V teh termah so se, v zameno za ne prav veliko denarja, zbirali predvsem mornarji, ki so se po dolgem času vrnili na trdna tla - o tem priča že umestitev kopališča na začetek ulice, ki je vodila do pristanišča. Foto: ANSA
V teh termah so se, v zameno za ne prav veliko denarja, zbirali predvsem mornarji, ki so se po dolgem času vrnili na trdna tla - o tem priča že umestitev kopališča na začetek ulice, ki je vodila do pristanišča. Foto: ANSA
Izmed 16 fresk jih je dobro ohranjenih polovica, preostale pa so v različnih stopnjah razpadanja. Foto: ANSA
Lupanare
Po dobrem letu obnov so jeseni 2006 spet odprli največji in najbogateje okrašeni pompejski bordel. Stavbo so zgradili okoli leta 100 pred našim štetjem oziroma takrat, ko je upore sužnjev vodil trakijski suženj Spartak. Posebej zanimive in kakovostne so freske v drugem nadstropju, v katerega vodi tudi povsem ločen vhod. Arheologi domnevajo, da so bile zgornje sobe namenjene premožnejšim obiskovalcem, ki so bili za užitke pripravljeni odšteti kar lepe vsote denarja. Foto: EPA

Dekadentne čase Pompejev je morda prekril pepel in najedel zob časa, a mesto je očitno ohranilo svoj draž: to dokazujejo že vrste obiskovalcev, ki se ta konec tedna nabirajo za ogled najbolj erotične umetnosti, kar jo ta kotiček nekdanjega imeperija lahko ponudi.

Freske v slovitih predmestnih termah so ta konec tedna na novo zaživele v okviru posebne nočne "predstave", ki naj bi s pomočjo luči in zvoka obiskovalcem karseda plastično predstavila erotično umetnost starih Rimljanov. Strokovnjaki opozarjajo, da 16 pompejskih fresk, ki ponujajo prizore oralnih in skupinskih spolnih podvigov, v sicer zajetni zapuščini imperija nima prave konkurence.

Oglaševanje konkretnih storitev ali le slikarije za ustvarjanje primernega vzdušja?
Domišljijo zgodovinarjev burijo že vseh petdeset let, odkar so jih našli: nekateri menijo, da naj bi bile nazorne slikarije oglasi za "storitve", ki se jih je dalo v termah plačati, drugi pa zagovarjajo bolj "prozaično" razlago, da so poslikave samo opozarjale kopalce, kam naj oblačila odložijo moški in kam ženske (v te terme so, kar je bila sicer redkost, oboji vstopali pri istem vhodu). Spet tretja razlaga je, da je šlo preprosto za glorifikacijo principa "vse je dovoljeno", ki je v času pred katastrofo, ki ga je izbrisala z obličja sveta, vladal v mestu ob morju.

Prisotnost podobnih slikarij po vsem mestu priča o tem, da v Pompejih, "ekvivalentu Disneylanda za odrasle" med bogato elito starega Rima, žgečkljiva umetnost ni bila nikakršen tabu, povzema The Independent. Moč jo je najti v številnih vilah, od leta 2006 pa je za turiste po daljši obnovi na ogled tudi največji mestni bordel, Lupanare (iz latinske besede za volkuljo, pa tudi za prostitutko - lupa). Tudi tam so stene poslikane z erotičnimi prizori, ki pa imajo po mnenju umetnostnih zgodovinarjev manjšo umetniško vrednost.

Premišljena dramaturgija
Vodja izkopavanj Antonio Varone meni, da so bile terme, ki so popotnike pozdravile pred vstopom v Pompeje, tako tematsko poslikane zato, da so prišleke spravile v primerno razpoloženje za vstop v "mesto zabave." Ugotavlja tudi, da se freske po drznosti stopnjujejo. "Začne se z moškim in žensko, nato sledi oralni seks za oba spola, nato dve ženski skupaj in na koncu skupinske aktivnosti. Sporočajo nam, da ni nič narobe z malce sprostitve po dolgi, naporni poti. Počni, kar želiš, spi, s komer hočeš - a obenem so naslikane tudi s kancem ironije."

Zgodovina ni vedno napredek
Najbrž ni treba posebej poudarjati, da poznejša zgodovina ni bila tako liberalna kot Rimljani. Ko je cesar Franc I leta 1819 z ženo in hčerko videl primerke pompejskih fresk v narodnem muzeju, je bil tako zgrožen, da je ukazal "pohujšljive" stvaritve spraviti in dati na ogled samo "ljudem zrelih let in zgledne morale". V Pompejih se tako še danes najbrž ne morajo nadejati obiska papeža, ki je še pred dnevi na Portugalskem poroke istospolnih partnerjev označil za "zahrbtno in nevarno grožnjo skupnemu dobremu".

Varone meni, da je zadnja freska, prizor četverice v nasladi, "drzna celo za Pompeje" - kljub temu, da so bili v Rimu spolni odnosi med moškimi "nekaj povsem naravnega". "Šele z nastopom krščanstva se je pojavil element greha in sramu."

Zaenkrat še preizkušajo temperaturo odziva javnosti ...
Pričujoča zbirka erotičnih fresk za javnost ni bila na ogled že od leta 2001; po vnaprejšnjem dogovoru so jo lahko videle le majhne skupine. Nedavna obnova najdbišča je omogočila dostop večjim skupinam, kar so ta konec tedna nadgradili še s priložnostnim "light showom". Take predstave naj bi postale reden del poletne turistične ponudbe v termah, ki merijo približno 800 kvadratnih metrov in so razdeljene na tri glavna območja: preoblačilnico (apoditerium), mrzli bazen (frigidarium) in bazen z mlačno vodo (tepidarium).