Več kot mesec dni po premieri v ruski javnosti zaradi novega Jevgenija Onjegina še vedno vrši: eni ga ljubijo, drugi sovražijo. Foto:
Več kot mesec dni po premieri v ruski javnosti zaradi novega Jevgenija Onjegina še vedno vrši: eni ga ljubijo, drugi sovražijo. Foto:
Galina Višnevska
Galina Višnevska je bila zvezda Bolšoj teatra do leta 1974, ko je morala z možem, čelistom Mstislavom Rostopovičem, zapustiti Sovjetsko zvezo. Prijateljevala je tudi z Aleksandrom Solženicinom.
Bolšoj teater
Bolšoj teater je zadnje čase zelo kontroverzna ustanova. Lani so se pred njim utaborili protestniki, ki so zahtevali umik opere, ki je nastala po predlogi romana Vladimirja Sorokina, češ da so njegova dela pornografska. Foto: EPA

Slovita sopranistka Galina Višnevska je tako razjarjena nad novo produkcijo klasične opere Jevgenij Onjegin, da je od samega razburjenja praznovanje svojega 80. rojstnega dneva iz Bolšoj teatra, ki je "zakrivil" Onjegina", prestavila v koncertno dvorano Čajkovskega. "Nikoli več ne bom prestopila praga Bolšoj teatra," se je po premieri Jevgenija Onjegina v intervjuju za časopis Večernjaja Moskva zaklinjala Višnevska. "Pravzaprav po tem, kar sem videla, še kar nekaj časa ne bom šla v opero."

Režiser, ki si upa
In kaj je divo tako razkačilo? Novega Onjegina je na oder pripeljal mladi Dmitri Černjakov, ki je pri 36-letih že kar nekajkrat opozoril nase: Wagnerjevo opero Tristan in Izolda je postavil na ozadje razkošnega hotela in celo podmornice, Verdijevo Aido pa je prestavil v vojno območje, ki še najbolj spominja na Balkan v devetdesetih ali pa morda na Čečenijo.

Jevgenij Onjegin Čajkovskega je od nekdaj veljal za zelo statično opero in Černjakov je to upošteval; celo predstavo se kulisa zamenja samo enkrat. Najprej gledalce postavi v ambient, ki spominja na ambient zapete aristokratske družbe 19. stoletja, nato pa v kričeče rdeč prostor z belo mizo, ki po mnenju nekaterih namiguje na novodobni sloj ruskih nouveaux riches.

Jevgenij pa ja ne preživi?!
Že pred premiero je ruska javnost ugibala, kakšna presenečenja jim pripravlja kontroverzni režiser. In res so bili presenečeni vsaj tisti, ki poznajo Puškinov roman v verzih, na katerega se je opiral Čajkovski. Puškinov Jevgenij življenje izgubi v dvoboju s prijateljem Lenskim, s katerim se spopadeta zaradi ženske. Novodobnega junaka doleti bolj prozaična usoda: preživi, Lenski pa umre v pijanskem barskem pretepu.

Strasti se kar ne pomirijo
Več kot mesec dni po premieri je Višnevska še vedno razkačena: "To je huliganstvo. Nihče nima pravice, da bi potvarjal delo genija. Ko nekdo lahko maliči skladbo in si izmišlja situacije, ki jih v izvirnem delu sploh ni, smo šli predaleč." Sama se počuti tako osebno vpletena prav zato, ker je bila prav vloga Larine v Jevgeniju Onjeginu pred leti tista, ki je iz nje naredila zvezdo.

Dejanja namesto besed
Bolšoj teater se je odzval precej zgovorno: namesto odpovedane proslave rojstnega dne je na spored uvrstil še eno izvedbo Jevgenija Onjegina, za katero so bile karte v hipu razprodane.