V 18. in 19. stoletju so se dodelave donkihotovske snovi za baletni oder vrstile kar ena za drugo. Najpomembnejša postavitev, ki se je v bolj ali manj enaki obliki ohranila vse do danes, je bila v Vélikem gledališču v Moskvi leta 1869. Ustvarila sta jo libretist in koreograf Marius Ivanovič Petipa ter skladatelj Ludwig Minkus. Foto: SNG Opera in balet
V 18. in 19. stoletju so se dodelave donkihotovske snovi za baletni oder vrstile kar ena za drugo. Najpomembnejša postavitev, ki se je v bolj ali manj enaki obliki ohranila vse do danes, je bila v Vélikem gledališču v Moskvi leta 1869. Ustvarila sta jo libretist in koreograf Marius Ivanovič Petipa ter skladatelj Ludwig Minkus. Foto: SNG Opera in balet
Don Kihot
Glavne osebe v baletu je Minkus označil s karakterističnim motivom: omembe vreden je pompozni in hkrati otožni ton don Kihota ter komična polka, ki zaznamuje Sanča. Foto: SNG Opera in balet
Don Kihot
Gonilo zgodbe sta don Kihot in njegov oproda Sančo Pansa, poleg njiju pa špansko vzdušje ustvarjajo Mercedes, Espada, markiz Gamache, Kitrine prijateljice, Basilova prijatelja, toreadorji, cigani ter mnogi drugi. Foto: SNG Opera in balet Ljubljana

Po operi Don Kihot, ki jo je nemški režiser Thomas Schulte-Michels postavil na oder Cankarjevega doma, so pri SNG Opera in balet Ljubljana predstavili še balet o vitezu iz Manče. Koreografijo in režijo predstave v treh dejanjih, ki je zaživela na odru Gospodarskega razstavišča, so zaupali Dinku Bogdaniču.

Bo tokrat Kihot osvojil Dulcinejo?
Bogdanič želi v svoji predstavi Don Kihota, ki v nespretnih rokah iz večnega literarnega mita hitro zdrsne v zlizan kliše, predstaviti nestereotipno. "Prepričanje, da vsak človek išče svoj vzor, idealno in usodno ljubezen, je moja režijska, koreografska in vsebinska razlaga oziroma scenska projekcija Minkusovega Don Kihota," je zapisal. Don Kihot se v tej verziji ne pojavi zgolj kot komična figura, pač pa kot oseba, ki jo gre spoštovati - je romantik, ki potuje skozi balet in išče svoj ideal. Dulcineja, rdeča nit zgodbe, se pojavi "točno takšna, kot si jo Don Kihot predstavlja". Glavni junak jo na določeni razdalji zvesto spremlja, kar pomeni, da tudi za njiju obstaja upanje.

Na ramenih velikanov
Don Kihot, ki v klasičnem baletnem repertoarju velja za enega najbolj zahtevnih, je bil v Bogdaničevi koreografiji na odru ljubljanske opere in baleta prvič predstavljen v sezoni leta 1994, leto kasneje so ga umestili tudi v repertoar zagrebškega Hrvaškega narodnega gledališča (HNK), kjer si ga je bilo mogoče ogledati še pred kratkim. V predstavi je ostal Bogdanič zvest tako glasbi Alojzija Ludvika Minkusa kot koreografiji Mariusa Ivanoviča Petipaja, moža, ki je leta 1869 postavil še danes najslovitejšega baletnega Kihota.

Viteza iz Manče je na premieri plesal Tomaž Rode, vlogo sluge Sanča Panse Iulian Ermalai, v vlogi lepe Dulcineje pa se je predstavila Regina Križaj Babačič. Dirigiral je Davor Krnjak. Ta zasedba se bo na reprizah izmenjavala z ekipo, v kateri so Cristian Popovici kot Don Kihot, Alexandru Barbu (Sančo Pansa), Olga Andreeva kot Dulcineja ter dirigent Marko Gašperšič. Za scenografijo je poskrbel Andrej Stražišar, kostume sta zasnovali Diana Kosec Bourek in Ika Škomrlj. V predstavi sta poleg baletnih solistov nastopila solo zbor in zbor SNG Opera in balet Ljubljana.