Scenaristi muzikala Eltona Johna in Tima Rica so temeljito preobtazili zgodbo izvirne Aide. Foto: Festival Ljubljana
Scenaristi muzikala Eltona Johna in Tima Rica so temeljito preobtazili zgodbo izvirne Aide. Foto: Festival Ljubljana
Zgodba muzikala Aida bi se lahko odvila prav povsod. Egipt kot mesto dogajanja je sotal le zaradi navezave na Verdijevo Aido. Foto: Festival Ljubljana
Bojevnik in nesrečni ljubimec Radames se zoperstavi očetovi volji. Foto: Festival Ljubljana
Elton John
Aida je drugi muzikal Eltona Johna. Prvi je bil Levji kralj. Foto: EPA

Ko je Elton John skupaj s Timom Ricom napisal svojo različico znamenite Verdijeve opere, je namreč like, ki so bili v izvirniku nosilci močnega političnega sporočila, preobrazil v osebe, katerih prevladujoča značilnost je vpletenost v ljubezenski trikotnik. Kako se je Johnu posrečilo pisanje muzikala, smo lahko preverili v ljubljanskih Križankah, kjer je 'prenovljeno' Aido predstavilo Zagrebško mestno gledališče Komedija. Produkcija - še ena predstava se obeta 20. julija ob 21.00) je nastala v režiji Dore Ruždjak Podolski.

Preobrazba tragične junakinje Aide
Avtorji nove Aide, Linda Wollverton, Robert Falls in David Henry, niso spremenili le težišča sporočila zgodbe, pač pa so temu primerno prilagodili tudi karakterje oseb. Posebej glavnih ženskih likov. Amneris (odigra jo Daniejal Pintarić), ki je ključna točka ljubezenskega trikotnika, postane v novi Aidi kar nekoliko plehka, površna in raznežena ženska, ki se po spoznanju, da je žrtev nesrečne ljubezni, preobrazi v nesrečno zaljubljenko.

Ljubezen, ki je družba ne prizna
'Krivda' za Amnerisino nesrečo pripada Aidi (Renata Sabljak). Ta je namreč tista, v katero se zaljubi ponosen, hraber in nežen Radames (Đani Stipaničev). Sicer magnet za ženske, se radames sprva sploh ne zanima za ženske, a njegov lik se skozi opero razvija. Vojskovodja, ki se je po očetovi želji oženi z Amneris, kasneje postane izrazito avtonomna osebnos in končno se odloči za ljubezen z Aido. Njuna ljubezen, ki nasprotuje družbenim konvencijam - Aida je namreč pripadnica sovražnega nubijskega ljudstva -, pa v tem času ni možna, zato podobno kot Tristan in Isolda propadeta.

Rock 'globalizira' Aido
Giuseppe Verdi je v partituri za Aido izrazil britanske in francoske imperialistične težnje v 19. stoletju. Z odločitvijo za vnos univerzalne govorice rocka v svojo Aido, pa je Elton John muzikal razbremenil pripadnosti določenemu družbeno-poltičnemu okolju. Zgodba sicer ohrani izvirni spor med Nubijci in Egipčani pa tudi glasba ima še vedno pridih eksotike, a te ne bi mogli opredeliti kot značilno za katero koli od obravnavanih etničnih skupin. Sporočilo muzikala Eltona Johna namreč teži k univerzalnosti. To je ljubezenska zgodba, ki se lahko zgodi kjer koli. To še podkrepi Johnova vključitev prvin reaggeja, gospela in countryja, ki omogoči zasnovo zelo različnih kulis, na katerih se odvije zgodba.

Proti 2000. uprizoritvi
Premierna uprizoritev muzikala Aida je bila marca 2000 v New Yorku, kjer je potekala tudi podelitev gledaliških nagrad tony, na kateri je produkcija osvojila štiri kipce. Do danes so muzikal uprizorili že več kot 1850-krat. V ljubljanski postavitvi, ki bo pripomogla k temu, da bo muzikal kmalu doživel svojo 2.000. ponovitev, se bodo igralci 'zavrteli' na sceni Iva Knezovića, ki je zasnoval tudi luč. Kostume je oblikovala Mirjana Zagorec, ki je morda pri delu nekoliko upoštevala tudi gibe, ki jih je v koreografijo vključil Igor Barberić.

Zagrebško mestno gledališče Komedija od leta 1950, ko je bilo ustanovljeno kot naslednik Zagrebškega dramskega gledališča in gledališča Kerempuh, v hrvaško prestolnico zanaša nekoliko bolj lahkotno in zabavno gledališče. Na repertoarju hiše se namreč znajdejo predvsem operete, komične opere in muzikali, od leta 1975 pa tudi rock in pop opere.