Katharina Wagner se kot režiserka Mojstrov pevcev nürnberških prvič 'dejavno' predstavlja v Bayreuthu. Foto: EPA
Katharina Wagner se kot režiserka Mojstrov pevcev nürnberških prvič 'dejavno' predstavlja v Bayreuthu. Foto: EPA
Richard Wagner: Siegfried
Tudi letos si bo mogoče ogledati celotno tetralogijo Nibelunški prstan. Foto: EPA
Richard Wagner: Parsifal
Svojo interpretacijo zadnje Wagnerjeve opere Parsifal predstavlja nemški kontroverzni režiser Christoph Schlingensief. Foto: EPA
Richard Wagner: Siegfried
Poznavalci opere menijo, da festival v Bayreuthu od leta 2001, ko so na spored začeli uvrščati tudi bolj drzne predstave, doživlja preporod. Foto: EPA

29-letna prapravnukinja Richarda Wagnerja je predstavila opero Mojstri pevci nürnberški, katere krstna izvedba je bila ravno v Bayreuthu. To je bilo leta 1888, od tedaj pa so v dvorani Festspielhaus postavili še deset različic najljubše opere Adolfa Hitlerja. Poleg opere, ki jo prežemata antisemitizem ter ideja o rasni čistosti in svetosti nemške umetnosti in rase, bodo izvedli še vse opere tetralogije Nibelunški prstan ter operi Parsifal in Tannhäuser. Na programu je 30 različnih produkcij.

Tri pretendentke na stolček Wolfganga Wagnerja
Postavitev Katharine Wagner z nestrpnostjo pričakuje vsa nemška javnost, ki se zanima za festival v Bayreuthu in za upravljanje z zapuščino Richarda Wagnerja. Že skoraj deset let namreč domišljijo razvnemajo ugibanja, kdo bo od 87-letnega Wolfganga Wagnerja prevzel vodenje festivala v Bayreuthu. Kandidatke so predvsem tri in v zadnjih dveh letih se kot pretendentko za stolček najpogosteje omenja ravno Katharino, občasno pa tudi njeno sestro Evo Wagner - Pasquier.

Pred sedmimi leti je bilo drugače. Tedaj so se vsi ozirali za Katharinino sestrično Nike Wagner, ki je takrat skupaj z Elmarjem Weingartnom predložila zelo korenit načrt preporoditve festivala. Kmalu se je na to 'pustolovščino' pozabilo in danes se - tako poroča časopis Frankfurter Allgemeine Zeitung - zdi, da bodo o tem, kdo bo prevzel vodenje festivala, odločale predvsem osebne težnje.

Starokopitni konservativec naj se umakne
Ni jih malo, ki menijo, da bi se moral ostareli pater familias čim prej umakniti. Dolga leta je bil namreč festival v Bayreuthu v zatonu, slovel je predvsem kot valilnica zelo 'postanih' in dolgočasnih postavitev. In številne od njih je 'zamesil' ravno Wolfgang Wagner. Premikati se je začelo šele leta 2001, ko se je Wolfgang Wagner - pogosto so ga označevali kot starokopitnega frankovskega konservativca - odločil možnost za nastop ponuditi tudi nekaterim režiserjem bolj radikalnih misli.

Tvegano vabilo kritiziranemu Tankredu Dorstu
Poleg Katharine Wagner bo osrednja osebnost tokratnega festivala režiser Tankred Dorst. Na sporedu bo namreč njegova vizija tetralogije Nibelunški prstan - sestavljajo jo opere Rensko zlato, Valkira, Siegfried in Somrak bogov - in ravno ta vizija nemških kritikov ob predstavitvi v lanski sezoni ni navdušila. Zato pa ima več možnosti, da požanje navdušene režiser Christoph Schlingensief, ki ga imenujejo tudi veliki provokator in 'politični mislec' nemškega teatra. Schlingensief se je v Bayreuthu sicer že predstavil. To je bilo leta 2004, ko je na oder Festspielhausa postavil zadnjo Wagnerjevo opero Parsifal. S to produkcijo se predstavlja tudi tokrat.

Zadnja točka repertoarja pa je Wagnerjeva romantična opera Tannhäuser. Opera, v katere libretu je Wagner povezal germansko legendo o pevcu in pesniku Tannhäuserju ter legendo o pevskem tekmovanju na gradu Wartburg, spada v Wagnerjevo srednje ustvarjalno obdobje, v katerem je spisal še operi Leteči Holandec in Lohengrin. Teh dveh oper na sporedu letošnjega festivala ni, zapišemo pa naj še, da bo festival 28. avgusta sklenila šesta izvedba produkcije Katharine Wagner.

Polona Balantič