Mirjam Kalin se v zadnjem času ne more pritoževati, da zanjo ni velikih vlog. Po vlogi Dulcineje v Don Kihotu bo sedaj zaigrala še v glavni vlogi Samsona in Dalile. Foto: SNG Opera in balet Ljubljana
Mirjam Kalin se v zadnjem času ne more pritoževati, da zanjo ni velikih vlog. Po vlogi Dulcineje v Don Kihotu bo sedaj zaigrala še v glavni vlogi Samsona in Dalile. Foto: SNG Opera in balet Ljubljana
Jose Carreras v Samsonu in Dalili
Opera Samson in Dalila je postala velika uspešnica že ob svojem krstu v Weimarju. Foto: EPA

V preteklost so se vrnili le za nekaj več kot stoletje in na oder postavili opero Samson in Dalila francoskega skladatelja Camilla Saint-Saensa. Koncertna izvedba predstave, v kateri imata glavni vlogi Badri Maisuradze, dramski tenor gledališča Bolšoj, in slovenska altistka Mirjam Kalin, je bila premierno na sporedu v Cankarjevem domu.



Pod vtisom kolonizacije eksotičnih dežel
Opera Camilla Saint-Saensa je bila premierno izvedena v Weimarju, in sicer leta 1877. Že samo ob pogledu na letnico krsten izvedbe in ob popolnemn nepoznavanju vsebine, bi smeli ugibati, da je dogajanje postavljeno v "eksotične" dežele. Zadnja desetletja 19. stoletja so bila namreč obdobje, ko so bile v modi opere, ki so se odvijale v Afriki ali na Bližnjem vzhodu ali pa so v njih nastopali liki - še posebej ženske -, ki so pripadale "primitivnim" kulturam. Primeri tovrstnih oper sta med drugim Bizetova Carmen in Verdijeva Aida.

Glasba reši problem preprostega zapleta
Saint-Saensova opera je že ob praizvedbi v "nemških Atenah" doživela izjemen uspeh. Enega od svojih najbolj uspešnih del je Camille Saint-Saens sprav zasnoval kot oratorij in prav zares so partituro pogosto izvajali kot oratorij. Opera Samson in Dalila je namreč izredno primerna za koncertno izvedbo, saj so njena glavne odlike izvrstne arije, dueti in zbori ter barvita orkestracija. Skladatelj je namreč pravzaprav skoraj moral ustvariti razgibano in privlačno glasbo. Vsebina je namreč precej preprosta in ravno s stopnjevanjem glasbene napetosti je Saint-Saens uspel delu dati močan dramski poudarek.

Omeniti velja še to, da gre del zaslug za to nastanek odlične saint-Saensove opere tudi avstrijskemu skladatelju Franzu Lisztu. Ta seveda svojemu stanovskemu kolegu ni pomagal zapisovati not, ga je par pri delu spodbujal in podpiral, saj je verjel v uspeh opere.