Lasje so v času prvih prizoritev burili duhove v ZDA zaradi 'eksplicitnega' jezika, golote in 'nespoštljivega' odnosa do ameriške zastave. Foto: New York Times
Lasje so v času prvih prizoritev burili duhove v ZDA zaradi 'eksplicitnega' jezika, golote in 'nespoštljivega' odnosa do ameriške zastave. Foto: New York Times
Lasje (1979)
V Formanovem filmu Lasje (1979) se mladi hipiji zbirajo v newyorškem Centralnem parku, kjer se odvije več ključnih prizorov filma. V priloženem videoposnetku spodaj si oglejte filmski izvedbi pesmi Aquarius in Let The Sunshine.
Lasje
Muzikal je v glasbenem gledališču oral ledino, saj je pomagal definirati žanr rockmuzikala in se je ponašal z rasno raznoliko zasedbo. Foto: New York Times

Tokrat režira Kokan Mladenović, koreografira Mojca Horvat, na odru pa je naenkrat tudi do 50 interpretov. Premiera se je že odvila, v četrtek pa sledi galapremiera.

Nastopili so nekateri najbolj priljubljeni gledališki, filmski in televizijski igralci, kot so Sergej Trifunović, Branislav Trifunović, Gordan Kičić, Jelena Gavrilović, Katarina Žutić, Ivan Jevtović, Dara Džokić, Gorica Popović, Tatjana Bošković, Feđa Stojanović, Nenad Ćirić, Mladen Andrejević ter, kot piše na domači spletni strani teatra, najboljši mladi igralci, plesalci in pevci iz Srbije.

Glas mlade generacije
Muzikal, ki so ga podpisali James Rado, Gerome Ragni in Galt MacDermot, je zaznamoval življenje celotne tedanje generacije. "Kdor je imel nekaj več kot dvajset let, kdor je poslušal rock'n'roll, ideale ljubezni, miru in razumevanja pa je sprejel za svoje, ta je Lase doživljal kot glasnika nove dobe, kot svoj lastni glas. Upor proti vojni, lažni morali in izmišljenim družbenim vrednotam je ustvaril jasno parolo - svobodno in sproščeno ljubezen," so o bližnji premieri zapisali v Ateljeju 212.

Pesmi o ljubezni, strpnosti, solidarnosti, upora proti globalni urejenosti sveta, proti nesmiselnim vojnam, nepravičnosti ohranjajo svojo nespremenljivo moč in pomen. Tudi danes predstavljajo glas mlade generacije, ki si želi izbojevati neko drugo, novo dobo.

Upor proti vojni in konservativni Ameriki
Lasje so bili stranski proizvod hipijevske kontrakulture in seksualne revolucije 60. let, številne pesmi iz muzikala pa so postale himne gibanja za mir, ki je nasprotovalo vietnamski vojni. Uporaba "eksplicitnega" jezika, prikaz uživanja prepovedanih mamil in odprto obravnavanje spolnosti, "nespoštljivost" do ameriške zastave in prizori golote so v ZDA sprožili veliko kontroverznosti. Muzikal je v glasbenem gledališču oral ledino, saj je pomagal opredeliti žanr rockmuzikala in se je ponašal z rasno raznoliko zasedbo, občinstvo pa se je v zadnjem prizoru lahko celo pridružilo igralcem na odru.

Zgodba muzikala se vrti okrog "plemena", skupine politično aktivnih dolgolasih hipijev iz "dobe vodnarja" (v popularni kulturi je pojem nekakšen sinonim za hipijevska gibanja in new age 60. in 70. let, besedilo prve pesmi muzikala Lasje pa gre "To je zora dobe vodnarja"), ki živijo v New Yorku in se upirajo vpoklicu v vietnamsko vojno. Claude, njegov dobri prijatelj Berger, njuna sostanovalka Sheila in drugi prijatelji se trudijo uravnovesiti svoja mlada življenja, ljubezen in seksualno revolucijo, hkrati pa se boriti proti vojni in proti svojim konzervativnim staršem in družbi. Claude se mora na koncu odločiti, ali se bo uprl vpoklicu v vojsko po zgledu prijateljev, ali pa bo zapustil svoja pacifistična načela in tvegal življenje v Vietnamu ...

Predstavo so na Broadwayju prvič uprizorili aprila leta 1968, sledilo je kar 1.750 ponovitev. Sledile so uprizoritve po vsem svetu, najuspešnejša je bila londonska predstava s skoraj 2.000 ponovitvami.

Leta 1979 je muzikal Lasje na filmska platna prenesel režiser Miloš Forman, za koreografijo je poskrbela Twyla Tharp. Film je bil nominiran za zlati globus za najboljši film, Treat Williams v vlogi Bergerja pa za zlati globus za novinca leta.

Še osem februarskih repriz
Atelje 212, od svojega nastanka usmerjen v avantgardno, raziskovalno in moderno gledališče, je torej v sezoni, katere rdeča nit je Revolucija, pod vodstvom režiserja Kokana Mladenovića ustvarilo svoje Lase ob vrhunski koreografiji Mojce Horvat, "najboljše koreografinje na Balkanu", kot jo promovirajo, ter z glasbenimi aranžmaji skupine Vroom in Milana Nedeljkovića, scenografijo Marije Kalabić in v kostumih Maje Mirković.

Februarja bo v Beogradu na sporedu še osem repriz - 5., 6., 7., 24., 25., 26., 27. in 28. februarja. Vstopnica za četrtkovo gala premiero velja 10.000 dinarjev (100 evrov). Z nakupom te vstopnice bo lahko gledalec do konca sezone lahko kupoval vstopnice za vse predstave Ateljeja 212 po 212 dinarjev (2,14 evra).