Jezusova podoba je bila del diptiha z Marijo na drugem krilu. Foto:
Jezusova podoba je bila del diptiha z Marijo na drugem krilu. Foto:
Quentin Matsys
Matsysova iz okoli 1525-30 je ena tistih slik, ki v Narodni galeriji v Londonu pritegne največ zanimanja.
Matsys
Menjalec denarja z ženo iz leta 1514 je značilno delo severnoevropske renesanse. Gre za podobo zakonskega para. Mož je zaposlen s tehtanjem denarja, žena pa je še pred nekaj trenutki brala molitvenik. Glavni nauk slike je izražen prav v ženi, ki je pravkar obrnila list in se ozrla k možu. Ali bo odrinila knjigo in se posvetila zlatnikom ali pa se bo zatopila nazaj v knjigo? Gre torej za poudarek človekove svobodne odločitve, ali bo delal dobro ali slabo.

Gre za podobo Jezusovega obličja, ki se je izkazala za do zdaj neznano sliko flamskega mojstra Quentina Matsysa (1485-1530). Verjetno med najbolj znanimi slikami tega umetnika, ki je ustvarjal v času, ko je v severnoevropskih deželah vel duh krščanskega humanizma in reformacije, je Groteskna ženska, ki jo obiskovalci Narodne galerije v Londonu pogosto navedejo kot najljubšo sliko galerije. V njegovem opusu najdemo seveda tudi poleg del s tipično moralizirajočo tematiko tudi vrsto slik s sakralno motiviko, med katere sodi t. i. Bradfordov Kristus, eno zgodnejših in kvalitetnejših slikarjevih del. Delo mer 30 krat 38 centimetrov naj bi nastalo okoli leta 1505, poroča Times Online.

Polovici znova združeni
Strokovnjaki so ugotovili, da gre za fragment dela, ki je nekoč vključeval še Marijo, na pol pa naj bi ga pred več kot stoletjem razrezal pohlepen trgovec z umetninami, ki je upal, da bo tako v žep spravil podvojen dobiček.

V londonski Narodni galeriji sta polovici znova postavljeni druga ob drugo in bosta tako namenjeni nadaljnjim študijam, umetnostni zgodovinarji pa upajo, da jih bodo z restavratorskim delom nekoč znova združili v skupno delo.

Namesto Van Dyka Quentin Matsys
Skupina strokovnjakov se je v cerkev sv. Trojice v Bradford-on-Avon odpravila, potem ko je oko enega izmed njih ujela slika, za katero je domneval, da bi bila lahko Van Dyckova. Ko je okrepljen s kolegi prišel preverit na hitro pripisano atribucijo, so ugotovili, da gre za kopijo iz 18. stoletja, a obisk cerkvice kljub temu ni bil zaman. Ob manjši sliki s Kristusovo podobo so takoj navdušeno zavpili 'to je Quentin Matsys'.

Potem ko je natančnejše preučevanje slike pokazalo, da je bila naslikana na dveh horizontalnih tablah, se je restavratorka Kiffy Stainer-Hutchins spomnila, da je nekoč že videla Matsysovo podobo Marije, ki je bila prav tako naslikana na dveh ploščah. In ni se motila, Marija je trenutno del zbirke Fitzwilliam Lady Juliet Tadgell.

Dolga leta skrita v župnijski cerkvici
Če izvzamemo škodo, ki je nastala ob ločitvi podob, je Kristusova podoba v izvrstnem stanju, saj se je za razliko od svoje druge polovice izognila neprimerni restavraciji, le lazura je nekoliko porjavela. V omenjeni cerkvici je slika visela vse, odkar jo je v 40. letih 20. stoletja tja obesil lokalni posestnik.