Spektakel, nad katerim se ne bi pritoževale niti nikoli zadovoljne kronane glave. Foto: Cankarjev dom
Spektakel, nad katerim se ne bi pritoževale niti nikoli zadovoljne kronane glave. Foto: Cankarjev dom
Kraljevi flamski balet: Carju v veselje
Potovanje skozi razvoj plesnega giba. Foto: Cankarjev dom
Kraljevi flamski balet: Carju v veselje
Nad Forsythovimi koreografskimi prijemi bi baletni puristi, ki prisegajo na strogo sledenje baletni klasiki, seveda vihali nos. Foto: Cankarjev dom
Kraljevi flamski balet: Carju v veselje
Postmodernizem še ni preživet. Vsaj v plesu ne. Foto: Cankarjev dom

Šestdeset plesalcev je "po diktatu" koreografa Williama Forsytha zaplesalo dvorni ples, klasični balet in se podalo celo na za baletnika mejno področje sodobnega plesa. Balet Carju v veselje v Cankarjevem domu pravzaprav ni podal nobene koherentne fabule. Kljub temu pa predstava zaradi posrečenega konglomerata spektakularnih točk in sprehajanja med različnimi plesnimi slogi velja za enega vrhuncev postmodernega plesa.

Beethovnov uvodni takt
Tako kot ples je tudi glasba "begala" med preteklostjo in sedanjostjo. V prvi točki Potemkins Unterschrift (Potemkinov podpis), v kateri je William Forstythe strnil celotno zgodovino umetnosti in baleta od renesanse naprej, nas najprej "zadene" val glasbe Ludwiga van Beethovna, kmalu pa se premaknemo v prostor, katerega zvočno dimenzijo obvladujejo kompozicije sodobnih skladateljev Thoma Willensa, Leslieja Stucka in Evee Crossman-Hecht. Poznavalci svetovne plesne scene morda še posebej nestrpno pričakujejo drugo točko z naslovom In the Middle, Somewhat Elevated (V sredini, nekoliko privzdignjeno). To delo je Forsythe napisal posebej za prizorišče pariške opere, v mednarodnih plesnih krogih pa mu je prineslo veliko slave.

Tretji del Maison de Mezzo-Prezzo se nanaša na razpad omikane družbe, ki ga je zakrivil tudi vzpon množične kulturne produkcije. Na odru se je odvijala "razprodaja kulturne dediščine", ki jo je zapečatilo udrihanje kladiva na dražbi. Proti koncu predstave se je komična razsežnost stopnjevala. Bongo Bongo Nageela je tako absurdna komična točka o srednješolkah, sklep večera pa je prinesla ekstatična točka Mr Pnut Goes to the Top. Izvedbo vseh petih tematskih sklopov so plesalci ponovili še naslednji dan.

Darilo za zvestobo
Balet Carju v veselje je sad dolgoletnega sodelovanja med ameriškim koreografom Williamom Forsythom ter balerino in sedanjo umetniško voditeljico Kraljevega flamskega baleta Kathryn Bennets. Bennetsova je 15 let tesno sodelovala s Forsythom in ga kot interpretka vodilnih vlog v nekaterih njegovih koreografijah nikoli ni razočarala. Zato se je eden najprodornejših koreografov zadnjih dveh desetletij tudi odločil, ravno njeni baletni ekipi ponuditi celovečerni balet Carju v veselje. Prva izvedba predstave po produkciji frankfurtskega baleta pred mnogo leti je bila eden največjih podvigov Kraljevega flamskega baleta, ki si je tudi s pomočjo Forsythove predstave utrdil sloves odličnega baletnega ansambla.

Najbolj izpostavljena šesterica
Čeprav je uspeh predstave odvisen od dela celotne šestdeseterice plesalcev, pa velja še posebej izpostaviti imena glavnih solistov, ki nosijo glavno breme. William Forsythe je to odgovorno nalogo zaupal Akiju Saitu, Ninonu Neytu, Alainu Honorezu, Prittu Kripsonu, Giuseppeju Noceri in Wimu Vanlessenu. Pri oblikovanju postavitve so sodelovali še Kathryn Bennetts, Glenn Tuggle, Helen Pickett, Alan Barnes, David Kern in Ana Roman, kostumi so delo Ferial Simon, scenografijo pa je oblikoval Michael Simon.

Vse se je začelo s pralučjo
Da bi se zavedeli pomena gostovanja predstave Carju v veselje v Ljubljani, se je treba zazreti v zgodovino kariere Williama Forsytha. Leta 1949 v New Yorku rojeni Forsythe se je po študiju baleta pridružil stuttgartskemu baletu, že tedaj pa ga je zanimal tudi sodobni plesni izraz. V sebi je začutil tudi potrebo po lastnem ustvarjanju, zato se je kmalu po predstavitvi svoje prve koreografije Urlicht (Praluč) leta 1976 odločil za pot samostojnega umetnika.

Do izteka prve polovice osemdesetih je postalo ime William Forsythe sinonim za provokativne in pogosto celo šokantne predstave, Forsythe pa je ustvaril tudi povsem prepoznaven koreografski slog. Njegov slog zaznamujejo koreografski oprelomi in pospešitve ritma. Po sodelovanju sa številnimi vodilnimi baletnimi hišami, je leta 2005 Forsythe ustanovil svojo skupino The Forsythe Company. Ustvarjanje z majhno skupino naj bi Forsythu omogočilo izvedbo drznih projektov, ki jih v "uradni ustanovi" ni mogoče udejaniti.