Mozaik v kožnih barvah, ki pri kipu nadomešča obraz, spominja tako na osumljence kot žrtve zločinov, katerih anonimnost na tan način varujejo mediji. Foto: Reuters
Mozaik v kožnih barvah, ki pri kipu nadomešča obraz, spominja tako na osumljence kot žrtve zločinov, katerih anonimnost na tan način varujejo mediji. Foto: Reuters

Kip? Verjetno bi mu lahko rekli božično darilo. V tem prazničnem času je kaj lahko pozabiti resnični pomen krščanstva - laži, korupcijo, zlorabo.

Banksy
Banksy: Cardinal Sin (2011)
Podobno kot njegova najnovejša stvaritev je tudi Banksy sam "mož brez obraza" - kljub številnim prizadevanjem v to smer ni namreč še nikomur uspelo dokončno razkriti njegove identitete. Foto: Reuters
Banksy v Bristolu
Ena odmevnejših Banksyjevih 'intervencij' se je zgodila l. 2006, ko je v Disneyland pretihotapil lutko v pajacu zapornika iz Guantanama in jo postavil pod enega izmed najbolj priljubljenih vlakcev. Slikal je po zloglasni izraelski 'separacijski pregradi' med Jeruzalemom in Betlehemom, najbolj pa najbrž v kolektivnem spominu še vedno ostaja njegovo tihotapljenje slik v štiri najpomembnejše newyorške muzeje umetnosti (kar v treh ustanovah je minilo več dni, preden so ugotovili, da je njihova zbirka 'bogatejša', denimo, za portret kolonialnega admirala s pločevinko razpršila v roki).

Cardinal Sin (Kardinal Greh oz. Smrtni greh) je doprsni kip z odrezanim obrazom, namesto katerega ima nameščene neposlikane kopalniške ploščice; kip je Banksyjev odgovor na škandale v povezavi z otroškimi zlorabami, ki pretresajo Katoliško cerkev. "Nikoli nisem povsem prepričan, kdo si zasluži biti postavljen na piedestal in kdo bi moral biti pod njim zmečkan," je v izjavi za javnost zapisal Banksy.

Nova pridobitev galerije Walker Art v Liverpoolu je "izposoja za nedoločen čas"; na ogled je poleg verske umetnosti 17. stoletja. "Rad imam čisto vse v povezavi s to galerijo - stare mojstre, sodobno umetnost, nesramno natakarico v kavarni. In ko sem izvedel še, da jo je gospod Walker zgradil z denarjem od proizvodnje piva, je postala moja najljubša galerija," piše Banksy.

Kopalniške 'kahlice' namesto obraza ustvarjajo nekakšen "pikseliziran" učinek; Cardinal Sin je replika kipov 18. stoletja, sobo pa si deli tako z doprsnim kipom seviljskega nadškofa, ki ga je leta 1673 izdelal španski baročni mojster Murillo, kot z Rubensovim platnom. O njegovi težnji pa avtor pravi sledeče: "Kip? Verjetno bi mu lahko rekli božično darilo. V tem prazničnem času je kaj lahko pozabiti resnični pomen krščanstva - laži, korupcijo, zlorabo."

Direktor galerij pod okriljem narodnega muzeja Liverpool Reyahn King je za BBC povedal, da je Banksy sam pristopil s ponudbo za sodelovanje, a je zahteval, da se njegovo delo razstavi tam, kjer je zdaj na ogled. "Kip ima zelo jasno sporočilo," je njegovo mnenje. "Ko vidiš, da so bile na odžagan obraz nalepljene ploščice, v trenutku dobiš asociacijo na zamegljene slike osumljencev zločinov, kakršne vidiš na poročilih ali v časopisih."

Naloga umetnosti je, da izziva
"Zame je pomembno to, da bodo ob pogledu na Banksyjev kip obiskovalci morda natančneje pogledali tudi druge slike v galeriji in skušali najti manj očitna sporočila, ki so jih umetniki skrili v svoje ustvarjanje." Ob tem King poudarja še, da galerija ni imela nobenih pomislekov, ali naj Banksyjev kip razstavi ali ne. "Od nekdaj smo razstavljali sporno umetnost in imamo eksponate, ki so v času nastanka veljali za sporne. Del umetniškega izročila je, da dajemo na ogled umetnost, ki ljudi izziva."

Cerkev neupravičeno na udaru?
Najnovejši Banksyjev podvig je seveda že naletel tudi na negativne odzive. Oglasila se je, denimo, posvetna katoliška organizacija Pro Ecclesia et Pontifice, ki je mnenja, da se gre z obsojanjem Cerkve predaleč. "Da se je kaj takega sploh zgodilo, je grozen škandal, toda v resnici samo zelo majhen delež katoliških duhovnikov zlorablja otroke in od medijev je nepošteno, da tega ne izpostavijo. Ko muslimanski terorist podstavi bombo, ki ubije ogromno ljudi, nam vsakič povedo, da to gibanje zajema samo zelo majhen del pripadnikov islama, ki ne predstavljajo velike večine. Kje je podobno opozorilo za katoliške duhovnike? Zakaj britanska javnost sliši samo polovico zgodbe? Dejstvo je, da je majhen otrok varnejši v Katoliški cerkvi kot v kateri koli drugi instituciji, vključno z vrtci in šolami."

Ulični umetnik, ki je doma tudi v galerijah
Seveda tokrat ni prvič, da kako Banksyjevo delo visi v muzeju: večina se še spominja "potegavščin", s katerimi je v največje svetovne muzeje pretihotapil svoje slike in čakal, kdaj jih bodo odkrili. Celo v Louvru je poleg da Vincijevega izvirnika za kratek čas visela Banksyjeva reinterpretacija Mone Lize.
Leta 2009 je šel še en korak naprej: v rodnem Bristolu je "zavzel" Mestni muzej in večino od stotih artefaktov, ki sodijo v muzejsko stalno zbirko, začasno nadomestil s svojimi - med njimi so bili tudi napol pogorel sladoledni tovornjaček, slika notranjosti parlamenta, na kateri so poslanci zamenjani s šimpanzi, in "reinterpretacije" klasičnih grških kipov, opremljene z nakupovalnimi vrečkami in iPodi.

Eden izmed ključnih eksponatov razstave, ki se je izkazala za najbolj obiskano v 190-letni zgodovini muzeja in je v njegovo blagajno prinesla 15 milijonov funtov, je bil tudi Pink Angel, mavčna replika kipa angela iz 19. stoletja, ki je bil popackan z rožnato barvo, na glavi pa je imel poveznjeno vedro. Rožnatega angela je Banksy po zaprtju razstave muzeju podaril - podobno kot razstavo, za katero je dobil en funt honorarja.

Kip? Verjetno bi mu lahko rekli božično darilo. V tem prazničnem času je kaj lahko pozabiti resnični pomen krščanstva - laži, korupcijo, zlorabo.

Banksy