Hans Holbein je svoja umetniška 'zmagoslavja' doživel v Baslu in Londonu, kjer je postal slikar Henrika VIII., čigar podoba, kakršno danes poznamo, je ravno Holbeinovo delo. Foto: Wikipedia
Hans Holbein je svoja umetniška 'zmagoslavja' doživel v Baslu in Londonu, kjer je postal slikar Henrika VIII., čigar podoba, kakršno danes poznamo, je ravno Holbeinovo delo. Foto: Wikipedia
Hans Holbein
Hans Holbein ml. je zaslužen, da si danes lažje predstavljamo pomembne osebe angleške zgodovine v času Henrika VIII., od samega kralja do najvidnejših humanističnih avtorjev, kot je na primer Thomas More. Na sliki Portret Thomasa Mora, 1527 (New York, The Frick Collection). Foto: Wikipedia
Holbein, Ambasadorja, detajl
Detajl znamenite Holbeinove slike Ambasadorja. Lutnja s strgano struno nas opozarja na minljivost. Foto: Wikipedia
Hans Holbein
Risba in končni portret Richarda Southwella, 1536 (Windsor, Kraljeva zbirka in Firenze, Uffizi). Pripravljalna risba in portret jasno kažeta, kako natančno in celovito je bilo Holbeinovo dojemanje že preden se je lotil končnega dela. Kljub nekaterim poznejšim popravkom je že na sami risbi zajel detajle - od padca svetlobe in senčenja obraza do brazgotine na vratu. Richard Southwell je bil eden najbolj preračunljivih in izdajalskih članov dvora Henrika VIII. Foto: Wikipedia
Hans Holbein
Potem ko je Holbein okoli leta 1536 naslikal ta portret Henirka VIII., si je za nekaj časa zagovotil varno mesto na dvoru, kralj pa mu je zaupal tudi portrete potencialnih žena. Slikarjevo priljubljenost je nato zamajal zavajajoč portret Ane Klevske. Foto: Wikipedia

Ravno neposredni realizem, ki je sijajno zajel tako poteze kot sam značaj portretirancev, je tako navduševal sodobnike Hansa Holbeina ml., ki ga danes poznamo predvsem po portretih, s katerimi je dal 'uradno' podobo angleškemu kralju Henriku VIII. in številnim drugim osebam, ki so igrale pomembno vlogo v zgodovini Tudorjev.
A čas, ko je Holbein naslikal portret kralja, ki se je v zgodovino zapisal predvsem kot tisti, ki je dokončno ločil angleško Cerkev od Rima, in tisti, ki je dal obglavit dve od svojih šestih žena, je bilo pravzaprav zadnje obdobje slikarjeve kariere.
Delovno življenje Hansa Holbeina, ki se je rodil v Augsburgu leta 1497 ali 1498, delimo nekako v štiri obdobja. Med letoma 1515 in 1526 je deloval v Baslu in Lucernu, naslednji dve leti nato v Londonu, za tem pa se za štiri leta vrni v Basel. V Londonu je znova bival in ustvarjal od leta 1532, dve leti pozneje pa je njegovo življenje prekinila kuga.
Vsestranski umetnik
Hans Holbein je poznal številne veljake svojega časa, a iz njihovih pisem težko razberemo kaj več kot le omembe, da so ga imeli za 'čudovitega umetnika'. Čeprav ga danes najbolj poznamo kot portretista, je bil vsestranski mojster, ki je ustvarjal različne motive v različnih tehnikah; ukvarjal se je s slikanim steklom, lesorezi, stenskim in knjižnim slikarstvom.
Prvi slikarski koraki in poroka
Hans je bil sin Hansa Holbeina st., vodilnega umetnika svojega časa v južnih nemških deželah. A če je bil oče še zapisan gotski natančnosti in ornamentiranosti, je zgodnje učenje mlajšega slikarja v Augsburgu zbudilo pozornost za dosežke italijanske renesanse, ki so od Dürerjevih potovanj vztrajno prodirali tudi na sever. Leta 1519 mu je umrl brat Ambrosius, prav tako slikar, in še isto leto je postal Hans član baselskega slikarskega ceha, po vsej verjetnosti pa prevzel tudi bratovo delavnico. Približno v tistem času se je poročil z Elsbeth Schmidt.
Med severno in južno renesanso
Kljub mladosti so ga hitro sprejeli v baselske humanistične kroge, svoj smisel za humor in razumevanje Erazmove ironije pa je že leta 1515 pokazal v ilustracijah na marginah Erazmovega dela Stultitiae Laus. Sicer pa kažejo Holbeinova zgodnja dela vpliv Dürerja, Grünewalda in Hansa Baldunga Griena, v zgodnjih 20. letih 16. stoletja pa je že dosegel pravo ravnotežje med severom in jugom.
