Za Dragana Živadinova ter njegova sodelavca Dunjo Zupančič in Miho Turšiča je bil verjetno vrhunec leta 2009 predstavitev na Performi, bienalnem festivalu vizualne umetnosti. Foto: Eyebeam
Za Dragana Živadinova ter njegova sodelavca Dunjo Zupančič in Miho Turšiča je bil verjetno vrhunec leta 2009 predstavitev na Performi, bienalnem festivalu vizualne umetnosti. Foto: Eyebeam
Kurt Hentschläger: Zee (v centru 3ld Art and Technology v New Yorku)
Med razstavnimi projekti je Živadinova najbolj prepričala avdio-vizualna instalacija Kurta Hentschlägerja. Foto: Kurt Hentschläger
Muzej sodobne umetnosti v Zagrebu
Odprtje Muzeja sodobne umetnosti, v katerega stalni zbirki je tudi njegovo delo, se je od vseh kulturnih dogodkov najbolj vtisnil v spomin Dragana Živadinova. Foto: MSU/Jasenko Rasol
Maja Delak in Luka Prinčič: Pot ljubezni
Kolega v uprizoritveni umetnosti, ki ju Živadinov ta čas zelo ceni: Maja Delak in Luka Prinčič. Foto: Nada Žgank

Posebej ob pregledu druge polovice leta 2009 se Draganu Živadinovu kakor seveda tudi Mihi Turšiču in Dunji Zupančič, ki skupaj z njim v zadnjih letih tvorita nerazdružljiv kolektiv, ne moremo izogniti. Umetnik, ki je kot prvi podal 'zahtevo' po kulturaciji vesolja in si je drznil razmišljati o umetnosti v pogojih nične makrogravitacije (kot vsakogar opozori Živadinov, namreč pogojev absolutne nične gravitacije ni, saj vedno obstaja privlak med bližnjimi telesi), je od poletja predstavil dva velika projekta, za katera se zdi, da v različnosti svoje tematike in forme pripadata skoraj dvema svetovoma in časoma. V resnici je to le videz.

Iz renesančnega Londona ...
Septembra smo v fermentacijski dvorani Pivovarne Union gledali predstavo Marlowe, eno iz niza treh elizabetinskih dram, po dramski predlogi Vladimirja Stojsavljevića. Drama, izvedena v za Živadinova značilni abstrahirani stilizaciji v kostumih in gibih, vključujoči sceno, ki temelji na digitalni konstrukciji, v slogu naslonjeni na suporematistično estetiko, je zgrajena okoli zapleta, ki ga povzroči izid domnevno bogokletnega Fausta. Morebiti kontroverzno dramo skupina nevoščljivih pesnikov izrabi za gonjo proti Marlowu, uspeh katere porodi ... zvezdo Williama Shakespearja.

... v sodobni New York
Le dva meseca pozneje je trojica Živadinov-Zupančič-Turšič s projektom Postgravity Art :: Syntapiens, neke vrste programskim vizualno-igranim tekstom postgravitacijske umetnosti in pravzaprav vsega, s čimer se Živadinov ukvarja vsaj od začetka načrtovanja prve etape 50-letne gledališke predstave, nastopila na bienalnem festivalu vizualnega performansa Performa v New Yorku. Preboj v center Eyebeam, enega ključnih centrov tehnološke in raziskovalne umetnosti na svetu, je bil uspeh sam po sebi. Poglejmo torej, po čem si bo Dragan Živadinov zapomnil leto, ki torej vsaj po realnih kazalcih ne more biti pojmovano kot neuspešno.


Najboljša knjiga, ki ste jo prebrali v zadnjem letu?
Doubletree Requiem - vizualna poezija metropolita Makedonske cerkve Metodija Zlatanova.

Naslov filma, ki se vam je v zadnjem letu najbolj vtisnil v spomin?
Antikrist režiserja Larsa von Trierja.

Najboljša gledališka predstava iztekajočega se leta?
Pot ljubezni avtorjev Maje Delak in Luke Prinčiča.

Razstava, ki je letos na vas naredila največji vtis?
Razstava Zee Kurta Hentschlägerja v centru 3ld Art and Technology v New Yorku.

Najboljši koncert popularne ali klasične glasbe v letu 2009?
Jure Dimec - Šundrijsko, Noise Festival 2009.

Kateri dogodek s kulturnega področja se vam je najbolj vtisnil v spomin?
Odprtje Muzeja sodobne umetnosti v Zagrebu.

Ste letos obiskali kakšen kulturni dogodek zunaj meja?
Mnogo!

Kaj najbolj pogrešate oziroma česa si na področju kulture najbolj želite v novem letu?
Muzej prihodnosti!