je bila tista, ki ni dala miru tako Rafaelovim naslednikom kot tudi umetnostnim zgodovinarjem, filozofom in literarnim ustvarjalcem. Schopenhauer se je tako spraševal o grozi, ki zeva iz Jezusovega nič kaj otroškega pogleda, pa tudi nemškega dramatika in lirika Hebbla je podobno vznemirjal izraz na otrokovem obrazu.
Poklon 'najlepši dami na svetu'
Okoli leta 1512 (oziroma verjetno kakšno leto pozneje) je renesančni mojster Rafael delo naslikal po naročilu papeža Julija II. za glavni oltar opatijske cerkve sv. Siksta v Piacenzi. Danes je slika del zbirke Slikarske galerije starih mojstrov v Dresdnu, kjer bodo 26. maja odprli razstavo z naslovom Najlepša dama na svetu je stara 500 let. V sklopu razstave, ki bo na ogled do 26. avgusta, bodo pripravili vrsto predavanj in drugih dogodkov. Znamko, ki jo bo mogoče od 1. marca kupiti na poštah po Nemčiji in v Vatikanu, pa je izdalo nemško finančno ministrstvo skupaj z Vatikanom.
Marija z značilnim milim renesančnim obrazom in Jezusom v rokah lahkotno stoji na oblakih. Na njeni desni strani je Rafael naslikal klečečega papeža Siksta, ki je zavetnik cerkve družine della Rovere, ki ji je pripadal tudi Julij II. Na drugi strani kleči sv. Barbara, katere relikvije hranijo v cerkvi, spodaj pa v Marijo zreta omenjena krilata angelca.

Na kaj kaže papež?

V podobi sv. Siksta, ki kaže s prstom proti gledalcu, so nekateri prepoznali portret papeža Julija II. Različni strokovnjaki so se spraševali, na kaj pravzaprav zares kaže papežev prst in kaj je tisto, kar je povzročilo takšno grozo na Jezusovem obrazu. Običajno je pred oltarjem oziroma pred prezbiterijem visel Križani in prav v tem naj bi po nekaterih razlagah ležal ključ do razumevanja detajlov slike in groze, ki jo razberemo v Jezusovem izrazu.