Oktobra lani so v muzeju Museu do Ar v bližini Lizbone odprli razstavo Leteči človek Stanko Bloudek, ki je bila na ogled do letošnje pomladi. Foto: Kreativna baza/M. Cascalheira, Museu do Ar
Oktobra lani so v muzeju Museu do Ar v bližini Lizbone odprli razstavo Leteči človek Stanko Bloudek, ki je bila na ogled do letošnje pomladi. Foto: Kreativna baza/M. Cascalheira, Museu do Ar

Portugalski nacionalni muzej letalstva Museu do Ar in Tehniški muzej Slovenije (TMS) sta ob 100. obletnici prvega preleta južnega Atlantika v svojih prostorih gostila razstavi obeh držav, obe povezani z letalstvom. Na Portugalskem so ob tej priložnosti predstavili slovensko razstavo Leteči človek, Stanko Bloudek, ki je ob tem tudi prejela nagrado portugalskega nacionalnega muzejskega združenja v kategoriji mednarodni projekti.

Bloudek je vse do konca življenja nadgrajeval in izpolnjeval profil planiške skakalnice, poleg tega pa je zasnoval blizu 100 manjših naprav po Sloveniji, Jugoslaviji in Evropi. Foto: Muzej novejše zgodovine Slovenije
Bloudek je vse do konca življenja nadgrajeval in izpolnjeval profil planiške skakalnice, poleg tega pa je zasnoval blizu 100 manjših naprav po Sloveniji, Jugoslaviji in Evropi. Foto: Muzej novejše zgodovine Slovenije

Poleg Edvarda Rusjana najpomembnejši letalski pionir
Razstava Leteči človek, Stanko Bloudek je nastala leta 2009 ob 50. obletnici smrti letalskega pionirja in izumitelja Stanka Bloudka, ki se je kot konstruktor z vojnimi letali srečal že pred začetkom prve svetovne vojne. Letala so Bloudka navduševala že v dijaških letih, ko se je začel ukvarjati z modelarstvom, preučeval je ptičji let in celo seciral golobe. V Pragi je skupaj s prijatelji najprej izdelal brezmotorno, nato pa skonstruiral enokrilno motorno letalo Racek (Galeb), leta 1911 pa dvokrilno letalo z imenom Libela (Kačji pastir).

Po materini smrti se je zaposlil v hitro razvijajoči letalski industriji. Pred izbruhom 1. svetovne vojne je Bloudek služboval v Trutnovu na Češkem. V tem času se je začel zanimati za smučanje, ki se je v Krkonoših iz domene premožnejših družbenih slojev začel spreminjati v množično gibanje in po katerem je pozneje Bloudek tudi najbolj zaslovel s svojim življenjskim delom, skakalnico v Planici. Ko se je leta 1934 pilot Janko Colnar smrtno ponesrečil med mitingom v Zagrebu, se je Bloudek dokončno odpovedal nadaljnji gradnji letal.

Vse njegove interese sta poganjala radovednost in svetovljanstvo
Razstavno besedilo za mednarodno muzejsko izmenjavo s portugalskim nacionalnim muzejem letalstva Museu do Ar je lani priredila in prevedla jezikoslovka in direktorica TMS Barbara Juršič. Po njenih besedah je bil Bloudek izjemen inženir, letalski konstruktor in vsestranski inovator, športnik, športni funkcionar in spodbujevalec telesne kulture v Sloveniji. Svojo vizijo letečega človeka in moto "Naredi, preizkusi in naredi bolje" je Bloudek uresničeval tudi s konstruiranjem letal, smučarskih skakalnic ter letalnic doma in po svetu. Na Portugalskem je TMS na ogled postavil tudi maketo Bloudkove planiške velikanke in par ženskih skakalnih smuči Elan, je še poudarila.

Razstava najboljši primer mednarodnega sodelovanja
Portugalsko nacionalno muzejsko združenje Associacao Portuguesade Museologia je slovensko razstavo pred kratkim izbralo za najboljši primer mednarodnega sodelovanja in ji podelilo nagrado v kategoriji Mednarodni projekti. Gostovanje razstave pripravljajo tudi v lizbonskem muzeju telekomunikacij Museu Fundacao Portuguesa das Comunicacooes, ki se bo začelo konec septembra.

"Nagrada portugalskega nacionalnega muzejskega združenja v kategoriji Mednarodni projekti je veliko priznanje za TMS, ki neguje in promovira slovensko tehniško dediščino tako doma kot v tujini. Odličnega projekta pa ne bi bilo brez Museu do Ar kot TMS, s katerim nas povezujejo ljubezen do tehnične kulture in popularizacije le te," je še dodala Juršič.

Mednarodna muzejska izmenjava: o prvem preletu južnega Atlantika v TMS-ju
TMS je ob obletnici na ogled postavil razstavo portugalskega muzeja Stoletnica prvega preleta južnega Atlantika. V Parku vojaške zgodovine je bilo med aprilom in junijem na devetih panojih predstavljeno obdobje po januarju 1917, ko je Portugalska vstopila v prvo svetovno vojno in glavni akterji, ki so omogočili ta podvig, so o razstavi zapisali pri TMS. Med zgodovinskim poletom, ki je izzval izjemno zanimanje portugalske in brazilske javnosti, sta pilota zamenjala tri vodna letala. Zračna avantura Sacadure Cabrala in Gaga Coutinha je skupaj trajala skoraj dva meseca in pol. V zraku sta prebila 62 ur in 26 minut.

100 let od preleta Južnega Atlantika