Domačin Christian Stückl ima že 20 let vlogo umetniškega direktorja in režiserja pasijonskih iger v Oberammergauu. Foto: Oberammergau Passionsspiele
Domačin Christian Stückl ima že 20 let vlogo umetniškega direktorja in režiserja pasijonskih iger v Oberammergauu. Foto: Oberammergau Passionsspiele
Pasijonske igre v Oberammergauu
Meščani Oberammergaua so odločili, da sme Jezus živeti nekaj ur več kot običajno. Tudi če bodo zato gostinci zaslužili nekaj manj. Foto: Oberammergau Passionsspiele
6. postaja pasjona
Vsaka nova uprozoritev oberammergauskega pasijona je tudi izziv za scenografe, ki si skušajo vsakič izmisliti nekoliko drugačno podobo postaj pasijona. Foto: Oberammergau Passionsspiele

Predstavo, pri pripravi katere sodeluje velik del prebivalstva Oberammergaua, kot izraz zahvale Bogu, ki je mesto obvaroval pred kugo, uprizarjajo vsakih deset let. Naslednja izvedba bo leta 2010, v mestu pa je že zavladal nemir. Poteka razprava, kdaj sme umreti Jezus. Režiser Christian Stückl si je tokrat zaželel, da bi Jezus umrl ponoči, gostinci pa so vztrajali pri tradiciji. Jezus naj umre popoldne, tako je bolje za posel.

Jezus naj živi nekaj ur več
Odločili so meščani: 64,25 odstotka vseh z glasovalno pravico je podprlo Stücklovo reformo. Režiser je ob novici, da bodo smeli Jezusa na križ pribiti šele pozno ponoči, izjavil: "Sedaj moram in smem naprej razvijati svoj načrt. Zares sem vesel." Stückl je po poročanju časopisa Die Welt svojo odločitev za to, da se predstava zavleče v noč, utemeljil s tem, da bo lahko le tako zares učinkovito uporabil svetlobne učinke, ki jih želi vpeljati v kulturni dogodek z eno najdaljših tradicij.

Gledalci naj čim prej zasedejo gostinske klopi
Če smo popolnoma iskreni, predstava zaradi Stücklove inovacije ne bo niti malo bolj zgodovinsko verodostojna. Vendar pa oberammergauski pasijon že dolgo ni več predstava, katere namen bi bil kar najbolj pravoverno prikazovati zgodovinska dejstva, povezana z izvorom krščanstva. Veliko bolj gre za velik šov, ki v mesto prižene množice. In te množice so zares velike. 100 uprizoritev, kolikor jih je na sporedu vsako jubilejno leto, si ogleda kar okoli pol milijona gledalcev, ki po ogledu predstave seveda zavijejo v bližnjo gostilno ali pivnico. Prej kot se predstava konča, prej jedci in pivci zasedejo svoja mesta na gostinskih klopeh. To pa je tudi kleč "punta" gostincev in hotelirjev.

Vendar je argument kulture tokrat prevladal nad argumentom posla in Stückl, sicer domačin, lahko nadaljuje s svojimi reformami. Christianu Stücklu so vlogo vodje uprozarjanja Kristusovega trpljenja v Oberammergauu zaupali leta 1987 in Stückl je kmalu dal vedeti, da se ne misli "zabubiti" v tradiciji. Pri svoji prvi uprizoritvi pasijona leta 1990 se je še nekoliko zadrževal, leta 2000 pa je predstavil dodobra reformirano različico igre. Mestnih mož pa s tem očitno ni razočaral, saj je tudi občinski svet odobril Stücklove načrte.

Dve petini prebivalcev stopi na oder
Kako zelo so domačini navezani na svoj pasijon in kako zelo si prizadevajo za ohranjanje tradicije pove dejstvo, da ima kraj le nekaj več kot 5.000 prebivalcev, pri pripravah na pasijon in pri njegovi izvedbi pa jih sodeluije več kot 2.000. Tisti, ki se odločijo za sodelovanje, morajo biti pripravljeni na trdo delo. Uprizoritve so namreč na sporedu kar pet mesecev, priprave nanje pa zahtevajo tudi več mesecev. Oberammergauski pasijon je zares velik šov; zgodbo o trpljenju in smrti Jezusa Kristusa namreč prekinjajo (oziroma spremljajo) glasbene točke in tako imenovane tableaux vivants. Slednje najpogosteje prevajamo kar kot "žive slike". Gre za bolj ali manj statične prizore določenih motivov, v katerih sodelujejo skrbno oblečeni igralci - slika je namreč tista, ki mora povedati vse. Oberammergauski pasijon spremljajo tableaux vivants, ki prikazujejo starozavezne prizore.