Samosvoje obdelano žensko telo je bilo glavna tema opusa Hansa Bellmerja. Foto: Whitechapel Art Gallery
Samosvoje obdelano žensko telo je bilo glavna tema opusa Hansa Bellmerja. Foto: Whitechapel Art Gallery
Hans Bellmer: La Poupee
Tako močno, kot je Salvador Dali zaznamoval nadrealistično slikarstvo, je Hans Bellmer zaznamoval nadrealistično fotografijo.
Hans Bellmer: La Poupee
Tudi borci proti pedofiliji bi utegnili zmotiti mir v Londonu.

Samo teden dni po odločitvi berlinske Nemške opere, da s sporeda umakne sodobno interpretacijo Mozartove opere Idomeneo, ki bi utegnila sprožiti nasilne proteste muslimanov, je podoben ukrep sprejela tudi londonska galerija. Ustanova je samo dan pred odprtjem razstave del nemškega umetnika Hansa Bellmerja nekaj njegovih del umaknila s postavitve, saj bi utegnila razburiti muslimansko skupnost. Kot je povedala ena od kuratork razstave Agnes de la Beaumelle precej muslimanov živi ravno v okrožju Whitechapel.

Nič novega. Muzej modro molči.
A to je le razlaga Agnes de la Beaumelle, ki je razstavo - omogočil jo je muzej Nacionalne sodobne umetnosti (Musee National d'Art Moderne) iz Pariza - pripravila skupaj s kuratorjem Alainom Sayagom. V urani izjavi galerije Whitechapel Art Gallery pa je zapisano, da se je bilo treba predstavitvi nekaterih del odreči zgolj in samo zaradi prostorske stiske. Vodstvo galerija pa tudi ni hotelo komentirati samosvoje pojasnitve zasnove razstave, ki jo je podala Agnes de la Beaumelle.

Je London spet nekaj posebnega?
V zraku "zaudarja" po napetih odnosih med kuratorko in direktorico galerije Iwono Blazwick. Agnes de la Beaumelle je namreč laž, zavito v 'poštirkano' uradno izjavo galerije, razkrila tudi s tem, da je novinarjem zaupala, da jo je poteza direktorice zelo presenetila. Ravno Blazwickova je namreč sprejela odločitev, da bo ustanova Whitechapel Art Gallery predstavila dela Hansa Bellmerja, ki je sicer eno bolj prepoznavnih imen vizualne umetnosti 20. stoletja. razstavo so tudi že prikazali v Parizu in Münchnu, in čeprav tudi v teh dveh mestih živi precej muslimanov, ni dogodek sprožil nikakršnih izgredov.

De la Beaumellova je sicer skušala uveljaviti svojo voljo, a zaman. Galerija je razmišljala celo o strožji cenzuri. Po hodnikih galerije se je namreč nekaj časa "šušljalo" tudi o umiku podob mladih golih deklet, ki jih je Bellmer tako rad "proizvajal", saj bi se lahko pritožili borci proti pedofiliji.

S tematizacijo spolnosti proti nacizmu
Hans Bellmer (1902-1975) je eden najbolj vidnih predstavnikov nemškega nadrealizma, večino katerega pa je ustvaril v Parizu. Bellmer je namreč nemško javnost v tridesetih pretresal tako s svojimi spornimi podobami golih "pubertetnic" kot tudi z odkritim nasprotovanjem nacizmu. Tej ideološki usmeritvi je nasprotoval z deli, ki so pogosto rahlo zmaličena človeška telesa prikazovala v čudnih položajih. To je bil Bellmerjev boj proti kultu popolnega arijskega telesa, ki so ga razglašali nacisti. Ta boj pa je umetniku prinesel tudi sloves vodilnega nadrealističnega fotografa.

Hansa Bellmerja so kmalu po begu iz Nemčije v svoje vrste sprejeli francoski nadrealisti, katerih vodilna osebnost je bil Andre Breton. Nadrealiste je navdušilo Bellmerjevo obravnavanje ženske lepote in seksualizacije mladega telesa. Po koncu druge svetovne vojne se je Bellmer odrekel izdelavam lutk mladih deklet. Njegovo nadaljnjo kariero zaznamujejo erotične risbe, jedkanice, fotografije s seksualno tematiko in slike najstnic.