Thomas Schulte-Michels danes velja za enega najbolj prodornih režiserjev srednje generacije v nemškem kulturnem prostoru. Foto: HNK
Thomas Schulte-Michels danes velja za enega najbolj prodornih režiserjev srednje generacije v nemškem kulturnem prostoru. Foto: HNK
Skice za kostume za Don Kihota
Skice kostumov za razkošno predstavo so delo Renate Schmitzer. Foto: SNG Opera in balet
Mlini na veter
Boj z mlini na veter simbolizira usodo posameznika, ki se sreča z omejitvami resničnega sveta.
Mirjam Kalin
Ravno v vlogi Dulcineje (igra jo Mirjam Kalin) je temeljna razlika med opero in predlogo, saj je libreto iz zanemarjene dekle, ki jo v Cervantesovem romanu opeva nori španski vitez, ustvaril privlačen odrski lik lepotice iz mesa in krvi. Foto: Festival Ljubljana
Premiera Don Kihota

SNG Opera in balet Ljubljana je v sodelovanju s Cankarjevim domom premierno uprizorila novo operno predstavo v petih dejanjih, Don Kihota Julesa Masseneta. Opero, ki se naslanja na roman Miguela de Cervantesa o vitezu iz Manče, je režiral Thomas Schulte-Michels. "V globaliziranem svetu tekmovalnosti, kjer je vsak korak narejen v imenu dobička ali koristne prednosti, je tolažilno srečati donkihotovsko osebnost, pa četudi obstaja le v literaturi ali opernem delu," je o režijskem konceptu predstave, ki se bo odvijala v francoskem jeziku in s slovenskimi nadnapisi, dejal režiser.

Romantični ideali na preizkušnji
Massenetova glasbena predloga za opero je poznoromantična, čeprav je nastala na začetku 20. stoletja. Skladatelj je skušal ustvariti okolje, v katerem bi ideja o dobroti, plemenitosti in ljubezni zaživela bolj plastično in aktualno.

Opero Don Kihot so v ljubljanski operno-baletni hiši inscenirali že štirikrat, prvič leta 1938; z režiserjem Schulte-Michelsom tokrat sodelujejo drugič, leta 2003 je namreč sodeloval pri postavitvi Gounodovega Fausta.

Krepko skrajšana epopeja
V ospredju nove produkcije je znana trojica, plemeniti vitez Don Kihot, njegov prizemljeni oproda Sančo Pansa in privlačna Dulcineja, v Kihotovih očeh plemenita dama, v resnici pa preprosta mlekarica. V predstavi je izpostavljenih nekaj antologijskih trenutkov, kot so borba z mlini na veter, spopad z razbojniki in sklepni prizor junakove smrti, ki predstavljajo glasbene vrhunce opere, predvsem pa kažejo na Massenetovo čisto glasbeno govorico brez vsiljenih dramskih učinkov.

V vlogi viteza iz Manče sta nastopila Konstantin Gorny in Victor Garcia Sierra, vlogo sluge Sanča Panse sta odpela Saša Čano in Luiz Molz, vlogo lepe Dulcineje pa Mirjam Kalin in Ekaterina Metlova. Ker pa v zimskem času v zasedbi kosi bolezen, bosta vsaj prvo predstavo Victor Garcia Sierra in Saša Čano izpustila.

Tudi za scenografijo je poskrbel Schulte-Michels, kostume je pripravila Renate Schmitzer, koreografija pa je delo Norberta Steinwarza. V predstavi so se pojavili tudi drugi pevci, baletni solisti, operni in baletni solo zbor, operni in baletni zbor ter orkester SNG Opera in balet Ljubljana.

"Faustovski" znanec
Režiser Thomas Schulte-Michels, rojen v Strasbourgu, je med letoma 1966 in 1972 v Bonnu študiral germanistiko, zgodovino, filozofijo in gledališko umetnost. Najprej se je uveljavil kot režiser dramskih uprizoritev v gledališčih v Bonnu, Krefeldu, Dortmundu, Mainzu in Stuttgartu, po letu 1986 pa tudi v Hamburgu in drugih nemških mestih. Pripravil je uprizoritve številnih dramskih in opernih predstav v Švici, Nemčiji, Avstriji, na Hrvaškem in v Sloveniji.

Dvojna doza idealizma
Asketskega viteza Don Kihota in njegovega spremljevalca so radi upodabljali likovniki, za navdih pa je bil tudi skladateljem. V Ljubljani bo februarja na Gospodarskem razstavišču, prav tako v produkciji ljubljanske operno-baletne hiše, na sporedu še premiera baletne različice Don Kihota, pod katero se podpisuje skladatelj Ludwig Minkus, v režiji in koreografiji Dinka Bogdaniča.

Premiera Don Kihota