Prijatelj znamenitih humanistov
Izjemno produktivno obdobje njegove kariere je sredi 20. let prekinilo burno dogajanje, povezano z reformacijo. Slikarstvo z religiozno tematiko je zbujalo neodobravanje in Holbein si je delo poiskal v Angliji, izbiro dežele pa mu je verjetno priporočil sam Erazem. Portrete tega znamenitega humanista je ustvarila vrsta umetnikov tistega časa, na primer Dürer in Quentin Massys, a možakarja si danes težko predstavljamo, ne da bi pomislili na Holbeinovo podobo, ki ga je v študijskem okolju ujel z vsem njegovim smislom za ironijo in humor ter resnostjo. Holbeinovi portreti Erazma so nekakšen poklon in slavljenje najvišjega učenjaka, sledijo pa dediščini podob učenjakov v delovnem okolju, kot na primer najpogostejše upodobljena sv. Hieronim in sv. Avguštin.
"Tvoj slikar, najdražji Erazem, je čudovit človek; a bojim se, da mu Anglija ne bo predstavljala takšnega navdiha, kot je upal. Vendar se bom potrudil po najboljših močeh, da mu ne bo povsem neplodna," je More zapisal prijatelju, potem ko je Holbein leta 1526 prispel v Anglijo in se pri tem zavedal pomanjkanja tradicije portretnega slikarstva na Otoku. Prav zdaj sicer uničen monumentalni portret družine Thomasa Mora, ki je poosebljala pomen prave humanistične izobraženosti, je eno Holbeinovih najpomembnejših del prvega obdobja v Angliji.
Na dvoru Henrika VIII.
Leta 1532, ko se je znova vrnil v Anglijo, je bila ta povsem drugačna, kot pred štirimi leti, ko jo je zapustil. Slikar se je umaknil pred reformacijo v Baslu in prispel v Anglijo na robu revolucije. To je bil čas vladanja Henrika VIII., njegove želje, da se poroči z Anne Boleyn in loči od Katarine Aragonske ter s tem povezanega preloma z Rimom.

Tu pridemo počasi do obdobja, v katerem je Holbein ustvaril celo serijo kraljevih portretov. Gre za podobe obrazov, zajetih z neverjetno natančnostjo in realizmom, z vsako gubo okrog oči, a hkrati vsem dostojanstvom in veličino, ki gre portretirancu. Njihova draperija pa se spreminja v pravo 'preprogo' vzorcev, ki ni upodobljena z nič manj natančno potezo. Telesa prenehajo zavzemati prostor, in postajajo vse bolj shematizirana, poudarek na dekorativnem detajlu pa spreminja portrete v prave ikone.
Tako s Henrikovimi portreti kot podobami drugih sodobnikov tistega časa je uspel Holbein ujeti atmosfero celotnega dvora Tudorjev v enem najbolj vihravih obdobij angleške zgodovine. Ohranila se je vrsta slik mož in žena, ki so obdajali Henrika VIII., pa tudi kup risb različnih sodobnikov. Gre za 85 risb možakarjev, ki so igrali pomembno vlogo v zgodovini Tudorjev, a tu so tudi podobe zdravnikov, služabnic, vojaških poveljnikov, pesnikov in drugih oseb. Pomemben sklop risb danes hranijo v Kraljevi knjižnici v Windsor Castle, ki je verjetno ostal Holbeinov studio vse do njegove smrti leta 1543.










Kristusovo telo v grobnici, 1521 (Basel, Öffentliche Kunstsammlung). To je verjetno Holbeinovo najbolj presenetljivo, udarno delo. Odmev na vzor 21 let starejše obravnave istega motiva italijanskega mojstra Mantegna je vsekakor nespregledljiv. Delo je bilo verjetno zamišljeno kot predelava oltarja, na kar nakazuje sam format in pogled gledalca na Jezusovo telo. Nad podobo so se vzpenjali angeli z Arma Christi, predmeti Jezusovega pasijona. Naturalistično upodobljeno truplo gledalca nedvomno šokira in toliko 'glasneje' opozori na Jezusovo trpljenje in smrt ter na čudežno vstajenje, s katero je preseženo življenje razkroju podvrženega tuzemskega telesa.
Detajl dela Kristusovo telo v grobnici. Foto: EPA
Umetnikova družina, 1528, (Basel Öffentliche Kunstsammljung). Gre za eno Holbeinovih najbolj ganljivih del, ki spodbudi k razmišljanju, kakšen je bil umetnikov odnos do žene. Ravno v tistem trenutku sta zakonca štiri leta živela oddaljena drug od drugega, Elsbeth pa je sama skrbela za otroke. Od vseh slikarjevih portretov je to čustveno najbolj izpovedno, zlasti ko pogledamo trpeč pogled matere in otožne obraze otrok, polnih pričakovanja. Kompozicija kaže naslon na italijansko tradicijo upodabljanja Marije z Jezusom in Janezom Krstnikom, kar daje celotni podobi še dodaten poudarek.
