John LeKay se je že leta 1993 domislil, da je obdelovanje človeške lobanje dobra ideja za umetniško delo. Foto: John LeKay
John LeKay se je že leta 1993 domislil, da je obdelovanje človeške lobanje dobra ideja za umetniško delo. Foto: John LeKay
Damien Hirst: For the Love of God (Za voljo božje ljubezni)
Damien Hirst naj bi bil prelen in preveč nestrpen, da bi lahko bil zares dober umetnik. Foto: White Cube

V Londonu rojeni vizualni umetnik LeKay, ki je v 90. letih prijateljeval s Hirstom, trdi, da je Hirstova 'veličastna', z diamanti 'okovana' lobanja plagiat. LeKay je namreč že leta 1993 s kristalno snovjo obdelal 25 lobanj. Njihov sijaj je skoraj tako močan kot sijaj Hirstovega dela For the Love of God (Za voljo božje ljubezni), zato pa je cena toliko nižja. LeKay je za vsako od njih iztržil manj kot 2.000 evrov, medtem ko vrednost Hirstove lobanje ocenjujejo na okoli 74 milijonov.

Tudi brez diamantov se lepo blešči
LeKay, čigar ime pozna nekaj sto tisoč manj ljudi kot Hirstovo, si diamantov pač ni mogel privoščiti. Vendar pa umetnik, ki zatrjuje, da ga je Hirst 'opeharil' več kot le enkrat, meni, da se njegove lobanje prav tako lepo bleščijo kot Hirstova. Po poročanju časopisa The Times je LeKay še rekel, da od nekdanjega 'kamerada', s katerim sta nekoč v New Yorku celo postavila skupno razstavo, ne želi nič drugega kot opravičilo: "Rad bi, da bi Damien priznal, da je "v resnici John navdihnil mojo lobanjo in vplival na moje delo"."

Damien je len in nestrpen
Vendar se to verjetno ne bo zgodilo. Verjetno predvsem zato, ker je Damien Hirst po LeKayevem prepričanju nestrpen in len umetnik in kot tak si pač niti ne more privoščiti, da bi v javnosti priznal, da je kdo lahko izvirnejši in nasploh boljši umetnik od njega. Hirst naj bi bil tudi zelo dvoličen. Kot prijatelj zna biti prisrčen in čisto zabaven; "na skrivaj" je celo pripravljen priznati, da je kdo boljši od njega. Tako vsaj pravi LeKay, ki naj bi mu Hirst nekoč odkrito rekel: "Boljši umetnik od mene si." Pred mediji in oboževalci njegove deviantne umetnosti se kaj takega seveda ne bo dogodilo.

Zgodilo se ne bo prav nič
Dokazovanje plagiatorstva v likovni umetnosti je seveda bolj ali manj 'jalovo podjetje'. Nihče namreč ne more dokazati, da si Damien Hirst ni sam zamislil obdelovanja lobanje. To se je izkazalo že lani, ko se je Hirsta lotil grafični umetnik Robert Dixon. Hirstova grafika z naslovom Valium naj bi bila namreč nič kaj izvirni posnetek Dixonovega dizajna na strani 74 Penguinovega slovarja nenavadne in zanimive geometrije (Dictionary of Curious and Interesting Geometry) iz leta 1991. Zgodilo se ni nič. Le Hirstov menedžer je le Dixonu odpisal, da Hirstovo delo nima prav nič opraviti z Dixonovo grafično umetnostjo.