Milena Morača se je preizkusila v najbolj tragičnih likih klasične operne literature, kot so Violetta v Verdijevi Traviati, Lucija v Donizettijevi Luciji Lammermoorski in Jenufa v istoimenski Janačkovi operi. Foto: SNG Opera in balet Ljubljana
Milena Morača se je preizkusila v najbolj tragičnih likih klasične operne literature, kot so Violetta v Verdijevi Traviati, Lucija v Donizettijevi Luciji Lammermoorski in Jenufa v istoimenski Janačkovi operi. Foto: SNG Opera in balet Ljubljana
Verdi je na oder postavil propadlo pariško kurtizano Violetto, ki jo prevzema čista in nesebična ljubezen. Violetta je arhetip ženske, ki ji meje svobode postavlja le ljubezen. Foto: SNG Opera in balet Ljubljana
Da je La Traviata večna zgodba, dokazuje tudi to, da so si dele zapleta sposodili tudi scenaristi filma Moulin Rouge. Foto: SNG opera in balet Ljubljana

Ljubljanski operni ansambel je Verdijevo uspešnico Traviata (v okviru t. i. zlatega decembra) uprizoril na Gospodarskem razstavišču. Treba je omeniti, da ni običajno, da bi se sopranistke, potem ko so odpele številne dramske vloge, spet sklenile krog in se vrnile k vlogi, ki je zaznamovala začetek njihove kariere. Mileni Morači se bosta na odru Marmorne dvorane pridružila Sergej Kiselev kot gost v vlogi Alfreda in Marko Kobal v vlogi Germonta, dirigiral pa bo Loris Voltolini.

Drama padle kurtizane
La Traviata spada med tiste operne mojstrovine, ki so nastale v enem zamahu, saj jo je skladatelj uglasbil v mesecu in pol. Libreto je napisal pesnik Francesco Maria Piave in je priredba romana Dama s kamelijami francoskega pisatelja Alexandra Dumasa. Verdi je na oder postavil propadlo pariško kurtizano Violetto, polno čiste in nesebične ljubezni do Alfreda, ki pa ji nasprotuje Alfredov oče Germont.

Petnajsta različica pri nas
Čeprav Traviata danes zavzema mesto med najbolj priljubljenimi operami in je sinonim za čudovite melodije, je konservativno občinstvo beneškega gledališča La Fenice krstno uprizoritev leta 1853 izžvižgalo. Uspeh ji je prinesla šele uprizoritev leto pozneje v manjšem gledališču San Benedetto. Na Slovenskem je Traviato prvič uprizoril nemški igralski ansambel leta 1867 v Deželnem gledališču v Ljubljani. Na odru ljubljanske Opere je doživela že petnajst različnih režij, tokratna je delo režiserja Lutza Hochstraateja, ki se je naslonil predvsem na psihološko poglabljanje likov, na njihovo intimno bolečino in na kritiko družbenih razmer.

Dolg seznam dosežkov
Repertoar Milene Morača obsega vloge, ki zahtevajo ekstremne koloraturne višine, kot je Kraljica noči v Mozartovi operi Čarobna piščal, pa tudi take, ki so napisane za visoki mezzosopran, kot je vloga Skladatelja v Straussovi Ariadni na Naksosu. Poje tudi najzahtevnejše "primadonske" vloge, kot so Bellinijeva Norma, Verdijeva Abigaille v operi Nabucco ali Puccinijeva Čo-čo-san v Madame Butterfly.