Ellin sin pripoveduje materino tragično življenjsko zgodbo. Njen pogled na lastno življenje je kot pogled otroka, ki se svetu okrog sebe čudi, smeje, joče in se nanj jezi. Foto: Cankarjev dom/Žiga Koritnik
Ellin sin pripoveduje materino tragično življenjsko zgodbo. Njen pogled na lastno življenje je kot pogled otroka, ki se svetu okrog sebe čudi, smeje, joče in se nanj jezi. Foto: Cankarjev dom/Žiga Koritnik
Herbert Achternbusch
Čeprav eden najplodovitejših nemških umetnikov zadnjih 40 let, je bavarski pisatelj, dramatik, režiser, igralec in slikar Herbert Achternbusch širši javnosti neznan - verjetno tudi zato, ker kategorično zavrača vsakršno druženje v organizacije, bodisi literarne, filmske, politične ali kake druge. Tako samo oblikuje naslovnice svojih knjig, režira in igra v vseh svojih filmih, zavrača pa tudi konvencije, kakršne so številčenje strani v knjigah ter slovnična pravila. Foto: GEO

V dvorani Duše Počkaj v Cankarjevem domu je bila premiera predstave Ella, dramskega prvenca sicer zelo plodovitega, a še vedno precej obskurnega nemškega režiserja Herberta Achternbuscha v režiji Primoža Ekarta. V vlogi Elle, ženske, ki se je rodila v svet, v katerem nima nobenih možnosti, bo nastopila legendarna slovenska igralka Štefka Drolc. Ponovitvi predstave bosta v petek in soboto, 10. in 11. oktobra.

Nema priča lastnega življenja
Ellino življenjsko zgodbo pripoveduje Jožef, njen odrasli nezakonski sin, Ella je navzoča le kot nema priča. Sin pripoveduje o njenem očetu, ki jo je brez milosti pretepal, jo dal poročiti z živinskim trgovcem, o življenju pri moževi družini, kjer se je pretepanje nadaljevalo, o tem, kako so ji vzeli otroka in jo vrgli na cesto, o številnih moških, ki so jo zlorabljali, otroku, ki ga je rodila, pa so ji ga vzeli, pa o drugem, ki je umrl po porodu, ker je bila okužena s sifilisom. Ellina pot skozi zapore, bolnišnice, sanatorije in psihiatrične ustanove se konča v sestrinem kurniku.

Slovenski prevod Achternbuscheve drame si je Ekart sposodil od Edvarda Milerja, režiserja prve slovenske uprizoritve te predstave. Ko je besedilo prebral, je odkril, da "je tudi po vsem tem času zgodba o Elli, ženski, ki jo je zlorabljal, kdor in kadar se mu je zahotelo, še vedno močna in pretresljiva in tudi danes, ali pa danes še prav posebej, vredna uprizoritve".

Predstava, ki ostane s teboj
Na slovenskih odrih je bila Ella torej prvič uprizorjena pred več kot 20 leti, v eksperimentalnem gledališču Glej, z Alešem Valičem in Aljo Tkačevo v glavnih vlogah. Ekart se spominja, da se ga je omenjena uprizoritev kot študenta igre prvega letnika močno dotaknila. "Podobe iz te uprizoritve so ostale v mojem spominu nenavadno jasno," je dejal.

Ella je nekakšno nadaljevanje pripovedi, ki jo je igralec Ekart začel z uprizoritvijo zgodbe Charlotte von Mahlsdorf v predstavi Poročena s seboj. Tam glavna junakinja Charlotte (transvestit, ki ga skoraj uničita nacizem tretjega rajha in totalitarizem Vzhodne Nemčije), Ella pa se zlomi in umakne v svet neprisotnosti in teme.