Portret Erazma Rotterdamskega, 1523, (Pariz, Louvre). Eden največjih severnoevropskih humanistov tistega časa je tukaj upodobljen nekoliko drugače, kot ga poznamo z drugih portretov. Običajno je predstavljen v značilnem tričetrtinskem zasuku, Holbein pa si je zamislil pogled na učenjaka, ki mu lahko zremo izza ramena na potek peresa na papirju. Kot smo že omenili, so učenjake upodabljali običajno v študijskem prostoru, kjer so številni predmeti jasno pripovedovali o njihovem delu, zdaj pa imamo pred seboj intimnejši izrez humanista, zatopljenega v delo.
Ambasadorja, 1533, (London, Narodna galerija). Ambiciozno delo predstavlja celopostavna portreta praktično naravne velikosti francoskega ambasadorja v Londonu Jeana de Dintevilla in lavaurskega škofa Georgesa de Selveja. Med njima sta dve polici, polni predmetov, ki govorijo o njunem poznavanju znanosti, religije in umetnosti. Na prvi pogled gre torej za portret dveh možakarjev, polnih ambicij in znanja, a komaj opazen detajl v spodnjem delu slike nas spomni na minljivost, na smrt. 'Zmazek', ki deluje kot del vzorca preproge se namreč ob pravem kotu razkrije kot lobanja, ki jo je umetnik s 'popačeno' perspektivo spretno skril na sliko. Na smrt in minljivost opozarjajo tudi drugi detajli na sliki, kot na primer razpelo v zgornjem levem kotu, lobanja na broški Dintevillove kape in lutnja s strgano struno. Gre torej za slavljene človekovega znanja in moči in hkrati opozorilo o krhkosti in minljivosti. Foto: Wikipedia
Portret Georga Gisza iz Danziga (danes Gdansk), 1532 (Berlin, Staatliche Museum). Portretiranca hanzeatskega trgovca je Holbein v nasprotju s starejšimi portreti, ki so se izogibali očesnemu stiku, zazrl neposredno proti gledalcu. Ime portretiranca je napisano na steni na levi strani, kjer je zapisan tudi njegov moto: 'Ni užitka brez obžalovanja'. Velja opozoriti še na Holbeinovo sijajno obvladovanje upodabljanja vaze s cvetlicami in vodo, kar je verjetno slikar nalašč dodal, da bi morebitnim potencialnim naročnikom dokazal svoje mojstrstvo. Foto: Wikipedia
Portret Jane Seymour, 1537 (Dunaj, Umetnostnozgodovinski muzej). Dvorski portret Jane Seymour je dekorativen, upodobljenka deluje skoraj kot kraljica na igralni karti in ne kaže več osebnosti. Na tem portretu se je Holbein vrnil k linearnemu razporejanju oblik. Portretiranka je bila tretja žena Hernika VIII. Kmalu po poroki leta 1536 mu je rodila težko pričakovanega sina, bodočega Edvarda VI., a je kmalu po porodu umrla. Foto: Wikipedia
Portret Ane Klevske, okoli 1539 (Pariz, Louvre). Kmalu po smrti Jane je začel Henrik ob pomoči Cromwella iskati novo ženo, poroka, ki bi kralju politično koristila, njena lepota pa ugajala njegovemu očesu. Holbeinu je naročil, da se odpravi po deželah stare celine in naslika vse potencialne kandidatke. Ana je postala Henrikova četrta žena, vendar le za šest mesecev v letu 1540. Kralj ni bil navdušen nad njenim videzom (tudi sam slikar je očitno posvetil več pozornosti njenemu oblačilu kot samim obraznim potezam), zakon pa so tako kmalu sporazumno razveljavili. Ana je s zajetno preživnino preživela tako kralja kot obe njegovi naslednji ženi. Holbein je padel v kraljevo nemilost in ni več prejemal večjih naročil.
Portret Kristine Danske, 1538 (London, Narodna galerija). Kristina, ovdovela milanska vojvodinja, je bila prva Henrikova ženitna ponudba, ki jo je naslikal Holbein v Bruslju. Ta slika je rezultat njegovega obiska, slikarju pa je portretiranka za risbo pozirala le tri ure. Henriku upodobljenka ni bila pogodu, pogajanja o poroki so torej padla v vodo, kot že rečeno, pa se je pozneje odločil za Ano Klevsko. Foto: Wikipedia