Slovenke na Godota še niso čakale. Foto: SNG Nova Gorica
Slovenke na Godota še niso čakale. Foto: SNG Nova Gorica
Samuell Beckett
Samuell Beckett je režiserjem odvzel ustvarjalno svobodo.
Čakajoč Godota
Bosta kdaj dočakala?

To se je zgodilo gledališču L'Agenzia Teatrale D'Arborio iz Toskane, ki so ga pravni zastopniki zapuščine dramatika Samuela Becketta po postavitvi svobodnejše interpretacije slovite igre Čakajoč Godota tožili zaradi maličenja Beckettove duhovne zapuščine.

Morda bo nastala celo igra o "pravnih" luknjah
Ustanova je tokrat zmagala. Njenemu odvetniku je sodišče v Rimu uspelo prepričati, da bi prepoved produkcije pomenila kršitev državljanskih svoboščin, ki zapovedujejo enakopravnost moških in žensk. Iznajdljivi odvetnik je v navodilih za postavitev tragične komedije Čakajoč Godota našel še eno "luknjo". Beckett je namreč zapisal, da če prvotno izbrani igralci ne morejo nadaljevati igranja vloge, lahko režiser izbere nove. Nikjer pa ni napisal, da morajo biti tudi nadomestni igralci moški. In ravno to se je zgodilo v primeru gledališča iz kraja Pontedera v idilični toskanski pokrajini. Dvojčici Luisa in Silvia Pasello sta "vskočili" po odpovedi moških.

Pravzaprav nista ženski
Zelo zanimivo pa bi bilo videti Beckettov odziv na še eno utemeljitev predstavnikov gledališča. Ti so namreč posebej poudarili, da sestri Pasello niti ne poskušata odigrati ženskih različic likov, temveč da nastopita kot prava moška. Tudi oblečeni in naličeni sta po moško. Saj sta le "v skrajni sili" nadomestili moške, ki so odpovedali. A pretvarjanje igralk, da so moški, bi utegnilo Samuela Becketta še bolj razburiti kot odkrito priznanje, da je režiser pač zaradi poskusa, razlikovati se od "neinovativnih povprečnežev", ustvaril povsem svojo igro Čalkajoč na Godota.

Kaj pa zamenjava pravnikov?
Varuhi zapuščine Samuella Becketta sicer zelo nedosledno opravljajo svoje delo. Vsaj enkrat so žensko različico drame Čakajoč na Godota uprizorili tudi na Irskem, v Beckettovi domovini. Ko je tako Nora Connolly na oder gledališča Taboo Theater poslala Vladimir(o) in Estragon(o), ni prejela prav nobenega sodnega poziva. Zelo zanimiv je bil protest Beckettovih pravnikov proti produkciji ustanove Garrick Theatre.

Samuel Beckett je v opombah k igri zapisal, da naj eden od (anti)junakov ves čas stopica gor in dol po ozkem pasu odra. Igralko (tudi tokrat je bila ženska) pa je režiser poslal na pohod okoli dvorane. To je bilo sicer povsem v skladu z navodili, saj je igralka še vedno hodila po ozkem pasu, vendar pa so mogočni pravniki - ki jim sicer ni uspelo preprečiti ponovitev predstave na Irskem - preprečili gostovanje produkcije v Parizu.

Proti umetniški svobodi
Pravno varovanje Beckettove zapuščine velja za enega najbolj strogih nadzorov nad delom katerega od dramatikov. Pravniki prav pikolovsko iščejo morebitne deviacije od izvirnega besedila. To je bila tudi volja Samuela Becketta, ki ni želel, da bi pretirano ambniciozni režiserji sprevrgli prvotno sporočilo njegovih del. Tudi zato je s svojimi poznimi deli ustvaril skoraj statične gledališke podobe, pri katerih je bil prav vsak gib igralcev del sporočila in ga režiserji preprosti ne morejo odstraniti ali zamenjati z drugim.