Jirí Kylián slovi kot eden najboljših koreografov zadnjih 30 let, ki je bistveno prispeval k razvoju sodobnega plesa. Foto: EPA
Jirí Kylián slovi kot eden najboljših koreografov zadnjih 30 let, ki je bistveno prispeval k razvoju sodobnega plesa. Foto: EPA
Martha Graham Dance Company
V koreografijah Jiríja Kyliána številni vidijo sledi plesa slovite pionirske skupine na področju sodobnega plesa Martha Graham Dance Company. Foto: Martha Graham Dance Company

Za šestega nagrajenca festivala, ki ga organizira ustanova La Biennale di Venezia, je Kyliána predlagal direktor festivala brazilski plesalec Ismael Ivo. Dolgoletni koreograf ansambla Nederlands Dans Theater navdušuje s koreografijami, ki so klasične v strukturi, moderne v načinu gibanja telesa in katere zaznamuje nenehna evolucija estetske forme. Kylián že 30 let slovi kot koreograf, ki ključno prispeva k razvoju plesne tehnike in koreografije.
Večno iskanje helenistične lepote
O sebi Jirí Kylián pravi, da je predvsem iskalec lepote in pozitivne energije. Obe sta medsebojno tesno povezani oziroma ne moreta ena brez druge, brez njiju pa tudi ni dobre baletne predstave. Jirí Kylián verjame v univerzalno lepoto, katero po svojih besedah išče v vsakem posamezniku, v vsakem plesalcu, katerega sreča. "Verjamem, da je identifikacija te lepote, te pozitivnosti, moja dolžnost," pravi Kylián, ki obenem poudari, da lepota, o kateri vedno znova govori, ni lepota v pomenu, ki so ga besedi lepota pripisovali stari Grki klasičnega obdobja antične grčije. Veliko bolj gre tukaj za helenistični prikaz lepote, ki lepo išče tudi v nenavadnih, celo disharmoničnih rečeh in pojavih.
Niti klasika niti sodobnost
Disharmonija je tisto, kar Kyliánu številni očitajo. Koreografije diplomanta praškega konzervatorija, ki je šolanje nadaljeval na ugedni britanski kraljevi baletni šoli (Royal Ballet School), namreč za številne niso ne 'tič ne miš'. Nekatere kritike namreč zelo moti Kyliánovo drzno mešanje klasične in moderne plesne govorice, oziroma kot je nekoč zapisal sodelavec revije New York Magazine, naj bi šlo za sicer lepo, a konceptualno nekoliko sporno mešanje klasičnega baleta z 'grahameskno' (izraz se navezuje na Martho Graham, eno izmed pionirk modernega plesa) govorico.
Lepota že, a brez sporočilnosti
Prvi veliki uspeh je Jirí Kylián dosegel leta 1978, ko je mednarodno plesno javnost navdušil s predstavo Sinfonietta na glasbo svojega rojaka Leosa Janaceka. To je bila ena prvih koreografij, ki jih je Kylián ustvaril za nizozemsko skupino Nederlands Dans Theater, s katero sodeluje že vse od leta 1973 in za katero je do danes ustvaril približno 50 produkcij. Prepoznavnost si je Kylián sicer izgradil predvsem od sredine osemdesetih naprej, ko je začel razvijati svoj značilni abstraktni in nadrealistični ples, kateremu nihče ne odreka lepote, zato pa mnogi namigujejo, da gre za vsebinsko in sporočilno precej prazen ples.
Sporočilno reven ples ali ne, z njim je Jirí Kylián zaslovel kot eden najbolj prepoznavnih sodobnih koreografov, čigar predstave so zares prikaz lepote telesa in gibanja. Najbolj znamenite Kyliánove koreografije, kjer se izraža tako imenovani čisti ples, v katerem ima gibanje telesa prednost pred glasbo oziroma zadnje včasih celo ne potrebuje, so No More Play (1988), Falling Angels (1989), Sweet Dreams, Sarabande (1990), Petit Mort (1991), As If I Never Been, No Sleep Till Dawn (1992), Whereabouts Unknown (1993) Tiger Lily, Double You (1994), Arcimboldo, Bella Figura (1995), Tears of Laughter (1996), Wings of Wax (1997), A Way A Lone, One of a Kind, Indigo Rose (1998), Half Past, Doux Mensonges (1999), Arcimboldo 2000, Click-Pause-Silence (2000), Birth-day (2001), 27’52”, Claude Pascal and When Time takes Time (2002), Far too close in Last Touch (2003), Sleepless (2004) in Toss of a Dice (2005).
Polona Balantič






Jirí Kylián je nekoč izjavil: Zagotovo verjamem v univerzalno lepoto, katero nenehno iščem v vsaki osebi, v vsakem plesalcu, kajti vsak od nas nosi v svojih prsih ta plamen, to barvo, ta sijaj, ki predstavlja univerzalno lepoto. Verjamem, da je moja dolžnost, da identificiram to lepoto, to pozitivnost. Vendar naj bo jasno, da tega koncepta ne pojmujem v smislu 'klasičnega' grškega ideala, ampak v 'helenističnem' pomenu besede lepota, kateri lepote ne razume kot kakonične popolnosti, ampak lepoto včasih najde tudi v skrivenčenih in očitno disharmoničnih rečeh, ki se potem v opazovalcu preoblikujejo v čustva. Foto: EPA
Jirí Kylián je eden tistih, ki skušajo dokazati, da plesalci po štiridesetem niso 'za odmet'. Zato je ustanovil skupino Nederlands Dans Theater III, katere člani so plesalci, starejši od 40 let. Foto: EPA
Čeprav je Jirí Kylián stalni sodelavec nizozemskega ansambla Nederlands Dans Theater, je sodeloval tudi s pariško opero, njegove koreografije pa so med drugim izvajali tudi v milanski operi Scala. Foto: EPA
Jiríju Kyliánu bodo nagrado za življenjsko delo podelili 17. junija med mednarodnim festivalom sodobnega plesa. Takrat bo Kylián nasledil lansko lavreatko, nemško koerografinjo sodobnega plesa Pino Bausch. Foto: EPA