Ovce imajo v sodobni umetnosti očitno precej nehvaležno vlogo: eno izmed njih je leta 1994 za delo Away from the Flock Damien Hirst vložil v formaldehid. Foto: YouTube
Ovce imajo v sodobni umetnosti očitno precej nehvaležno vlogo: eno izmed njih je leta 1994 za delo Away from the Flock Damien Hirst vložil v formaldehid. Foto: YouTube
Giljotina
Pisana ponazoritev stanja nemške demokracije. Foto: YouTube
"Umetnost" bo glasujočim menda prišepnila, kakšna usoda je za ovco prava. Foto: YouTube

Zdaj od ljudi zahtevata, naj z glasovanjem odločijo, ali bosta z njo obglavila ovco.

Berlinčana Iman Rezai in Rouven Materne sta postavila spletno stran, na kateri sta objavila posnetek svoje doma izdelane giljotine, "najkompaktnejše ponazoritve naše družbe", ob kateri v primežu držita tudi svojo potencialno žrtev. Obiskovalci strani naj bi s klikom na "da" ali "ne" odločili, ali bo ovca ob glavo. V videu, ki sta ga objavila na YouTubu, gresta še dlje: eden izmed njiju ovci položi glavo v odprtino, drugi pa s škripcem dvigne 40-kilogramsko rezilo.

S svojim projektom, ki ga opisujeta kot "eksperiment" (natančneje: An Experiment Representing the Current Conditions Surrounding Democracy), skušata Rezai in Materne "ponazoriti trenutno stanje demokracije" in podati "odsev družbe".

Javno mnenje se nagiba k "nein"
V tem hipu, ko do izvršitve (ali ne) obglavljenja manjka še 22 dni, je proti usmrtitvi glasovalo 254 tisoč ljudi, zanjo pa 140 tisoč. Tak izid ne bi bil dober samo za žival, ampak tudi za izvršitelja "poskusa", saj jima, če bosta obglavljenje resnično izvedla, grozi kazenski proces zaradi mučenja živali (po nemških zakonih storilcu za nepotrebno usmrtitev živali lahko grozijo do tri leta zapora). Kljub temu obljubljata, da bosta, če bo demokratični proces tako odločil, svojo obljubo izpolnila. "Pravilno odločitev vam bo narekovala umetnost, vaša podzavest," je prepričan Materne, medtem ko Rezai izpostavlja predvsem njuno "dolžnost", da se držita izida glasovanja. "Nekateri so nama hoteli projekt prepovedati. Drugi so bili nad idejo navdušeni od prvega dne dalje. In tretji so se naju bali," še pove Materne v videu.

Lepa, a smrtonosna
Giljotino sta tako živo pobarvala zato, da bi se "rešila temnih misli, ki so ju prevevale med gradnjo". "Očitno je, da gre za orožje," pravi 31-letni Rezai, ki se je v Nemčijo preselil iz Irana. "Na tisoče tovarn je, ki izdelujejo orožje - toda nobeno tako lepih pisanih orožij! to je odraz naše družbe: pisana, a smrtonosna."

PETA ju ne jemlje resno
Organizacije varuhov pravic živali obljubljajo, da se bodo vmešale in ovco rešile, če bo kazalo, da ji resnično grozi smrt, obenem pa ugotavljajo, da se jim ne zdi, da umetnika mislita resno. "Ne morem si predstavljati, da bi bila žival zares ob glavo," je na to temo izjavil predstavnik organizacije PETA. "Umetniki pogosto skušajo šokirati s provokacijo."

In provokacija očitno uspeva: na YouTubu je pod njunim videom več kot 200 komentarjev (in ljudje so nad projektom večinoma ogorčeni), nemški časopis Bild pa je njuno početje označil kot "izprijeno". Univerza, na kateri umetnika študirata pod mentorstvom švicarsko-nemške umetnice Leiko Ikemura, se skuša od vsega skupaj distancirati, češ da projekt ni del študijskih obveznosti (ob tem je treba omeniti, da se da Leiko videti in slišati v ozadju njunega videa na YouTubu). Obenem na univerzi zatrjujejo, da sta jim študenta zagotovila, da gre zgolj za provokacijo in da nimata zares namena prelivati krvi.