Do zdaj so pri Narodni galeriji izdali knjige Cvetje in ženske, Vrtovi in parki na slikah Narodne galerije in Sporočilnost cvetlic na slikah Narodne galerije. Naslednja izdaja bo tematizirala drevesa. Neznani avtor – Jesenski sadeži (1850). Foto: Wikimedia Commons
Do zdaj so pri Narodni galeriji izdali knjige Cvetje in ženske, Vrtovi in parki na slikah Narodne galerije in Sporočilnost cvetlic na slikah Narodne galerije. Naslednja izdaja bo tematizirala drevesa. Neznani avtor – Jesenski sadeži (1850). Foto: Wikimedia Commons

Narodna galerija je izdala novo knjigo z naslovom Sadje na slikah Narodne galerije, četrto publikacijo, ki je nastala v sodelovanju Narodne galerije in Arboretuma Volčji Potok. Knjiga, ki je bogata s podobami sadja mikavnih oblik in razkošnih barv, osvetljuje simboliko sadja v likovni umetnosti. 22 izbranih sadežev – od breskev, fig, jagod, jabolk, nešpelj, lubenic, hrušk do višenj – je predstavljenih tudi z vrtnarsko-botaničnimi opisi.

Naslovnica knjige Sadje na slikah Narodne galerije. Foto: Wikimedia Commons
Naslovnica knjige Sadje na slikah Narodne galerije. Foto: Wikimedia Commons

"Umetnostni zgodovinarji se pogosto niso poglabljali v vrste naslikanih rastlin"
Kot je na predstavitvi knjige povedal Matjaž Mastnak iz Arboretuma Volčji Potok, knjiga z umetnostnozgodovinskimi in botaničnimi opisi povezuje likovno umetnost z naravoslovjem, botaniko in humanistiko. "Ko enkrat preteče nekaj stoletij, se izgubijo tisti kodi in ključi za razumevanje," je Mastnak povedal za Radio Slovenija. "Umetnostna zgodovina in naravoslovje nimata veliko povezovalne literature. Informacija, ki jo ena stroka ponudi drugi, je zato zelo pomembna."

Mastnak v knjigi raziskuje zgodovino sadja in njegove uporabe v slovenskem prostoru, Jassmina Marijan, ki deluje v fototeki Narodne galerije, pa je snov postavila v širši svetovni kulturni prostor in poskrbela za umetnostnozgodovinske opise. "Umetnostni zgodovinarji se pogosto niso poglabljali v vrste naslikanih rastlin, ampak so prednostno preučevali barve, kompozicije in oblike ter preučevali slike z likovnega stališča," pravi Marijan in dodaja, da so bili pri interpretaciji pogosto površni, medtem ko so likovna dela lahko izpričevala podrobnejše lastnosti upodobljenih živil ali rastlin.

Henrika Šantel – Tihožitje z oranžami in medenino (1929). Foto: Wikimedia Commons
Henrika Šantel – Tihožitje z oranžami in medenino (1929). Foto: Wikimedia Commons
Henrika Šantel – Deček z oranžami (1908), olje, platno, 117 x 93 cm.
Henrika Šantel – Deček z oranžami (1908), olje, platno, 117 x 93 cm. "V 19. stoletju motiv prodajalcev pomaranč nadaljuje tradicijo tega žanrskega motiva, ki je bil najprej razširjen v mediteranskih deželah. V srednji Evropi pa ta motiv v 19. stoletju poudarja predvsem socialno vsebino. Prodajalci pomaranč, med katerimi so pogosto otroci, so predstavniki najrevnejšega sloja in v kontrastu z dragocenimi sadeži sta njihova revščina in težko življenje še bolj poudarjena. Na tej sliki je deček v družbi pomaranč, ki so vedno predstavljale svetlobo, sonce in veselje, le da upodobljeni deček ne kaže nobenega veselja. Izjemen žanrski motiv z globoko psihološko noto upodobljenca je predstavljen s slikarkino umetniško občutljivostjo," navaja spletna stran Narodne galerije. Foto: Wikimedia Commons

Prevoz pomaranč na sever je pomenil velike stroške
Kot primer navede pomaranče, danes vsakdanje sadje, ki pa so včasih pomenile izobilje – več kot jih je bilo na mizi, bogatejši je bil lastnik. "V renesansi je bilo sploh pomembno, koliko sadežev je na mizi. Sadeže je bilo treba uvoziti iz južnega dela Sredozemlja, kjer so uspevali zaradi ustreznejšega podnebja." Sadeže so med uvažanjem na sever morali segrevati v oranžerijah, kar je pomenilo tudi višje stroške, še pojasni Marijan.

Po besedah Marijan na Slovenskem do zdaj nismo imeli literature, ki bi povezovala tovrstne znanstvene discipline. Na koncu knjige je tudi katalog umetnin domačih in tujih avtorjev, med njimi so Giovanni Francesco da Rimini, Janez iz Kastva, Ivana Kobilca, Maksim Sedej, Matej Sternen in Henrika Šantel.

Ivana Kobilca – Tihožitje s slivami (med 1900 in 1926). Foto: Wikimedia Commons
Ivana Kobilca – Tihožitje s slivami (med 1900 in 1926). Foto: Wikimedia Commons
Mihael Stroj – Tihožitje s sadjem (1842). Foto: Wikimedia Commons
Mihael Stroj – Tihožitje s sadjem (1842). Foto: Wikimedia Commons

Mitologija sadja: kako je Lucifer ustvaril okus divjega jagodičevja
Marijan je motive opremila z zgodovinskim ozadjem in staro antično mitologijo o določeni vrsti sadja. Predstavila je ljudsko legendo o robidnicah z zgodbo o nadangelu Mihaelu, ki je izgnal hudiča Luciferja iz nebes na Zemljo. Lucifer je pristal v robidovem grmu, pljunil nanj zaradi bolečine in tako preklel jagode, zaradi česar je njihova sladkost postala grenka in trpka. Na podlagi legende tudi ljudsko izročilo v severnih državah Evrope odklanja nabiranje jagod po godovanju svetega Mihaela, saj jih je hudič naredil neužitne.

Marija Auersperg Attems – Tihožitje s cvetjem in sadjem (1848). Foto: Wikimedia Commons
Marija Auersperg Attems – Tihožitje s cvetjem in sadjem (1848). Foto: Wikimedia Commons
Georg Seitz – Sadje (1850). Foto: Wikimedia Commons
Georg Seitz – Sadje (1850). Foto: Wikimedia Commons

Tihožitja s sadjem izvirajo že iz starega Egipta
Kot je še povedala Marijan, sodi sadje med najstarejše slikarske motive, ob tem pa je spomnila na tihožitja s sadjem v večini staroegipčanskih grobnic. Sadje se je z zadržki v srednjeveškem obdobju in času razširitve krščanske religije nenehno pojavljajo v likovni umetnosti, je dodala.
Kot piše v knjigi, so bile rastline in njihovi sadeži skozi tisočletja podvrženi nenehnim spremembam in selekciji. Za kartiranje evolucije in udomačitve rastlin so umetniške podobe dodaten vir poučevanja in lahko vodijo do novih hipotez raziskovalcev, ki preučujejo izvor in raznovrstnost rastlin. Prav tako pa tovrstne analize prispevajo k razumevanju upodobljenih motivov.

Knjiga Sadje na slikah Narodne galerije