Festival odpira Človek na žici, letošnji dobitnik oskarja za najboljši dokumentarni film. Gre za zgodbo o 'umetniškem zločinu stoletja' ali kako se je Philippeju Petitu uspelo po žičnati vrvi sprehoditi med stolpnicama Svetovnega trgovinskega centra v New Yorku. Foto:
Festival odpira Človek na žici, letošnji dobitnik oskarja za najboljši dokumentarni film. Gre za zgodbo o 'umetniškem zločinu stoletja' ali kako se je Philippeju Petitu uspelo po žičnati vrvi sprehoditi med stolpnicama Svetovnega trgovinskega centra v New Yorku. Foto:
Film o tragični usodi beograjske zasedbe rockskupine Ekaterina Velika je zanimiv, ker hipoma, a prvič v kakšnem dokumentarcu o jugoslovanski glasbeni sceni, nedvoumno obravnava bizarno povezavo med režimom nekdanje federacije in rokenrolom. Foto: Spletna stran festivala
Dr. Hunter S. Thompson, 'iznajditelj' znamenitega gonzo novinarstva, po katerem pomemben, a izrazito subjektiven pisec postane osrednja zgodba ter meša dejstva in fikcijo, si je leta 2005, pri 67 letih, v glavo poslal kroglo. Alex Gibney je o njem posnel dokumentarec, ki se je znašel tudi na sporedu 11. FDF.
Simon Popek
Programski direktor Simon Popek se je osredotočil na dokumentarce, ki predstavljajo presežke tudi v umetniškem smislu. Foto: MMC RTV SLO
Začetek festivala dokumentarnih filmov

festival je odprla projekcija filma Človek na žici v režiji Jamesa Marsha. Festival prinaša 25 filmov, ki so razvrščeni v tekmovalni program in še v sklope Miti, ikone in mediji, Intimni portreti, Aktualni, družbenokritični in Posvečeno. V slednjem se bodo s štirimi filmi poklonili francoskemu režiserju Raymondu Depardonu. V sklopu festivala bo prikazan še kratki film Dragi Bill Gates režiserke Sarah J. Christman.

Umetniški presežki s posluhom za človekove pravice
Programski direktor festivala Simon Popek je povedal, da so v tekmovalnem programu festivala filmi, ki sicer nagovarjajo tematiko človekovih pravic, ne dotikajo pa se je neposredno. Pri izboru se je namreč osredotočil na dokumentarce, ki predstavljajo presežke tudi v umetniškem smislu.

Več o festivalu in programu na spletni strani 11. FDF.
Za nagrado Amnesty International Slovenije za najboljši dokumentarni film na temo človekovih pravic se bo potegovalo šest filmov: Odškodnine v režiji Thomasa Balmesa po Popkovih besedah inteligentno preizprašujejo, koliko je vredno človekovo življenje, Strogo zaupno režiserjev Petra Galisona in Robba Mossa raziskuje status strogo zaupnega dokumenta in prikaže, kako ga vlade izkoriščajo, Eugenio Polgovsky pa se v filmu Dediči ukvarja s problematiko izkoriščanja mladoletnih na podeželju Mehike.

Med izbranci so še dokumentarec Fikser: Usmrtitev Ajmala Naqshbandija v režiji Iana Oldsa, ki prikazuje način dela tujih novinarjev v Afganistanu, film Bojevnice v sariju, v katerem režiserka Julie Bridgham prikaže ženske skupine, ki se v Nepalu bojujejo za neodvisnost, ter humana zgodba palestinskega očeta, ki mu ubijejo sina, prikazana v filmu Srce iz Jenina v režiji Leona Gellerja in Marcusa Vetterja.

O zmagovalnem dokumentarnem filmu bo odločala žirija v sestavi Maciej Nowicki, Marko Popović in Sabina Živec. Nagrado bodo v Cankarjevem domu podelili ob koncu festivala 30. marca. Sledila bo projekcija filma Mostar United v režiji Claudie Tosi.

Slovenska sekcija mednarodne nevladne organizacije Amnesty International je bila v preteklih letih že povezana s festivalom LIFFe, sodelovanje s filmsko umetnostjo pa nadaljuje s podelitvijo glavne nagrade festivala dokumentarnega filma. Poslanstvo Amnesty International ni le osvetljevati kršitve človekovih pravic, temveč tudi ukrepanje za spremembe, naši naravni zavezniki v teh prizadevanjih pa so tudi umetniki, je povedala Metka Naglič z Amnesty International Slovenije.

Štirje iz izbora najverjetneje v kinodvorane
Popek je iz sekcije Miti, ikone, mediji izpostavil filma Človek na žici v režiji Jamesa Marsha in dokumentarec o skupini Ekatarina Velika v režiji Dušana Vesića. Napovedal je, da bosta omenjena filma najverjetneje uvrščena v redno distribucijo slovenskih kinematografov. Slednje velja tudi za dokumentarna filma Otroci Vlada Škafarja in Sabina režiserke Sandrine Bonnaire, ki bosta prikazana v programskem sklopu Intimni portreti.

Festival bo postregel še z aktualnimi družbenokritičnimi filmi, med katere je Popek uvrstil odmeven dokumentarec o umoru priznane ruske novinarke Ane Politkovske v režiji Erica Bergkrauta. Pri Amnesty International Slovenije so ob tem filmu pripravili okroglo mizo z naslovom Zagovorniki človekovih pravic in svobode izražanja, ki bo 26. marca. Med drugimi bo na okrogli mizi spregovorila ruska novinarka Elena Milašina, ki je prijateljevala s Politkovsko in raziskuje umore novinarskih kolegov.

Programski sklop Posvečeno prinaša izbor štirih filmov Raymonda Depardona, ki se je v zadnjem obdobju ustvarjanja posvetil dokumentarnim filmom o podeželju. V sklopu festivala bodo na ogled trije filmi iz njegove serije Podeželski obrisi in režiserjev avtoportret z naslovom Fotografska leta.

Festival se, zato da bi si filme lahko ogledalo več ljubiteljev dokumentarnega film, širi še prostorsko - letos bo prvič potekal tudi v Kinodvoru.

V sodelovanju z Media Deskom Slovenija Festival dokumentarnega filma nadaljuje prikazovanje izobraževalnih vsebin. Letos bo predavanje posvečeno pomembnosti zgodbe v dokumentarnih filmih, vodil pa ga bo strokovnjak s področja dokumentarnega filma Hugh Purcell. Razkril bo skrivnosti dobrega filma in pojasnil, zakaj je tudi pri dokumentarcih zgodba pomembna.

A. K.

Začetek festivala dokumentarnih filmov