Omenjeno abstraktno delo nizozemskega slikarja Pieta Mondriana (1872–1944) je del Deželne umetniške zbirke Severnega Porenja - Vestfalije (Nordrhein-Westfalen oziroma NRW) in je na ogled v muzeju K20 v Düsseldorfu.

Razstava ob 150-letnici umetnikove smrti
To, da je slika že več kot 75 let obrnjena na glavo, so sporočili na novinarski konferenci ob razstavi, naslovljeni Mondrian. Evolucija, s katero se poklanjajo 150-letnici umetnikovega rojstva, piše portal Art News.

Mondrian je delo New York City 1 ustvaril z rdečim, rumenim in modrim lepilnim trakom, pri čemer je trakove razporedil v vodoravni in navpični smeri. Slika je v zbirki NRW od leta 1980, a je bila razstavljena obrnjena na glavo, vse odkar je bila predstavljena javnosti, je povedala kustosinja Susanne Meyer-Büser. Prvi namig, da je bila slika nepravilno izobešena, izhaja iz fotografije Mondrianovega ateljeja, ki je bila posneta leta 1944, kmalu po njegovi smrti. Na fotografiji je namreč mogoče sliko videti na stojalu tako, da so bolj zgoščene črte na vrhu.

Na glavo obrnjen Mondrianov New York

"Je šlo za naključje, za spregledano dejstvo?"
"Ali je mogoče, da je orientacija, razvidna s fotografije, dejansko ta, ki si jo je Mondrian zamislil?" se je vprašala kustosinja. Po njenih besedah je bila slika prvič na ogled v newyorškem Muzeju moderne umetnosti (MoMA) leta 1945. Tudi tam je bila razstavljena tako, da je bila bolj zgoščena skupina črt na dnu namesto na vrhu. "Je šlo za naključje, za spregledano dejstvo?" je še dejala Meyer-Büser in dodala, da so jo morda ob razpakiranju v MoMI pred več kot 75 leti obrnili na glavo.

Umetnina je bila torej kmalu po Mondrijanovi smrti obrnjena za 180 stopinj, in sicer v nasprotju s skoraj identično "sestrsko sliko" v olju, ki je nastala v istem času in je razstavljena v pariškem Centru Pompidou.

Oljna
Oljna "sestrska" slika New York City, ki je na ogled v Parizu. Foto: Wikipedia

Tudi potek lepilnih trakov s površno odtrganimi konci utemeljuje sum kustosinje. Po njenem mnenju je umetnik delal od vrha do dna slike, skrbno nalagal trakove enega čez drugega in jih tkal skupaj na specifičen način – gre torej za podvig, ki bi bil veliko težji, če bi delal od spodaj navzgor. Poleg tega je na zdajšnjem zgornjem delu slike trak močno strgan in ne doseže roba platna, kar je po mnenju kustosinje zgolj še en znak, da je Mondrian verjetno delal od zgoraj navzdol.

Tudi v katalogu obrnjena na glavo
Slika New York 1 je bila obrnjena na glavo predstavljena tudi v Mondrianovem katalogu raisonne in je bila skozi leta kot takšna tudi splošno sprejeta. "Zato je treba zapisati: slika New York City 1 iz umetniške zbirke NRW je obrnjena na glavo," je še dejala kustosinja Susanne Meyer-Büser.