Švedski film Gitmo, ki odpira letošnji festival DokMa, se začenja z obiskom zapora Guantanamo Bay. Foto: DokMa
Švedski film Gitmo, ki odpira letošnji festival DokMa, se začenja z obiskom zapora Guantanamo Bay. Foto: DokMa
Razdružene države Amerike
We Feed The World
Na Dunaju vsak dan vrnejo tolikšne količine neprodanega kruha, da bi z njim popolnoma zadostili potrebam Gradca, drugega največjega avstrijskega mesta. Po vsem svetu, predvsem pa v Latinski Ameriki, je za prehrano avstrijske živine zasejanih okoli 350.000 hektarjev obdelovalnih površin, četrtina lokalnih prebivalcev pa strada, opozarja avstrijski dokumentarec Mi hranimo svet. Foto: DokMa

DokMa 2006 je po obsegu manjša kot DokMa 2005, ker letos preprosto ni bilo več mogoče, da bi tako kot leto prej med festivalom odprli vse tri nekdanje mestne kinodvorane. Zadnja kinodvorana, v kateri je filmske trakove še moč predvajati, je Kino Udarnik.

Direktor festivala Samo Dekleva
Vukovar - poslednji rez
Dokumentarec Vukovar - poslednji rez je delo novinarskih ekip iz Srbije in Hrvaške, ki sta jih vodila režiser Janko Baljak in novinar časopisa Feral Tribune Drago Hedl. Uporabili so do zdaj še neobljavljene posnetke Zastava filma, Vojnega arhiva Srbije in TV Novi Sad ter še nepredvajane vukovarske vojne posnetke iz arhiva HTV in amaterske videoposnetke anonimnega vukovarskega branitelja. Je del sekcije Medregionalna perspektiva. Foto: DokMa
Festival DokMa v Mariboru

Mednarodni festival Dokumentarci v Mariboru, DokMa 2006, ki se je v štajerski prestolnici začel v četrtek, letos do 8. novembra predstavlja 46 dokumentarnih filmov iz 18 držav. Programska vodja Aleksandra Goropevšek na vprašanje, kaj imajo filmi v letošnjem izboru skupnega, odgovarja, da gre letos za izrazito socialno angažirane politične dokumentarce. Tak je gotovo otvoritveni film Gitmo režiserjev Erika Gandinija in Tarika Saleha, ki prikazuje okolje ob ameriškem zaporu Guantanamo Bay na Kubi. Avtorja sta morala posebno dovoljenje za snemanje pridobiti celo od kubanskih oblasti.



Na stičišču glasbe in filma
Vrhunski dosežki sodobne svetovne dokumentarne produkcije po izboru programskega odbora se predstavljajo v glavnem programu, znotraj katerega obstaja posebna sekcija za predstavljanje inovativnih vrst dokumentarnega filma. Po predlanski predstavitvi animiranih dokumentarcev in lanskih nepravih dokumentarcev oziroma t. i. “fake documentary” se letošnja posebna sekcija posveča glasbenemu dokumentarcu. Iz glavnega programa velja poleg že omenjenega švedskega Gitma izpostaviti še avstrijski film We feed the world Erwina Wagenhoferja; film zasleduje pravo poreklo in ceno hrane, ki jo jemo.

Kaj so v zadnjem letu dokumentirali Slovenci?
Posebnost glavnega programa je tudi izbor sodobne indijske dokumentarne produkcije. Dokumentarci v Mariboru sodelujejo tudi s slovenskimi dokumentarnimi ustvarjalci in producenti; njim so namenili sekcijo Posebno slovenski in vanjo uvrstili Američanke (Hanna W. Slak), Bratstvo in enotnost (Marija Mojca Pungerčar), Čevapćiće (Nora Fingscheidt in dr.), Glasba je časovna umetnost I.: LP film Pankrti - Dolgcajt (Igor Zupe), Hočem osvojiti svet - Portret igralke Marije Vere (Maja Weiss), Hudičevo kolonijo (Boris Petković), Kraljestvo oblakov (Anže Čokl), Proti toku (Anja Medved) in Na drugi strani reke (Uršula Lipovec Čebron in Roberto Pignoni).

Del dogajanja se seli v Ljubljano
Sekcija Vzporednice, ki se vzpostavlja na lokalni, evropski in svetovni ravni, dopolnjuje glavni in tekmovalni program, Veliki dokumentarci pa znova prikazujejo pomembna dokumentarna dela iz filmske zgodovine. Tokrat v sodelovanju z British Film Institutom in Slovensko Kinoteko predstavljajo britanski politični film iz 1930-ih.

"Pobrateni festivali"
Festival, ki si že tri leta prizadeva za promocijo slovenske dokumentarne produkcije v tujini in njeno vključevanje v evropske filmske tokove, sodeluje z nacionalnim festivalom avstrijskega filma Diagonale (Graz), argentinskim festivalom Imágenes de la Patagonia (Neuquén), Evropsko dokumentarno mrežo (European Documentary Network - EDN) in Britanskim filmskim inštitutom (BFI).

Za nadobudne režiserje
Teoretično delavnico Dokumentarci na divanu bo vodil Tue Steen Müller, ustanovitelj in nekdanji direktor Evropske dokumentarne mreže. Delavnica dokumentarnega filma je namenjena vsem, ki želijo bolje spoznati, razumeti in vrednotiti (dokumentarni) film kot gledalci, (bodoči) kritiki in ustvarjalci ali ljubitelji filma nasploh, osredinila pa se bo na osnovne koncepte (dokumentarne) filmske teorije in analizo filmov festivalskega programa. Organizatorji so pripravili tudi delavnico evropske dokumentarne šole EuroDoc iz Francije; namenjena je filmskim ustvarjalcem, ki razvijajo konkretne filmske dokumentarne projekte.

DokMa 2006 je po obsegu manjša kot DokMa 2005, ker letos preprosto ni bilo več mogoče, da bi tako kot leto prej med festivalom odprli vse tri nekdanje mestne kinodvorane. Zadnja kinodvorana, v kateri je filmske trakove še moč predvajati, je Kino Udarnik.

Direktor festivala Samo Dekleva
Festival DokMa v Mariboru